2019-04-30, 17:53
Medlem
Skogsvattes avatar
I Sverige så är många åsikter och i ett förment fritt samhälle till synes legitima företeelser olagliga, vilket föranleder den logiska frågan: hur undviker man lagar om så kallad hets mot folkgrupp och diskriminering om man som laglydig svensk fortfarande vill göra affärer med sitt eget folk och undvika blatteriet?

Här tänkte jag att vi kunde ge varandra lite tips och tricks, och forumets jurister kan ge sin syn på saken utifrån sin expertis.

Annonser på internet är ju "the question of the day". Kan man på ett lagligt vis avbedja sig t.ex. blattar genom att efterfråga "endast svenska som modersmål" eller "endast svensk-engelskt tvåspråkiga göra sig besvär"? Jag misstänker att lagstiftarna och juristerna i vår riksdag redan är steget före och täckt alla baser på den punkten. Finns det någon juridisk praxis kring dessa typer av "proxyn" för diskriminerande urval?

Tips på formuleringar:

• Endast svenska som modersmål
  • Endast enspråkiga (svenska)
  • Endast tvåspråkiga (svenska/engelska)
  • Ej arabisktalande
  • Endast svenska utan brytning
Citera
2019-04-30, 18:08
Avstängd
Det enklaste är väl att låta bli att svara på annonsen.
Citera
2019-04-30, 18:10
Medlem
Lyzzas avatar
I Finland skiljer de på finnar och finländare. Finnar= äkta finnar. Finländare är vem som helst som bor i Finland. https://sv.wikipedia.org/wiki/Finl%C3%A4ndare

Du skulle kunna skriva Svennar. Det borde väl vara tydligt nog.

Billig bil till salu OBS!! Säljer endast till Svennar.

Eller Svear. https://sv.wikipedia.org/wiki/Svear
Senast redigerad av Lyzza 2019-04-30 kl. 18:14.
Citera
2019-04-30, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
I Finland skiljer de på finnar och finländare. Finnar= äkta finnar. Finländare är vem som helst som bor i Finland. https://sv.wikipedia.org/wiki/Finl%C3%A4ndare

Säljer bara till äkta svennar fast då kan man ju inte sälja till typ Drottning Silvia.
Citera
2019-04-30, 18:17
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Säljer bara till äkta svennar fast då kan man ju inte sälja till typ Drottning Silvia.

Nä men hon behöver nog ingen billig bil heller.
Citera
2019-04-30, 18:20
Medlem
Du kommer naturligtvis inte att åka på någon straffpåföljd om du formulerar en säljannons i stil med "säljer endast till etniska svenskar". Inte ens i Sverige har det gått så långt. Det som däremot kommer att inträffa är att ingen annonssajt på nätet vill publicera din annons. Det är en betydligt klurigare nöt att knäcka.
Citera
2019-04-30, 18:41
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Du kommer naturligtvis inte att åka på någon straffpåföljd om du formulerar en säljannons i stil med "säljer endast till etniska svenskar".

Det har jag tyvärr mycket svårt att tro. Om plattformen låter annonsen ligga upp kommer antingen plattformen eller annonsören åka på en straffpåföljd. Jag ser det som uteslutet att man från statens sida skulle förbise sådan flagrant diskriminering, för att inte tala om de annalkande mediadreven. Påtryckningarna skulle vara enorma.

Dessutom har säkerligen större plattformar som Blocket filter som automatiskt spärrar annonser för granskning om de innehåller ord som "svenskar", "svenska" eller "etnisk".
Citera
2019-04-30, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
I Sverige så är många åsikter och i ett förment fritt samhälle till synes legitima företeelser olagliga, vilket föranleder den logiska frågan: hur undviker man lagar om så kallad hets mot folkgrupp och diskriminering om man som laglydig svensk fortfarande vill göra affärer med sitt eget folk och undvika blatteriet?

