2019-05-02, 19:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerconny12
har inte uppdaterat på 2 år
Har du inte installerat säkerhetsuppdateringar på två år? Riskabelt om det inte är en dator som är offline.
Citera
2019-05-02, 21:04
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerconny12
har inte uppdaterat på 2 år
är du inte rädd för att få virus i datorn isåfall?
Citera
2019-05-03, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
är du inte rädd för att få virus i datorn isåfall?
Man "får inte" bara ett virus i en dator, utan det måste initieras på något vis. En dator gör bara det som du beordrar den.
Citera
2019-05-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Man "får inte" bara ett virus i en dator, utan det måste initieras på något vis. En dator gör bara det som du beordrar den.

Eller det som någon annan beordrar den genom att utnyttja olika former av säkerhetsluckor.
Citera
2019-05-03, 14:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten

Inte helt sant. Sasser var ett exempel på ett virus som kunde ta sig in på en dator bara man hade den uppkopplad. Just den sårbarheten är ju sedan länge åtgärdad men skurkarna kan ju hitta nya sårbarheter.
Vill man vara helt säker med en dator som man inte uppdaterar så får man ha den offline.
Citera
2019-05-03, 14:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Nu har jag olika datorer för jobb/nöje. Min nöjesdator har Win7/Ubuntu dualboot. Kommer inte uppgradera min Win. Hatar 8 och 10. Stänger av uppdateringar helt. Kör ett antivirus samt Malwarebytes för säkerhet.

Win7 FTW.
Citera
2019-05-03, 21:40
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nu har jag olika datorer för jobb/nöje. Min nöjesdator har Win7/Ubuntu dualboot. Kommer inte uppgradera min Win. Hatar 8 och 10. Stänger av uppdateringar helt. Kör ett antivirus samt Malwarebytes för säkerhet.

Win7 FTW.
så du kommer alltid ha windows 7?
Citera
2019-05-04, 18:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz

Win7 FTW.
Vad vinner du på att inte installera dom säkerhetsuppdateringar till Win7 som kommer?
Citera
2019-05-05, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Jag känner själv: vem fan bryr sig vilket operativsystem det är, så länge dom program man vill använda fungerar fint.

Exakt så.
Citera
2019-05-05, 00:29
Medlem
Nej det finns ingen anledning. Win 10 är mycket bättre än win 7, alla kategorier. Varför undrar du?
Citera
2019-05-05, 13:16
Medlem
Jag ser inget fel i att köra vidare med Windows 7 om man trivs med det. Den här myten om att äldre system och programvaror är "farliga" (exempel är uttalanden om att det är "oansvarigt" att koppla upp en XP-burk på nätet etc) får revideras då det mest luktar propaganda.

Själv kör jag 10an men ser inget hinder mot att använda 7an fortfarande som sagt och nej, systemet slutar inte att fungera bara för att MS upphör med supporten. Det är lite väl mycket "konsumerism" över den här propagandan kring att det är så "farligt" att köra äldre system. Då kan kan ju även argumentera att det är riktigt livsfarligt att köra Mac OS 8.5 idag också...

Den här strategin med att installera nya versioner i burken tills man når det stadiet där den är långsam och "måste" bytas ut tror jag inte på. Bättre att köra system och programvaror som är bra prestandamässigt för den hårdvara man har istället för att hålla på och uppdatera till nya versioner hela tiden (finns ju många exempel på bra och snabba programvaror som blivit rejält tungdrivna efter uppdateringar - Adobes produkter är ett exempel).

Jag tar alltid höga prestanda före "senaste versionen".
Citera
2019-05-08, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Eller det som någon annan beordrar den genom att utnyttja olika former av säkerhetsluckor.
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Inte helt sant. Sasser var ett exempel på ett virus som kunde ta sig in på en dator bara man hade den uppkopplad. Just den sårbarheten är ju sedan länge åtgärdad men skurkarna kan ju hitta nya sårbarheter.
Vill man vara helt säker med en dator som man inte uppdaterar så får man ha den offline.
Ja det förstås. Wannacry eller vad det hette spreds väl via Windows egna SMB?

Jag ångrar kommentaren jag skrev, jag vet faktiskt inte hur jag tänkte.

Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Jag ser inget fel i att köra vidare med Windows 7 om man trivs med det. Den här myten om att äldre system och programvaror är "farliga" (exempel är uttalanden om att det är "oansvarigt" att koppla upp en XP-burk på nätet etc) får revideras då det mest luktar propaganda.
Bra att du väljer prestanda före "senaste versionen", för då går ju Win7 bort om den ställs mot Win10. Det är heller ingen som påstår att någonting här är livsfarligt, utan poängen är att tillslut så hittar en hackare ett säkerhetshål och kan utnyttja det. Har man inte uppdaterat sitt operativsystem på 1 vecka så har man med andra ord gett "hackaren" en vecka på sig att leta efter ett säkerhetshål. Kör man då med en ouppdaterad Win7, så...
Senast redigerad av Toalettborsten 2019-05-08 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in