• 4
  • 5
2024-06-07, 18:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket farliga för andra människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Mune Sangs
Med lite insikt från psykvården skulle jag säga att de paranoida schizofrena är de som är
farligast för andra. De beskrivning av symptom som nämts i tråden tyder på att han hade
paranoida vanföreställningar.

Det verkar som han hade haft detta ja.

Med andra mycket farlig för sina medmänniskor. Helt riktigt att han befann sig inom mentalvårdens hank och stör fram tills dess han begick självmord 30 år efter mordet i Gränna.
Citera
2024-06-18, 07:10
Medlem
Ännu än gång levererar Skaraborg2!!
Jag undrar om inte Axel led av schizofreni?
Högpresterande i skolan,fader som uppvisar tecken på mental ohälsa och schizofreni utbryter oftast i sena tonåren/tidig vuxen ålder.
Citera
2024-06-19, 21:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligen schizofreni.

Citat:
Ursprungligen postat av Vampiregirl
Ännu än gång levererar Skaraborg2!!
Jag undrar om inte Axel led av schizofreni?
Högpresterande i skolan,fader som uppvisar tecken på mental ohälsa och schizofreni utbryter oftast i sena tonåren/tidig vuxen ålder.

Tror också att GM led av schizofreni.

Fanns som vi alla vet ingen som helst psykofarmaka 1901. Kom först drygt 50 år senare. Vid den här tiden, samt senare, så var det långbaden som gällde.
Citera
2025-09-29, 17:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från SVENSKA MORDFALL.

Citat.

"Brottsoffer: Isabella von Düben, född 1861-06-08
Gärningsman: Axel Nehrman, född 1868-09-11, död 1931-06-01
Datum: 1901-05-05
Adress/ort: Ribbagården, Gränna
Län: Jönköping
Modus: Kniv
Brottsrubricering:
Dom: Straffriförklarades och intogs för vård på sinnessjukhus
Händelse: Axel Nehrman vårdades på Augusta von Dübens vårdanstalt när han under ett anfall av sinnesförvirring gav sig på vårdarna beväpnad med en kniv. Sjuksköterskan Isabella ”Ella” von Düben tillfogades ett dödligt hugg innan Nehrman lyckades fly från anstalten och skada ytterligare fem personer."
Citera
2025-10-07, 00:31
Medlem
Nu blir jag väldigt nyfiken på att ta reda på exakt vilket rum på Upsala Hospital som Axel bodde i.

Samma år som Axel tar sitt liv byter hospitalet namn till Ulleråkers Sjukhus. Klockan tre på natten den första juni 1931 hittades Axel Emil Nehrman livlös i sitt rum. Han hade gjort en snara av sänglinnet och hängt sig från sänggaveln.

Hans journal från Upsala hospital visar att hans våldsamma utbrott återkom flera gånger under hans vistelse där. 1909 menade han att ”jag vill mörda, jag vill skära halsen av dem med en rakstrigel” då ”jag är en demonisk natur, jag är en djävul, har varit det allt sedan jag var barn”. Samma tankar återkom 1913 då han sade sig vara en djävul som skulle komma till helvetet på grund av sina ”sinnliga fantasier” som ung. Mellan dessa skov var Axel emellertid något av en mönsterpatient. Hans beteende var då så gott att han fick vad som idag närmast skulle beteckna som ”frigång”; han promenerade ensam i omgivningarna, cyklade in till Uppsala och köpte tidningen, åkte skidor, samt spelade tennis och biljard ”med betydande skicklighet”.

De sista åren hade han intermittenta skov med våldsamhet och depression, och i december 1930 blev han plötsligt sämre – kanske på grund av broderns död i oktober. Han var deprimerad, sov dåligt och var orolig. Han tiggde sömnmedel och lugnande, kanske för att han oroade sig för ett nytt våldsutbrott. Han påstod sig inte längre kunna bemästra sina tvångstankar.

Bifogar en bild på Axel Nehrman tagen under hans vistelse på hospitalet samt en bild på en skrivelse i hans journal. Någon har särskilt markerat att han ”tar sig äfven ibland ett schackparti med Gustaf Fröding”

https://imgur.com/a/am9spiM
Senast redigerad av KrimHist 2025-10-07 kl. 00:47.
Citera
2025-10-08, 11:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Nu blir jag väldigt nyfiken på att ta reda på exakt vilket rum på Upsala Hospital som Axel bodde i.

Samma år som Axel tar sitt liv byter hospitalet namn till Ulleråkers Sjukhus. Klockan tre på natten den första juni 1931 hittades Axel Emil Nehrman livlös i sitt rum. Han hade gjort en snara av sänglinnet och hängt sig från sänggaveln.

Hans journal från Upsala hospital visar att hans våldsamma utbrott återkom flera gånger under hans vistelse där. 1909 menade han att ”jag vill mörda, jag vill skära halsen av dem med en rakstrigel” då ”jag är en demonisk natur, jag är en djävul, har varit det allt sedan jag var barn”. Samma tankar återkom 1913 då han sade sig vara en djävul som skulle komma till helvetet på grund av sina ”sinnliga fantasier” som ung. Mellan dessa skov var Axel emellertid något av en mönsterpatient. Hans beteende var då så gott att han fick vad som idag närmast skulle beteckna som ”frigång”; han promenerade ensam i omgivningarna, cyklade in till Uppsala och köpte tidningen, åkte skidor, samt spelade tennis och biljard ”med betydande skicklighet”.

