Citat:
Ursprungligen postat av
KarlKaviar
Eller det som någon annan beordrar den genom att utnyttja olika former av säkerhetsluckor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Inte helt sant. Sasser var ett exempel på ett virus som kunde ta sig in på en dator bara man hade den uppkopplad. Just den sårbarheten är ju sedan länge åtgärdad men skurkarna kan ju hitta nya sårbarheter.
Vill man vara helt säker med en dator som man inte uppdaterar så får man ha den offline.
Ja det förstås. Wannacry eller vad det hette spreds väl via Windows egna SMB?
Jag ångrar kommentaren jag skrev, jag vet faktiskt inte hur jag tänkte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
Jag ser inget fel i att köra vidare med Windows 7 om man trivs med det. Den här myten om att äldre system och programvaror är "farliga" (exempel är uttalanden om att det är "oansvarigt" att koppla upp en XP-burk på nätet etc) får revideras då det mest luktar propaganda.
Bra att du väljer prestanda före "senaste versionen", för då går ju Win7 bort om den ställs mot Win10. Det är heller ingen som påstår att någonting här är livsfarligt, utan poängen är att tillslut så hittar en hackare ett säkerhetshål och kan utnyttja det. Har man inte uppdaterat sitt operativsystem på 1 vecka så har man med andra ord gett "hackaren" en vecka på sig att leta efter ett säkerhetshål. Kör man då med en ouppdaterad Win7, så...