2019-05-01, 01:55
Medlem
Jag gjorde misstaget att lägga ut sommardäck på Blocket och vad händer, jo det dyker opp blattar som först ska prova däcken på sin bil (skojar inte) och sedan ger skambud. Två sällskap kommer efter varandra med fyra invandrare i var bil och de har fälgkorset i högst hugg. Va fan liksom vilken normal människa byter däck på bilen för att få testa de man är intresserad av....
Citera
2019-05-01, 02:14
Medlem
frdks avatar
Ingen här som varit på en traditionell marknadsplats i varmare länder?

- Köp gris! prima gris! bara ynka 15 tusen.
- Den saknar två ben, jag ger dig 50 kr för den!
- Är du från vettet människa, den har ju 2 ben kvar och både hvuud o svans. 5000 kr minst!
- Den saknar CE märkning och verkar redan äten från. Du får 250 kr
- Taget min bästa herre!

Marknadsplatser ändras med demografi.
Det ni kallar skambud är början på en dialog, köparen antar att du har saftat på priset med det 5 dubbla vad det är värt och vill få ner den till hälften för att känna sig nöjd.

• Svenska säljare är förargade över skambud från köpande invandrare
• Svenska köpare är förargade över de absurda överpriserna från säljande invandrare.

problemet är att svenskar tror de handlar efter en svensk kultur, så är det inte längre.
på samma sätt som att man betalar och gör rätt för sig, släpper fram varannan i bilköer etc.
sånt finns inte heller numera, handlar om att bråka sig före till varje pris.

Förstår att blocket är lukerativ verksamhet för många invandrare, flesta föremål går nog rätt snabbt tillbaka till försäljning igen i nån form, folk antingen lämnar eller anpassar sig.
jag gillar personligen inte kohandel, så jag tillhör de som övergett blocket iaf för större saker som bilar.

köpte senaste bilen på kvarndammen och uppskattar mycket den neutrala 3:e parts analysen, prisvärderingen och öppna budgivningen därefter.
Citera
2019-05-01, 03:09
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Fattar inte varför privatpriset ska vara lägre. Slänger du med en blocketgaranti så har du samma om inte bättre garantier. Förut så kollade jag på bilpriser.se eller vad det hette som var/är en tjänst för att kolla värdet. Vad är det som gör att man ska sälja en bil billigare privat. Bilen blir ju inte bättre för att en handlare säljer den, möjligtvis renare

1. Om man säljer bilen till en bilhandlare slipper man att denna ringer och tjafsar tio gånger om massa småsaker som han inte begriper eller tycker är defekta. Handlaren har en verkstad i ryggen och fixar ofta till bilen på alla möjliga sätt innan han säljer den vidare. Om ett bromsljus inte funkar, cigarettändaren är borta eller batteriet lite svagt låter han dig vara ifred och fixar det själv utan massa krångel.

2. Köper man en bil av en privatperson vet man att det är stört omöjligt att få upprättelse om det visar sig att bilen har fel. Det kommer alltid bli tjafs. Fanns felet där förut? Bilen såldes i befintligt skick och borde ha kollats bättre. Privatsäljaren vet att han aldrig mer kommer göra affär med köparen medan bilhandlaren fattar att många affärer i framtiden hänger på att kunden är nöjd vid varje bilköp.

För en 200.000-kronors bil förväntar sig de flesta bilhandlare att ha cirka 40.000 kr upp från inbytespriset han gav. Han har således köpt in den för 150-160.000. De 40.000 upp ska täcka en massa saker inklusive löner, lokalhyra, recond av bilen plus minst en halv dag på verkstad för att fixa till repor, småbucklor och maskinella defekter.

Jo, bilen är i de flesta fall avsevärt bättre om den säljs av en bilhandlare. Nu pratar vi inte om Ärlige Harrys Bilar i ett sunkigt förortsgarage utan om riktiga MRF-handlare.

