Citat:
Ursprungligen postat av
duden83
Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråga men..
några vänner till mig var med deras barn och lekte i en park som tydligen tillhör en förening.
då kom en gammal arg tant och körde bort dem eftersom: "denna park tillhör föreningen och ni får inte vara här".
min fråga är följande: har hon rätt att göra detta?
d.v.s. kan man säga att en lekpark på ej inhägnat område endast får användas av de som bor där?
hur kan man ta reda på om vad som gäller specifikt för en viss lekpark? vem kontaktar man? kommunen?
förening finns i ett område där hela området är hyrehus, men så finns där ett par tre fyra lägenhetsblock som är en förening.
Rör det sig om inhägnat område eller så att säga "öppet område" där vilka som helst kan "trilla in"/"gå fel"?
Om jag ska dra en halvt idiotisk liknelse i sammanhanget:
Liseberg. (Behöver jag säga mer?).
Liseberg kan "ses som lekpark", men alla äro ändå inte välkomna där ändå, "gratis". Till råga på allt är det "kommunalt".. (Går alltså att spärra av "lekplats")
Är det privat tomtmark, kan "tanten" ha rätt i det hon säger, men då ska det finnas någon form av gräns/staket/grind/"avspärrning" mellan det allmänna och det privata..
Så du behöver förse tråden med mer uppgifter, för att erhålla något så när vettiga svar..