Nu blir jag väldigt nyfiken på att ta reda på exakt vilket rum på Upsala Hospital som Axel bodde i.
Samma år som Axel tar sitt liv byter hospitalet namn till Ulleråkers Sjukhus. Klockan tre på natten den första juni 1931 hittades Axel Emil Nehrman livlös i sitt rum. Han hade gjort en snara av sänglinnet och hängt sig från sänggaveln.
Hans journal från Upsala hospital visar att hans våldsamma utbrott återkom flera gånger under hans vistelse där. 1909 menade han att ”jag vill mörda, jag vill skära halsen av dem med en rakstrigel” då ”jag är en demonisk natur, jag är en djävul, har varit det allt sedan jag var barn”. Samma tankar återkom 1913 då han sade sig vara en djävul som skulle komma till helvetet på grund av sina ”sinnliga fantasier” som ung. Mellan dessa skov var Axel emellertid något av en mönsterpatient. Hans beteende var då så gott att han fick vad som idag närmast skulle beteckna som ”frigång”; han promenerade ensam i omgivningarna, cyklade in till Uppsala och köpte tidningen, åkte skidor, samt spelade tennis och biljard ”med betydande skicklighet”.
De sista åren hade han intermittenta skov med våldsamhet och depression, och i december 1930 blev han plötsligt sämre – kanske på grund av broderns död i oktober. Han var deprimerad, sov dåligt och var orolig. Han tiggde sömnmedel och lugnande, kanske för att han oroade sig för ett nytt våldsutbrott. Han påstod sig inte längre kunna bemästra sina tvångstankar.
Bifogar en bild på Axel Nehrman tagen under hans vistelse på hospitalet samt en bild på en skrivelse i hans journal. Någon har särskilt markerat att han ”tar sig äfven ibland ett schackparti med Gustaf Fröding”
https://imgur.com/a/am9spiM