Exempel. Köpte själv en toppenfin, repfri VW Polo till frugan på Volkswagen för ett halvår sen. 2500 mil. 110.000 kr inkl vinterdäck. Nu ville hon plötsligt ha en likadan med automat. VW bjöd 74.000 utan inbyte. Jag sålde den själv på blocket för 82.500 på en och en halv dag (till en svensk dam utan arabisk dialekt). Hade jag haft ett pris på 100.000 hade den inte blivit såld eftersom det finns cirka 250 likadana VW Polo till salu i Sverige.
Citera
2019-05-01, 06:44
Medlem
Blocket är förstört. Araber och afrikaner som budar cirka halva utsatta priset "kontant".

Aldrig igen. Skitland!
Citera
2019-05-01, 06:50
Medlem
cacas avatar
Var många år sen nu men när jag höll på med lite bilaffärer då var blocket en välanvänd källa.
Sista bilen jag sålde var en Toyota, kom över den för 25000 med nån 2 från besiktning som jag fixa. Körde själv med bilen sen ett år då den gick bra och inte rullat speciellt mycket. Var en bekant som var lite intresserad och då hade han fått den för 30, men då den valde annan bil vart det blocket.

Satte priset på 49000 och givetvis hann men knappt få ut den för första sms börja komma om bästa priset snabb affär på telefon som man körde med oreg comviq på den tiden vid sidan av abonnemang när man la ut på blocket.

Några samtal men pruta inte en kr via telefon vilket är regel 1 för mig. Tillslut var det en som skulle komma och titta så neutral plats bestämdes träffen på vilket regel nr 2.
Jodå två muslimer i hemlandsdräkt kom och titta, sedvanligt gå och sparka, oj oj, blir den så hör varm när den stod på tomgång osv, livsfarlig provkörning och hm om bromsar mm.

Ok Till affär, efter div disk går jag med sänka till 45, fortsatt oj och oj du får 33, 35, 38 vilket jag sa nej till (regel 3)och det är fler som ska komma och titta, han 40, nej, 41 nej 45 är mitt pris. Får då 43 i bud då säger jag att ska kolla om det ok och går en bit ifrån och ringer kärringen vilken bara säger jag är en idiot då jag frågar om jag ska ta budet.

Ok 43 säljer jag för och vi tar i hand. Han tar fram en bunt och ger mig, jag räknar 38 vilket de förberett, mer pengar från den andra och vi skrev papper och affär klar.

Så ska man sälja var inte så jävla fega. Lägg på lite extra för de kommer pruta, låt de göra det men inget på telefon utan på plats. Våga säga nej till skitbud eller att de vill ha billigare för de åkt långt eller annat. Inget fel bara tacka för sig och åka därifrån utan affär.

En annan rolig blocket affär, sålde en mc ringer en glad norrlänning och efter lite surr så tar han hojen för utsatta priset. Sen kom frågan, kan du köra upp den till mig i Piteå? Vart ingen affär då jag skulle få betalt efter jag levererat till honom.
Citera
2019-05-01, 07:00
Medlem
hashs avatar
Jag har haft många annonser på Blocket genom åren.
Har lärt mig följande.

1. Lämna aldrig ut ditt namn.
2. Lämna aldrig ut ditt telefonnummer.

3. Selektera noga bland svaren och svara endast på telefonnummer som är registrerade på någon, så du kan ta reda på var köparen bor. Bor köparen i ett utanförsskaps-område, lägg ner tankarna direkt på en vettig affär.

Ovan fungerar bra för att slippa blatte-problematiken på Blocket.
Citera
2019-05-01, 07:06
Bannlyst
Svaret är... Blattarna. Kommer sen med hela sin klan och ska pruta, hotfullt.
Citera
2019-05-01, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Fattar inte varför privatpriset ska vara lägre. Slänger du med en blocketgaranti så har du samma om inte bättre garantier. Förut så kollade jag på bilpriser.se eller vad det hette som var/är en tjänst för att kolla värdet. Vad är det som gör att man ska sälja en bil billigare privat. Bilen blir ju inte bättre för att en handlare säljer den, möjligtvis renare

