Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-30, 16:52
  #1
Medlem
IMBILDENs avatar
En del hävdar kanske bara att uttrycket en "svart man" är samma sak som en "neger", samt att det senare uttrycket bara är ett uttryck för rasism.

Jag har dock noterat att uttrycket "neger", eller "nigger" i USA ofta används av dessa grupper också, för att beskriva en dålig svart man. En man som är svart och som gör dåliga saker. Ungefär en motsvarighet till vårat WT - White Trash.

Vad tycker ni? Har vi svarta människor och har vi negrer i Sverige?
Citera
2019-04-30, 16:57
  #2
Medlem
En svart man för mig är en skötsam svart mäniska.
En neger eller nigger (Nigger vilket jag använder som svordom eller skällsord) är för mig kriminellea eller bara rent utsagsagt dåliga svarta människor.
För att inte vara rasistisk så kategoriserar jag dessa niggrer i samma kategori som jag har white trash människor i. Smart va?!
Citera
2019-04-30, 17:01
  #3
Medlem
Poteters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har vi svarta människor och har vi negrer i Sverige?
Vi har mest negrer, några blånegrer och en och annan nigger.
Citera
2019-04-30, 17:05
  #4
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Vi har mest negrer, några blånegrer och en och annan nigger.

'jo, så är det nog. Helt enkelt eftersom de vi har i Sverige är av en helt annan bakgrund än de som bor exempelvis USA där de varit en del av samhället i bortåt 150-200 år.
Citera
2019-04-30, 17:12
  #5
Medlem
Finnj-vels avatar
En nigger/neger är en person som beter sig illa eller är allmänt dryg. En svart person är lika mycket människa som du och jag.
Citera
2019-04-30, 17:19
  #6
Medlem
Det är lite som Smurfspråket, ersätt alla nigger negro med smurf smurfa så får ni se.
Citera
2019-04-30, 19:10
  #7
Medlem
'Neger' har väl fått denna nedsättande innebörd just genom antirasisternas säg-inte-neger-kampanj, i brist på bättre ord. Tänk på 80-talet. En neger, det var en person med subsahariskt ursprung. En afrikan. En svart man. Varken mer eller mindre. Så kommer vänstern in på scen och förkunnar att man inte får säga neger längre, för det är nedsättande. Sen har de kört ner det budskapet i halsen på oss oavbrutet i typ 30 år. Neger = nedsättande. Klart det gör avtryck när ett lands samlade proffstyckare, förståsigpåare, bror duktig-typer, och viktigpettrar maler på med samma budskap så länge.

Lite kul ändå, de tog ett neutralt ord och gjorde det till ett skällsord, allt i syfte att undvika ett skällsord...
Citera
2019-04-30, 19:24
  #8
Medlem
Needs.more.brandys avatar
"Neger" och "svart" betyder samma sak.
Citera
2019-04-30, 19:34
  #9
Medlem
Onanikrems avatar
En neger är en svart person, en negerjävel är en dålig neger/svart person.
Nigger är ett amerikanskt uttryck som inte direkt fått fäste här hemma, är ett dåligt ord för de flesta svarta/negrer.
Nu för tiden är det ju hemskt rasistiskt att säga negerboll eller negerkyssar.

Allt detta enligt mig som kränkt vit man över 50
Citera
2019-04-30, 20:02
  #10
Medlem
Ociviliserads avatar
Neger är ju ett skällsord idag, det har väl sitt ursprung i slaveriet om jag inte är helt ute och cyklar. Använder aldrig det ordet, med undantag för enstaka grova skämt bland nära vänner som jag vet är lika lite rasister som mig.
Citera
2019-04-30, 21:53
  #11
Avstängd
Grim.Fandangos avatar
Det finns tre typer av negrer i USA,
Black people, negroes och niggers.

Skillnaden är att black people har anpassat sig och utbildat sig. Övremedelklass och uppåt.

Negroes är dom som har gått ut high school och är förvärvsarbetande. Medelklass och arbetare.

Niggers knarkar och lever på welfare.
__________________
Senast redigerad av Grim.Fandango 2019-04-30 kl. 21:57.
Citera
2019-05-01, 13:55
  #12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Det finns tre typer av negrer i USA,
Black people, negroes och niggers.

Skillnaden är att black people har anpassat sig och utbildat sig. Övremedelklass och uppåt.

Negroes är dom som har gått ut high school och är förvärvsarbetande. Medelklass och arbetare.

Niggers knarkar och lever på welfare.

Japp, det är väl kanske en god sammanfattning? :-)

Här är en annan, som egentligen delar huvuddragen av det du beskriver.

https://www.youtube.com/watch?v=f3PJF0YE-x4
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback