2019-05-09, 15:31
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag har bl a en stationär dator som jag fortfarande har MS Win 7 i och som jag iof sig har på auto-updade så jag får ner alla nya uppdateringar som brukar komma varje onsdag. Men jag kommer garanterat att plocka ur hdd ur den framåt hösten och sätta i en ny disk, troligen en SSD disk, och installera MS Win 10 Pro v1809 av rent säkerhetsskäl. Föredrar iof sig Win 7 som OS men jag är tämligen säker på att Win 10 Pro är säkrare och att det är mindre risk att drabbas av sk keyloggers. Hoppas jag i vart fall.
Citera
2019-05-09, 15:44
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
vill att windows 10 ska se ut som windows 7 om det hade gått ;D

Det går bra, jag gör det på min speldator. Min ser ut som Windows 7. Frågan är hur man med 100% säkerhet slår av alla rapporteringar tillbaks till Microsoft i Windows 10. Jag bryr mig inte om vad de vill, gott eller ont, bara de lämnar mig bara ifred.

Tills all skit är borttaget i Windows 10 gäller Linux för mig. Tills dess används Windows 10 enbart för spel.
Senast redigerad av FarbrorBerit 2019-05-09 kl. 15:46.
Citera
2019-05-09, 15:46
Medlem
1FFs avatar
Det går att få W10 att se ut och likna W7 väldigt mycket - https://www.thewindowsclub.com/make-windows-10-look-like-windows-7.

Då blir abstinensen och övergången mindre svår
Citera
2019-05-09, 15:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Det går bra, jag gör det på min speldator. Min ser ut som Windows 7. Frågan är hur man med 100% säkerhet slår av alla rapporteringar tillbaks till Microsoft i Windows 10. Jag bryr mig inte om vad de vill, gott eller ont, bara de lämnar mig bara ifred.

Tills all skit är borttaget i Windows 10 gäller Linux för mig. Tills dess används Windows 10 enbart för spel.

Till 100% är svårt att veta men nära nog går. Det finns program med vilka man kan göra det.
Citera
2019-05-09, 16:06
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Till 100% är svårt att veta men nära nog går. Det finns program med vilka man kan göra det.

Så länge man inte vet - Windows 10 datorer är en speldator, enbart. IMHO. En glorifierad och dyr PS4, utan konsol.
Citera
2019-05-09, 17:49
Medlem
Imnshos avatar
Vi kör Win7 på jobbet, men det byts ut nu pga att uppdateringarna upphör 2020.

Kör Win10 hemma, inga problem. Tänkte slänga in Classic Shell, men jag har lärt mig att anpassa och ta bort skitappar o dyl. W10 har redan blivit hemtamt.

Några grejer stör mig fortfarande, att det både finns Kontrollpanelen(W7) och Inställningar(W10 )som överlappar. Färganpassningar på fönster och lister är också lite pytt-i-panna, och så ligger det kvar några skitappar i Startmenyn som ej kan avinstalleras.

Men överlag funkar W10 finfint.
Citera
2019-05-15, 05:11
Avstängd
konstapels avatar
Nej, man kan inte använda Windows 7 fortfarande. Det är ett 10 år gammalt system som saknar stöd för en hel del modern hårdvara. Använder du Android 1.6 eller iOS 3 som släpptes samma år som Windows 7 också?
Citera
2019-05-15, 09:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Vi kör Win7 på jobbet, men det byts ut nu pga att uppdateringarna upphör 2020.

Kör Win10 hemma, inga problem. Tänkte slänga in Classic Shell, men jag har lärt mig att anpassa och ta bort skitappar o dyl. W10 har redan blivit hemtamt.

Några grejer stör mig fortfarande, att det både finns Kontrollpanelen(W7) och Inställningar(W10 )som överlappar. Färganpassningar på fönster och lister är också lite pytt-i-panna, och så ligger det kvar några skitappar i Startmenyn som ej kan avinstalleras.

Men överlag funkar W10 finfint.

De 2 sistnämnda problemen bör gå att fixa med 3:dje partsprogram.
Citera
2019-05-15, 09:58
Medlem
Motorpegs avatar
Classic Shell, eller Stardock's Start10 och deras Window Blinds som gör alla fönster till Windows x stil (Du väljer version i programmen). Finns 30 dagars trial.
Citera
2019-05-15, 10:24
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kör win10, installera Classic shell, och få datorn/OS att se ut som win7. (Då har du modernt OS samtidigt som du har trevlig "arbetsmiljö"..)

Rekommenderas!

Jag skulle själv aldrig gå tillbaka till win7, det är rätt "obsolet" OS idag. (Typ 10+ år gammalt)..

Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Ja det låter kanon

Nja... Classic Shell (och liknande program) kan spänna ben för uppdateringar, eller så kan dessa luringar krascha efter Windows-uppdatering.

Jag skulle lära mig att använda 10:an istället... Efter 3.11 WfW det klart stabilaste OS från MS.
(Jag reserverar mig för NT4 Workstation som jag inte arbetat med)
Citera
2019-05-15, 10:36
Medlem
DragforADHDs avatar
Har använt Windows 10 ett tag fram för några dagar sen jag bestämde mig att ta bort "Windows 10" och installera windows 7 istället vilket jag gjorde dagen efter ångrade jag mig ganska rejält kändes som jag installerade windows 7 i onödan fast jag vet att Windows 7 supporten upphör och kände det va ganska dum idé. så tog bort Windows 7 igår kväll och gjorde en ren installation av Windows 10 och tänker ha det det i fortsättning och hela tiden.

inser det nu att jag gjorde detta lite dumt men får hålla mig till windows 10 det är bättre jag har windows 10 nu och att det är redo så jag är på säkra sidan också. än på det osäkra med att ha windows 7..

Känns helt okej med Windows 10 ändå men gillar ändå inte windows 10 på det sättet. Gillar dom gamla operativsystem bättre som Windows.

Nu efter windows 7. Om vi pratar om windows 8, sen 8.1 sen Windows 10 så tycker jag det har blivit ganska omgjort sen fullproppad med appar.
Känns lite som att microsoft nästan gå efter en surfplatta/ipad.
Citera
2019-05-15, 12:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej, man kan inte använda Windows 7 fortfarande. Det är ett 10 år gammalt system som saknar stöd för en hel del modern hårdvara. Använder du Android 1.6 eller iOS 3 som släpptes samma år som Windows 7 också?
Går ändå inte att jämföra Windows med Smartphoneoperativ. Utvecklingen av smartphones går bra mycket snabbare än utvecklingen av datorer idag. Att köra iOS3 idag är snarare som om man skulle klamra sig fast vid Windows98.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in