En handlare på en seriös firma går igenom bilarna på många punkter innan försäljning, de är skyldiga att lämna en varudeklaration och är ansvariga för att den stämmer.
Du har tillgång till att oanmäld åka och titta på bilen. Bilhandlaren kan hjälpa till med finansiering och bilen är oftast försäkrad per automatik direkt vid köp.
Citera
2019-05-01, 07:47
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Fan för den här tråden! Håller på att fixa till min Saab Turbo X till försäljning, börjar ångra mig när jag läser detta. Har förstått att mailkontakt och kontantkort är lämpligt.
Citera
2019-05-01, 08:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Fan för den här tråden! Håller på att fixa till min Saab Turbo X till försäljning, börjar ångra mig när jag läser detta. Har förstått att mailkontakt och kontantkort är lämpligt.
Du är på flashback, ta det du läser med en stor nypa salt. Är man en snöflinga som inte klarar att ta ett skambud ska man inte annonsera, nånstans, om du har minsta kurage är det inte svårt att sälja på Blocket.

Jag brukar välja anonymt blocketnummer, det är allt. Inte för att jag inte kan tala för mig själv utan för att jag inte vill att nån ska spara mitt nummer och fortsätta ringa efter annonsen är borttagen, det har hänt.
Att säga nej tack till de som ringer är inte svårt. Att ignorera meddelanden är inte svårt det heller. Man får sålla, de flesta idioter skickar bara ett meddelande, vettiga ringer.

Prutning är något man får ta med i beräkningen, och trots att flashbackrasisterna påstår att det är ett nytt fenomen så är det inte det. Det har alltid förekommit ffa inom bilhandeln, men även på andra begagnade saker.
En gammal tumregel som jag lärde mig på 80-talet, av bilhandlare som varit aktiva sen 50-talet, är att första budet ska vara hälften begärt pris (om det är rimligt), begärs 50k, bjud 25k och betala 40k.
Den som sätter sitt lägsta tänkbara pris i en annons får skylla sig själv.
Citera
2019-05-01, 08:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du är på flashback, ta det du läser med en stor nypa salt. Är man en snöflinga som inte klarar att ta ett skambud ska man inte annonsera, nånstans, om du har minsta kurage är det inte svårt att sälja på Blocket.

Jag brukar välja anonymt blocketnummer, det är allt. Inte för att jag inte kan tala för mig själv utan för att jag inte vill att nån ska spara mitt nummer och fortsätta ringa efter annonsen är borttagen, det har hänt.
Att säga nej tack till de som ringer är inte svårt. Att ignorera meddelanden är inte svårt det heller. Man får sålla, de flesta idioter skickar bara ett meddelande, vettiga ringer.

Prutning är något man får ta med i beräkningen, och trots att flashbackrasisterna påstår att det är ett nytt fenomen så är det inte det. Det har alltid förekommit ffa inom bilhandeln, men även på andra begagnade saker.
En gammal tumregel som jag lärde mig på 80-talet, av bilhandlare som varit aktiva sen 50-talet, är att första budet ska vara hälften begärt pris (om det är rimligt), begärs 50k, bjud 25k och betala 40k.
Den som sätter sitt lägsta tänkbara pris i en annons får skylla sig själv.