Här tänkte jag att vi kunde ge varandra lite tips och tricks, och forumets jurister kan ge sin syn på saken utifrån sin expertis.

Annonser på internet är ju "the question of the day". Kan man på ett lagligt vis avbedja sig t.ex. blattar genom att efterfråga "endast svenska som modersmål" eller "endast svensk-engelskt tvåspråkiga göra sig besvär"? Jag misstänker att lagstiftarna och juristerna i vår riksdag redan är steget före och täckt alla baser på den punkten. Finns det någon juridisk praxis kring dessa typer av "proxyn" för diskriminerande urval?

Tips på formuleringar:

• Ej arabisktalande
Jag hade inte skrivit något alls om det. Men sen sortera alla manliga blattar i en egen hög dom direkt åker i papperskorg.
Sen kalla två kvinnliga invandrare (många gånger är det lättare att ha att göra med än manligare)
Kanske kalla någon till omgång två.
Sen nobba dem.
Ser bra ut i statestiken om någon frågar.

Edit: börjar misstänka att du inte ska anställa folk utan sälja något via annons. Då är kanske inte mina råd värda så mycket.
Senast redigerad av mazedaze 2019-04-30 kl. 19:09.
Citera
2019-04-30, 19:09
Medlem
Arthur Dents avatar
PÅ Petterssons blogg står att läsa att folk som helst säljer sina varor till artfränder på den populära annons-sidan Blocket använder sig av fraser som "talar bara svenska" och "talar endast svenska". Som exempel ger han detta utdrag ur en annons; ”Talar enbart svenska och kompisar har jag redan. Sista pris finns EJ !!”
Citera
2019-04-30, 19:14
Medlem
Citat:
Det har jag tyvärr mycket svårt att tro. Om plattformen låter annonsen ligga upp kommer antingen plattformen eller annonsören åka på en straffpåföljd. Jag ser det som uteslutet att man från statens sida skulle förbise sådan flagrant diskriminering, för att inte tala om de annalkande mediadreven. Påtryckningarna skulle vara enorma.

Dessutom har säkerligen större plattformar som Blocket filter som automatiskt spärrar annonser för granskning om de innehåller ord som "svenskar", "svenska" eller "etnisk".

Eftersom det är privat försäljning så är det inte olagligt med diskriminering.
Det är heller inte olagligt för en annonsör att publicera en diskriminerande annons.
Staten kan alltså inte göra något åt ifall blocket tillåter en annons där du säljer till "enbart etniska svenskar".
Det är fullt lagligt av dig som privatperson att diskriminera så och det är fullt lagligt för en annonsör att publicera en sådan annons.

Däremot så får du inte begå HMF i annonser, och annonsörer får givetvis inte publicera annonser som bryter mot HMF.
Men det är extremt lätt att undvika att hetsa, kan man inte skriva en text utan att hetsa mot folkgrupp så har man extrema mentala problem.

Problemet är alltså inte staten eller lagen(om du inte är dum i huvudet och inte kan skriva utan att hetsa), däremot blir det nog snarare precis som du säger svårare att hitta en annonsör som är villig att publicera en annons som är uppenbart diskriminerande.
Det har dock inget med svensk lagstiftning att göra utan beror helt enkelt på att de flesta företag vill värna om sin image.
Citera
2019-04-30, 19:38
Medlem
Citat:

Tips på formuleringar:

• Ej arabisktalande

Vi har som bekant avtalsfrihet i Sverige. så länge som din verksamhet inte går under kontraheringsplikten eller är en näringsverksamhet dit allmänheten äger tillträde så är du fri att ingå vilka avtal du vill med vem du vill och på vilka grunder du vill.

När det gäller blocketannonser får du rådgöra med deras avtal med dig vad som gäller. Som andra har skrivit är du helt fri att helt ignorera svar som du inte tycker om.
Citera
2019-04-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza

Så du säljer alltså endast till ungkarlar (eller till tjänstejhon) och de som har Svealand som börd. Bra jobbat där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in