2019-04-30, 10:54
Medlem
Sitter och kollar på XC60s på blocket och insåg att nästan alla annonser är från bilhandlare. Som exempel så finns det i dagsläget 821 annonser för XC60 2014-2017, varav 744 är bilhandlare och 76 är privat.

Det är förståeligt att folk inte vill sälja privat, jag själv skulle inte göra det, men jag tycker ändå det är förvånande att det har förändrats så mycket de senaste åren. Det driver ju även upp priserna, jag velar mellan att köpa hos handlare eller privat trots att det kan skilja ganska mycket pengar. En annan intressant sak är att många av de (få) privatpersonerna som säljer har samma priser som bilhandlare, i vissa fall ännu högre. Hur tänkte man där?
Citera
2019-04-30, 11:08
Medlem
temys avatar
Tror det till stor del har med att folk fel värderar sina bilar samt en okunskap och ren idioti
Citera
2019-04-30, 11:14
Medlem
Turbomachines avatar
Jag tror på att fler och fler byter in sin gamla bil till handlaren när de vill byta då man vill slippa "Eh brushan bästa priset" eller få bud på 50% av ditt tänkta pris etc.

Senast jag bytte bil så lämnade jag in den gamla till firman och jag fick kanske 15k mindre än om jag hade försök sälja den själv men jag ville slippa allt strul med idioter.
Bilen innan den som jag sålde 2013 hade jag just lycksökare som ringde på och ville pruta över telefonen.
Citera
2019-04-30, 11:25
Medlem
ormbitens avatar
Tror nog kanske att en del privatpersoner annonserar ut sina begagnade bilar på typ Facebook.
Tycker det känns som att annonser av begagnade bilar ökar där...
Har själv sålt mycket privat den vägen... å då slipper man mycket av slöddret på Blocket.
Citera
2019-04-30, 11:25
Medlem
Knucklehugss avatar
Jag själv ledsnade på alla dessa "förståsig påare" som tror att dom ska få en helt ny bil...

Ja den har gått lite långt? - Ja den är inte fabriksny

Ja den är lite repig? - Ja den har färdats på väg där stenskott förekommer etc

Eller dessa prutare som vill dra av halva priset även om det står prutat och klart i annonsen.
Citera
2019-04-30, 12:01
Medlem
Det verkar inte vara så mycket seriösa köpare heller som vill köpa av privatperson.
Jag har två bilar på blocket. Legat ute nån vecka. Fina, schyssta bilar (Volvo). Båda till medelpris för resp. modell.

Antal samtal: 0
Antal meddelanden: Ett 20-tal per bil. Allihop skambud från invandrare

T.ex.
Jag begär 115000
Meddelanden:
Jag bjuder 70
Du får 75000 swish idag
osv
Citera
2019-04-30, 12:10
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaj Björkhagen
Det verkar inte vara så mycket seriösa köpare heller som vill köpa av privatperson.

Antal samtal: 0
Antal meddelanden: Ett 20-tal per bil. Allihop skambud från invandrare

T.ex.
Jag begär 115000
Meddelanden:
Jag bjuder 70
Du får 75000 swish idag
osv

Ja, det är tyvärr mina erfarenheter också. Dock med tillägget jag fick många ”bytesförslag” eller vad man ska kalla det... t ex en utombordare utan båt (ev stöldgods), en hästtrailer eller en osäljbar privatimporterad BMW M3 cab med trasig sufflett..... Och det trots att det stod tydligt i annonsen INGA BYTEN!

Men det är sant som det sägs - att ”köparna” på Blocket är folk utan pengar. Jag sålde min sista bil där för mer än 8 år sedan. Aldrig mer. Har istället lämnat till Kvarndammen (kod.se) och det funkar bra.
Citera
2019-04-30, 12:17
Medlem
Är väl lite så också att många vill köpa på avbetalning (Syftar inte på skambudarna) och då är det ju såklart smidigare att köpa av en handlare.
Citera
2019-04-30, 12:23
Medlem
Jag förstår att det är jävligt irriterande med alla skambudare, men vad är ett ok bud och vad är ett skambud? Om en bil ligger ute för 200k, är det då fult att buda 10% under?

Jag har bara köpt bil på blocket en gång men jag är så feg när det gäller sånt så jag prutade inte en krona.
Citera
2019-04-30, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Rasist-snacket kan du ta i andra trådar, här snackar vi bilar!

Är du så jävla misslyckad att du måste sprida din hatpropaganda även i bilforumet?
Tror du underskattar denna faktor. Har inte själv råkat ut för det men flera bekanta (vanliga Svenssons) som jag talat med har sagt att de inte längre orkar annonsera på blocket just p.g.a mångfalden....
Citera
2019-04-30, 12:47
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UglySeabear
Sitter och kollar på XC60s på blocket och insåg att nästan alla annonser är från bilhandlare. Som exempel så finns det i dagsläget 821 annonser för XC60 2014-2017, varav 744 är bilhandlare och 76 är privat.

Det är förståeligt att folk inte vill sälja privat, jag själv skulle inte göra det, men jag tycker ändå det är förvånande att det har förändrats så mycket de senaste åren. Det driver ju även upp priserna, jag velar mellan att köpa hos handlare eller privat trots att det kan skilja ganska mycket pengar. En annan intressant sak är att många av de (få) privatpersonerna som säljer har samma priser som bilhandlare, i vissa fall ännu högre. Hur tänkte man där?

folk lägger ett högt pris för folk prutar ju som fan numera, fan ingen skam överhuvudtaget.

många går till handlare för att slippa strul och spara tid.

säljer man privat så är det såklart endast mejlkontakt till en början som gäller och alla avsändare som har mysko-namn med alldeles för mycket konsonanter eller är uppenbart arabisk och som sen inte identifierar sig till 100% ignoreras såklart.

bedrägerier och regelrätta bilrån har ju börjat utföras av fler än våra jihadistiska vänner. wt-svennar har ingen skam.

så det är inte alls konstigt att handlare används. och den som inte kan ta den ekonomiska förlusten i bilaffärer får det jobbigt ..
Citera
2019-04-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UglySeabear

Kul tråd du skapat.
Som vanligt kom rasisterna igång. Bara för att bemöta detta så ringer det invandrare även till mig när jag har anonnser ute. Som vanligt ska de pruta. Men de där jävla Svenskarna då? De som alltid ska pruta, komma med inbyten eller avbetala?
Näe, vill man inte sälja sin bil så är det ok att bli sur när kunder ringer.

Men får att återgå till din fråga.
Du tittar på bilar som haft 1-2 brukare. Bilar som domineras av tjänste/leasing samt andra ägandeformer. Finns även några nybilsköpare i den gruppen.
Men de har alla en sak gemensamt o det är att de som avyttrar dessa bilar skaffar en ny.
Därför är det enklare att lämna in bilen som inbyte än att sälja själv. Att invandringen skapade detta är för mig en nyhet då inbyte har förekommit under min 30+ år som bilägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in