De sista åren hade han intermittenta skov med våldsamhet och depression, och i december 1930 blev han plötsligt sämre – kanske på grund av broderns död i oktober. Han var deprimerad, sov dåligt och var orolig. Han tiggde sömnmedel och lugnande, kanske för att han oroade sig för ett nytt våldsutbrott. Han påstod sig inte längre kunna bemästra sina tvångstankar.

Bifogar en bild på Axel Nehrman tagen under hans vistelse på hospitalet samt en bild på en skrivelse i hans journal. Någon har särskilt markerat att han ”tar sig äfven ibland ett schackparti med Gustaf Fröding”

https://imgur.com/a/am9spiM

Stort tack för mycket intressant information samt fotot på Nehrman.

Detta foto har jag aldrig sett tidigare. Schackpartier med Gustaf Fröding måste ha skett under hans första år på hospitalet eftersom Fröding blev utskriven därifrån 1905 och flyttade då till Djurgården.

Axel Nehrman var en mycket farlig person med jämna mellanrum och det var tur att han levde under en tid då man permanent behöll en sådan person inom "vården".
Citera
2025-10-08, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för mycket intressant information samt fotot på Nehrman.

Detta foto har jag aldrig sett tidigare. Schackpartier med Gustaf Fröding måste ha skett under hans första år på hospitalet eftersom Fröding blev utskriven därifrån 1905 och flyttade då till Djurgården.

Axel Nehrman var en mycket farlig person med jämna mellanrum och det var tur att han levde under en tid då man permanent behöll en sådan person inom "vården".

Tack själv Skaraborg för alla fina trådstarter genom åren. Håller på att luska lite mer i detta. Skulle vilja veta vilken avdelning och vilket rum Axel bodde i på hospitalet. Jag har nyligen arbetat 6 mån i det gamla hospitalet och med rivning/demontering av byggnaderna runt omkring som hörde till sjukhuset. Ett fascinerande ställe helt klart.
Citera
2025-10-08, 14:06
Medlem
Vi kör på med en till bild från Upsala hospital på kandidat Axel Nehrman, här tillsammans med en annan patient Herr A.Bäckman på tennisbanan. Axel ska ju ha varit riktigt duktig på tennis. Bilden tagen 1930, året innan han valde att avsluta sitt liv.

https://imgur.com/a/NJzTZMw
Citera
2025-10-09, 09:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Vi kör på med en till bild från Upsala hospital på kandidat Axel Nehrman, här tillsammans med en annan patient Herr A.Bäckman på tennisbanan. Axel ska ju ha varit riktigt duktig på tennis. Bilden tagen 1930, året innan han valde att avsluta sitt liv.

https://imgur.com/a/NJzTZMw

Stort tack igen för intressant foto Nehrman.

När man ser det här fotot så tror man att man är förflyttad till en mondän kurort från anno dazumal. Kandidat Axel kanske var tenniskungen på Upsala hospital?
Citera
2025-10-09, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack igen för intressant foto Nehrman.

När man ser det här fotot så tror man att man är förflyttad till en mondän kurort från anno dazumal. Kandidat Axel kanske var tenniskungen på Upsala hospital?

Mitt nöje 👍 Haha jag tror nästan att han var det. Just hospitalet var ju vid denna tid nästan som en kurort, för den som hade pengar och kunde ta in på själva hospitalet. Den ligger väldigt fint till med grönområden och ett enormt parkområde. Men för Axel var det ju inte ett val att vara där, som det var för Fröding och Ernst Josephson t.ex.
Citera
2025-10-09, 14:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Paying guests" på hospitalet.

Citat:
Mitt nöje 👍 Haha jag tror nästan att han var det. Just hospitalet var ju vid denna tid nästan som en kurort, för den som hade pengar och kunde ta in på själva hospitalet. Den ligger väldigt fint till med grönområden och ett enormt parkområde. Men för Axel var det ju inte ett val att vara där, som det var för Fröding och Ernst Josephson t.ex.

Så var det på den tiden.

Har läst om en dåtidens skald som brukade lägga in sig som "paying guest" på hospitalet för att vila upp sig och odla sitt författande.

Detta handlade om Victor Ahrendorff. Han gav läkarna på heder och samvete intyg på att han var i behov av hospitalsvård. Han begav sig till hospitalens lugnare avdelningar där han åtnjöt fri kost och logi samtidigt som han författade en ny bok.

Bl. a. detta fall finns omnämnt i boken Sveriges helveten med underrubriken Svenska hospital såsom helvetes förgårdar. Författad av C.S. Dahlin och utgavs 1919. Handlar till stor del om gamla hospitalet Konradsberg (sedermera Rålambshov).

Nu hade förstås inte Axel den möjligheten vilket var en verklig tur.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-10-09 kl. 14:48.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in