2019-05-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, jag har inte sett någon underökning på detta, utan utgår bara från mig själv och andra som jag känner som köpt bil både privat och via handeln. Och jag vet hittills ingen människa som köpt bil, vare sig begagnat eller ny, utan att pruta. Det här liksom till. Förstår man inte det, kanske man inte ska ge sig in i det här med att sälja sin bil själv.

Sen finns det ju de som kommer med rena skambud också och det är ju förstås tråkigt, men det är väl bara att säga nej? Börjar de hota och ha sig är det ju brottsligt och kan man ju starta mobilkameran...
Då just prutning "hör till" med begagnade bilar gör att överpris inte är ¨något man så lätt kan hävda. Det är ingen skillnad om bilen annonseras ut på andra ställen. Det omvända gäller däremot de bilar som säljs på auktion, där har man ett utropspris eller liknande, sedan kan det bara öka, eller så förblir den osåld vid det tillfället.
Citera
2019-05-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glio9
Här kom du kanske förklaringen långt mer på spåren än du förstod själv. Det står ju ganska klart att bilhandeln på Blocket blivit ett träsk, och är knappast fördomsfullt efter alla historier att det beror i hög grad på invandrarkillar. Det som betvivlar det kan ju lätt undersöka saken själv i god vetenskaplig ordning genom att lägga ut en falsk annons om en BMW och se vad som händer.

Grejen med Facebook är ju att det är riktad annonsering. Facebook sorterar in användarna i mängder av olika grupper som du kan annonsera till. Om du vill sälja en Volvo XC60 så behöver du inte visa annonsen i Rinkeby, Husby och Skärholmen utan kan rikta den till Bromma, Nacka och andra medelklassreservat. Vill du utvidga gruppen så kan du ju använda en proxy för rätt köpare (medelklass, välintegrerade invandrare o.s.v) - exempelvis golfspelare, eller skidintresse.
Har aldrig för egen del vare sig köpt eller sålt bilar via Facebook, inte sökt dylika där heller. Vad är det för prisklasser som utgör basen där?
Någon fler som testat att sälja bil på auktion?
Citera
2019-05-01, 20:01
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conlon
Tror du underskattar denna faktor. Har inte själv råkat ut för det men flera bekanta (vanliga Svenssons) som jag talat med har sagt att de inte längre orkar annonsera på blocket just p.g.a mångfalden....

Jag säljer en hel del på Blocket och kan intyga att "sista priset" invandrarna är i majoritet.
Säljer man ex. bilar under 40 000 så blir man i regel översvämmad av folk som inte pratar Svenska så man förstår vad de säger.. Detsamma gäller märkliga annonser där ägaren av föremålet inte vet vad det är h*n säljer. Frågar man om något så vet invandraren i andra änden inte ens om det är en kompressor eller en häst de säljer. Än mindre då det gäller maskiner eller verkstadsutrustning.. Det handlar förmodligen om stöldgods som saluförs på detta sätt.

Att sälja dyra bilar på Blocket (+60 000) är ganska lönlöst då få personer har kontanter för den typen av köp eller kan få fram en summa i ett krångelfritt köp på belopp över 60 000.

En del kan inte ens få fram 20 000 i kontanter eller Swish men är ivriga på att komma och titta och buda påp det man säljer. Att krångla med kontrakt och liknande som behövs vid dyrare transaktioner gör nog att Blocket mer handlar om affärer under 40 000.

Seriösa kan lägga upp 40 - 50 000 på bordet men knappast 100 000 det är det få som kan göra verkar det som.
Citera
2019-05-01, 20:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Det handlar om att vi har tillgång till så mycket mer idag än förr.
Vi kan använda hemsidor för att kolla upp bilar, kolla upp generella priser (tänker typ bilpriser.se), kan jämföra med andra annonser på blocket.

Jag kommer ihåg när jag skulle köpa min första bil och kollade på en Lexus is250 som personen begärde 75,000 för.

Bilpriser sade cirka 50k, alla andra annonser på blocket låg på cirka 55k för likvärdiga bilar (Tänker samma paket, samma mil, liknande slitage baserat på bilderna). Enda problemet var att hans bil låg nära mig, alla andra cirka 100mil från mig.

Jag kontaktade personen och lade fram det här, berättade att jag var intresserad och om allt låg rätt till, skulle jag betala 52k på platsen (Rimligt att ligga mellan generalla priser och vad alla andra blocket annonser låg på utan prut). Jag länkade 4 andra annonser på blocket.

Men han tyckte att det var otroligt skambud och bad mig dra åt helvete.

Det känns som onödig tid och pengar att åka till ett objekt som man inte tänker betala annonspriset, för båda parter. Därför anser jag att det är mer rimligt att "pruta" redan innan man kollar på bilen.
Kan hålla med säljaren där, -men köp den där det är billigare då!
Varit i samma sits som den säljaren förutom det diffade 25 ner från 100.
Varför ringer du mig? köp den i Ystad då!

