Citat:
Bra info i den här tråden men jag skulle också uppskatta lite uppdateringar hur det ser ut 2025. Om någonting förändrats dvs? Både med områden och befolkningen.
Har stått i kö för hyresrätt sen urminnes tider så kan ta lite vad som helst. Centrum och Malmudden är väl det som tilltalar mest just nu men var en del år sedan jag var där ofta så försöker få bättre koll
Har stått i kö för hyresrätt sen urminnes tider så kan ta lite vad som helst. Centrum och Malmudden är väl det som tilltalar mest just nu men var en del år sedan jag var där ofta så försöker få bättre koll
Flyttade från Luleå för tio år sedan, men har jobbat där ett halvår från hösten 2024 till April 2025. Mycket har förändrats sedan jag bodde där på heltid, men ska försöka sammanfatta:
- Bergnäset är OK, rätt blandad kompott. Stengatan är fortfarande Stengatan: Pundigt.
- Tuna har fått ett lyft. Mycket barnfamiljer och medelklass.
- Mjölkudden: Likt Bergnäset rätt blandat. Både slitna och hyfsade områden. Upplever att det är påväg utför.
- Bergviken är gentrifierat och lite trist. Annars fint.
- Porsön är studentigt och bröligt. Inte lika mycket drägg som förut, men fortfarande ett av de sämre områdena.
- Skurholmen har fina ställen, men känns allmänt WT-igare än vad det brukade vara. Typ underklass-barnfamiljer.
- Örnnäset är fortfarande väldigt low-life. Edeforsgatan är skit, som vanligt.
- Hertsön är ett blankt nej. Riktigt trashigt.
- Mest villor i Lerbäcken. Inget negativt att säga om stället, men kommer att ligga nära gödselfabriken.
- Finns mycket nybyggt och rätt fint på Kronan, men undvik höghusen på Kompanivägen med omnejd. Rysliga fuskbyggen.
- Björkskatan börjar bli slöddrigt. Undvikes.
- Lövskatan är inte det hellugna området som det brukade vara. Ser allt fler brölraggare och annat pack där. Störigt nära järnvägen.
- Svartöstan är slitet för ögat. Barnfamiljer och mest städat folk, men bara... lite skamfilat? Närheten till SSAB och all annan industri (inkl. det som byggs nu) ligger till last.
- Varvet känns lite för ungt för min smak. Fina utsikter finns, men mycket liv kring O'Learys.
- Gultza är fint och lugnt, men dyrt.
- Östermalm... Nja. Rätt dyrt. Rätt pretto. Tycker av någon anledning inte om stället, förutom vissa individuella kvarter. Bra tillgänglighet, dock.
- "Centrum" är typiskt ganska högljutt i fråga om trafik. Och rätt dyrt. Dåligt med parkeringsplatser. Räkna med att bilen kan få stå flera, flera kvarter bort.