Problemet är inte prutningen, utan det sätt våra nya "svenskar" gör det på som är problemet. Att de närmast ska hota sig till "bästa pris", och går man inte med på deras galna förslag drar de rasistkortet DIREKT. Numera är det sanslöst många av våra nysvenskar som försörjer sig på den här verksamheten. Det handlar om att så långt det är möjligt köpa begagnade bilar för cirka hälften av vad de är värda. Kanske lyckas de i 10% av fallen de ger sig på. Kanske i 5% - vad vet jag. Säg att de lyckas köpa en bil med marknadsvärde på 100 tkr för 50 tkr. Då åker den kvickt ut på blocket för 80 tkr och där kommer många ringa på den. Den säljs antagligen inom någon dag för 75 tkr, kanske till någon svenne. Säljaren kommer säga att denne säljer för att de ska flytta utomlands....
Frågar man då som presumtiv köpare hur länge säljaren ägt bilen får man alltsom oftast något mummel till svar. Man kan också säga att man ringer på bilen. De kommer fråga vilken, eftersom de antagligen har ett dussintal till salu samtidigt. Om alla vi vanliga köpare hade som tumregel att aldrig köpa någon bil, vars säljare ägt bilen mindre än 6 månader skulle vi göra livet hyggligt surt för dessa bilnasare. De är egentligen ingenting annat än svarthandlare av värsta sorten. Inte en krona i skatt lär de ju betala för sin yrkesverksamhet heller. Hade privatpersonerna som förser dem med bilar genom blocket velat sälja till en bilhandlare hade ju troligen privatpersonen hört av sig direkt till en handlare. Det görs inte för att man vill kräma ut ett pris som ligger något närmare marknadsvärdet. Då borde man slippa dessa bilnasare. De har inget där att göra. Jag skulle vilja beskriva deras marknadsnärvaro som ett gissel, som både oetiskt och olagligt. Det handlar om mygel, bedrägeri, hot och till sist skattebrott. Myndigheterna verkar se mellan fingrarna på den här verksamheten.
Citera
2019-05-01, 08:53
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Problemet är inte prutningen, utan det sätt våra nya "svenskar" gör det på som är problemet. Att de närmast ska hota sig till "bästa pris", och går man inte med på deras galna förslag drar de rasistkortet DIREKT. Numera är det sanslöst många av våra nysvenskar som försörjer sig på den här verksamheten. Det handlar om att så långt det är möjligt köpa begagnade bilar för cirka hälften av vad de är värda. Kanske lyckas de i 10% av fallen de ger sig på. Kanske i 5% - vad vet jag. Säg att de lyckas köpa en bil med marknadsvärde på 100 tkr för 50 tkr. Då åker den kvickt ut på blocket för 80 tkr och där kommer många ringa på den. Den säljs antagligen inom någon dag för 75 tkr, kanske till någon svenne. Säljaren kommer säga att denne säljer för att de ska flytta utomlands....
Frågar man då som presumtiv köpare hur länge säljaren ägt bilen får man alltsom oftast något mummel till svar. Man kan också säga att man ringer på bilen. De kommer fråga vilken, eftersom de antagligen har ett dussintal till salu samtidigt. Om alla vi vanliga köpare hade som tumregel att aldrig köpa någon bil, vars säljare ägt bilen mindre än 6 månader skulle vi göra livet hyggligt surt för dessa bilnasare. De är egentligen ingenting annat än svarthandlare av värsta sorten. Inte en krona i skatt lär de ju betala för sin yrkesverksamhet heller. Hade privatpersonerna som förser dem med bilar genom blocket velat sälja till en bilhandlare hade ju troligen privatpersonen hört av sig direkt till en handlare. Det görs inte för att man vill kräma ut ett pris som ligger något närmare marknadsvärdet. Då borde man slippa dessa bilnasare. De har inget där att göra. Jag skulle vilja beskriva deras marknadsnärvaro som ett gissel, som både oetiskt och olagligt. Det handlar om mygel, bedrägeri, hot och till sist skattebrott. Myndigheterna verkar se mellan fingrarna på den här verksamheten.
Det du säger med en massa ord är att du inte gillar att de tjänar pengar på samma sätt som fulbilhandlare alltid gjort.
Det är ok.

Men det de flesta snöflingor här har jävligt ont av är att få ett skambud på sin bil, de tror att utsatt pris gäller. Har det aldrig gjort på bilannonser. De är dessutom jättekänsliga för övriga prutförsök, det låter på beskrivningarna som att de gråter en liten skvätt av förnedring efter avslutat samtal bara för att de inte får det gensvar de önskar.
Skaffa lite ryggrad, säg nej om nån prutar mer än du tänkt att gå ner. Strunta i att svara på det där meddelandet som ger skambud, var inte så jävla överkänsliga.
Det tar tid och energi att sälja en bil, det gör sig inte själv, har det aldrig gjort, acceptera att för att få lite mer än vad handlaren ger i inbyte så får man jobba lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in