Finns en annan aspekt på affärer också, var står bilen, står den utanför en hyreskasern i Sthm eller på en gård på landet, utanför hyreskasernen tar den upp en parkeringsplats som kanske kostar 500 och uppåt, på gården kan den stå tills den rostar upp.
Senast redigerad av Onanikrem 2019-05-01 kl. 20:49.
Citera
2019-05-01, 21:35
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns tyvärr ingen statistik på vad bilarna på Blocket verkligen säljs för, så länge det saknas och inte heller finns så mycket att gå efter i övrigt när det gäller priser på något som är begagnat så är det också svårt att avgöra om det är överpriser. Rätt pris inträder som bekant när köpare och säljare är överens!
Säljer bilen försvinner annonsen. Det ligger i naturen att alla annonser som finns kvar ligger kvar för att priset är för högt. Sedan kan man som säljare ha tålamod och invänta någon som är beredd att betala ett överpris för att få just den färg/inredning/utrustnings-kombinationen.
Citera
2019-05-01, 21:39
Medlem
DonSikiels avatar
Jag har full förståelse för folk som inte orkar med allt krångel och tjafs som en privat bilaffär innebär, men det är även lite av drivkraften att jag själv står ut med det fortfarande. Brukar inte pruta en krona när det kommer babbar, däcksparkare eller annat skumt pack och ska pruta på att det inte följer med några cd-skivor. Det finns en väldigt fin känsla i att avhysa folk som åkt många mil (något de även försöker använda som anledning till prut) i tron om att de ska få min bil till halva priset.
Citera
2019-05-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Säljer bilen försvinner annonsen. Det ligger i naturen att alla annonser som finns kvar ligger kvar för att priset är för högt. Sedan kan man som säljare ha tålamod och invänta någon som är beredd att betala ett överpris för att få just den färg/inredning/utrustnings-kombinationen.
Det som saknas är en utredning kring vilket pris bilarna såldes för och därmed hur stor avvikelse från annonsens uppgift om pris som det blev.
Citera
2019-05-01, 22:05
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det som saknas är en utredning kring vilket pris bilarna såldes för och därmed hur stor avvikelse från annonsens uppgift om pris som det blev.
Vad behövs en sådan utredning för? Hela blocket är fullt av privatpersoner som ligger ute med högre annonspriser än bilhandlare. Och då säljer bilhandlarna bilen nyrekondad med 3 månader MRF-garanti.

Även i tråden finns exempel på säljare som tagit 4-6månader på sig att sälja en bil och bara fått 'skambud'. Tar det flera veckor eller t.om månader att sälja en bil beror det på att priset är för högt inte att det är fel på blocket.
Citera
2019-05-01, 22:09
Medlem
Citat:
Vad behövs en sådan utredning för? Hela blocket är fullt av privatpersoner som ligger ute med högre annonspriser än bilhandlare. Och då säljer bilhandlarna bilen nyrekondad med 3 månader MRF-garanti.

Även i tråden finns exempel på säljare som tagit 4-6månader på sig att sälja en bil och bara fått 'skambud'. Tar det flera veckor eller t.om månader att sälja en bil beror det på att priset är för högt inte att det är fel på blocket.
De vilka är kvar i annons efter 4-6 månader lär tillhöra de färre. Det är de som försvinner inom 2-3 veckor som mer troligt kan redovisa mer normal prissättning.
Citera
2019-05-01, 23:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Nyfiken fråga. Resonerar du likadant över konsumentprodukterna du finner inne i butiken också?
Mjölken för 10 kr/litern finns där i kyldisken eftersom priset är för högt. Vem skulle komma på tanken att plocka upp 4 liter mjölk på bandet och när kassabiträdet scannat in varorna och säger att det blir 40 kronor, så svarar man att jag "bjuder 20". När man får till svar att mjölken kostar 40 lackar man till och kallar kassapersonalen för hora och rasist....
Citera
2019-05-01, 23:48
Medlem
Psychadelic1s avatar
Hjälpte en vän sälja en mercedes 220 -16 säger bara lol..
Citera
2019-05-02, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adout
Att pruta är väl helt ok. Att tokpruta är dessutom regel och inte undantag bland alla babbar i Sverige. Därför skriver jag alltid väldigt tydligt att den som ringer ska prata svenska, affären görs upp med Swish, svenskt personnummer krävs och skambud undanbedes. Det hjälper väl även att man bor i ett bra område.

Det brukar komma ytterst få skambud men jag brukar ej heller begära fantasipriser. När någon kommer med ett skambud brukar jag svara att jag hellre ger bort bilen/skidorna/skotern. Eller förresten, det är baba bilar som är aktuella för dessa tokprutare från icke skidåkande nationer.

Hur är det med detta egentligen, får man skriva så? Vi har väl alla råkat ut för turkisk bazar-beteende. Achmed som ringer på alla "Prutat och klart-annonser" oavsett klockslag, han kan ordna några kylskåp som mellanskillnad typ. Hans svenska varierar osv. Man orkar inte.

Vem skriver ut sitt telefonnummer på Blocket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in