2019-05-01, 00:12
Avslutad
Som rubriken lyder, är det lagligt med dold kamera/mikrofon vid möte med myndigheter och gäller det som bevis i en juridisk tvist?
Citera
2019-05-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Som rubriken lyder, är det lagligt med dold kamera/mikrofon vid möte med myndigheter och gäller det som bevis i en juridisk tvist?

jupp
Citera
2019-05-01, 06:53
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen

Då det gäller inspelning av ljud är lagen väldigt tydlig, du har rätt att spela in alla samtal du själv deltar i utan att informera de andra som deltar i samtalet.

Däremot att även filma kan vara en annan sak, det finns ju myndigheter som är klassade som skyddsobjekt och där får man ju inte fotografera eller filma.

Rätta mig gärna om jag tänker fel.....

Mvh, ZaphodB
Citera
2019-05-01, 07:04
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB
Då det gäller inspelning av ljud är lagen väldigt tydlig, du har rätt att spela in alla samtal du själv deltar i utan att informera de andra som deltar i samtalet.

Däremot att även filma kan vara en annan sak, det finns ju myndigheter som är klassade som skyddsobjekt och där får man ju inte fotografera eller filma.

Rätta mig gärna om jag tänker fel.....

Mvh, ZaphodB

Så var det tidigare, men om de man spelar in kan identifieras bör GDPR träda in, så det skall nog ses som en gråzon, ett “Nja” från mig alltså...
Citera
2019-05-01, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Så var det tidigare, men om de man spelar in kan identifieras bör GDPR träda in, så det skall nog ses som en gråzon, ett “Nja” från mig alltså...

Det gäller väl bara vid en eventuell publikation av filmen?
Citera
2019-05-01, 11:23
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det gäller väl bara vid en eventuell publikation av filmen?

Du har nog rätt...
Citera
2019-05-01, 11:54
Medlem
Du har all rätt att spela i ljud på alla samtal du är med i.
Video låter jag vara osagt men iom att journalister gör det så är det så vitt jag vet tillåtet för varje medborgare också.
Journos har ingen egen lagbok som bara gäller dom utan det är samma som för alla andra.

Plublicering av ljud eller bild däremot vill jag låta vara osagt men har svårt att se hur det skulle vara olagligt så länge man kanske blurrar ansiktet eller så och det inte görs u syfte att förtala eller förnedea någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in