2019-04-29, 21:43
Medlem
duden83s avatar
Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråga men..
några vänner till mig var med deras barn och lekte i en park som tydligen tillhör en förening.
då kom en gammal arg tant och körde bort dem eftersom: "denna park tillhör föreningen och ni får inte vara här".
min fråga är följande: har hon rätt att göra detta?
d.v.s. kan man säga att en lekpark på ej inhägnat område endast får användas av de som bor där?

hur kan man ta reda på om vad som gäller specifikt för en viss lekpark? vem kontaktar man? kommunen?
förening finns i ett område där hela området är hyrehus, men så finns där ett par tre fyra lägenhetsblock som är en förening.
Citera
2019-04-29, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
några vänner till mig var med deras barn och lekte i en park som tydligen tillhör en förening.
då kom en gammal arg tant och körde bort dem eftersom: "denna park tillhör föreningen och ni får inte vara här".
d.v.s. kan man säga att en lekpark på ej inhägnat område endast får användas av de som bor där?

hur kan man ta reda på om vad som gäller specifikt för en viss lekpark? vem kontaktar man? kommunen?
förening finns i ett område där hela området är hyrehus, men så finns där ett par tre fyra lägenhetsblock som är en förening.

Enligt den här artikeln så kan dom ha rätt att köra bort dom:
https://www.vk.se/673158/bortkorda-fran-lekplatsen
Citera
2019-04-29, 22:02
Medlem
duden83s avatar
intressant..då verkar alltså tjärnfrågan vara om detta är allmän plats. måste nog kommunen ha koll på tänker jag.. får ta och slå dem en signal.
tack!
Citera
2019-04-29, 22:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Rör det sig om inhägnat område eller så att säga "öppet område" där vilka som helst kan "trilla in"/"gå fel"?

Om jag ska dra en halvt idiotisk liknelse i sammanhanget:
Liseberg. (Behöver jag säga mer?).

Liseberg kan "ses som lekpark", men alla äro ändå inte välkomna där ändå, "gratis". Till råga på allt är det "kommunalt".. (Går alltså att spärra av "lekplats")

Är det privat tomtmark, kan "tanten" ha rätt i det hon säger, men då ska det finnas någon form av gräns/staket/grind/"avspärrning" mellan det allmänna och det privata..

Så du behöver förse tråden med mer uppgifter, för att erhålla något så när vettiga svar..
Citera
2019-04-29, 22:15
Medlem
Föreningen kan förbjuda lite vad den vill men samtidigt finns det nästan inget de kan göra om barnen ignorerar deras förbud. Det gäller nästan alla förbudsskyltar som diverse mer eller mindre galna styrelser sätter upp.

Det troliga är dock att ni råkat ut för en arg tant som fått för sig att det är hon som sätter upp reglerna i föreningen. Kontakta styrelsen först och fråga om de faktiskt har beslutat om att endast medlemmars barn får vara i lekparken.
Citera
2019-04-29, 22:26
Medlem
duden83s avatar
det finns ingen grind och heller inget staket. det är en lekplats som ligger mellan ett par block med lägenheter

se printscreen från google maps: https://ibb.co/WtYqKCD
Citera
2019-04-29, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Föreningen kan förbjuda lite vad den vill men samtidigt finns det nästan inget de kan göra om barnen ignorerar deras förbud. Det gäller nästan alla förbudsskyltar som diverse mer eller mindre galna styrelser sätter upp.

Det troliga är dock att ni råkat ut för en arg tant som fått för sig att det är hon som sätter upp reglerna i föreningen. Kontakta styrelsen först och fråga om de faktiskt har beslutat om att endast medlemmars barn får vara i lekparken.
Du ser framför dig den klassiska skylten: "Obehöriga äga ej tillträde, överträdelse beivras"?!
Mycket riktigt finns sällan stöd för det där med "beivras", det som kan göras är förstås ett stängsel runt anläggningen och kontroll vilka som får beträda området.
Citera
2019-04-29, 22:51
Medlem
duden83s avatar
jag slängde iväg ett mail till föreningen och till kommunen. ska bli intressant att se vart det landar. =)
Citera
2019-04-30, 08:30
Medlem
duden83s avatar
föreningen svarade att de inte står bakom detta agerande och att det inte stämmer det hon säger.
så det var ju bra.
men då uppstår frågan: är det hon gör ens lagligt?
hon tar ju lagen så att säga i egna händer..
egenmäktigt förfarande eller nått...vad tror ni?
inte för jag kommer ringa polisen eller så.
men hade varit kul att slänga det faktum att hon inte har rätt och att det hon gör är olagligt (om det är det) i hennes ansikte nästa gång det händer.
for laughs and giggles så att säga.. =))

kommunen har inte svarat än om det är allmän plats eller inte.
Citera
2019-04-30, 08:33
Medlem
Hamsterbolls avatar
Hur hade hon ens koll på vilka ni var och att ni inte bodde där? Eller att ni inte var gäster, hyresgäster, besökte en farmor eller mormor eller var hyresvärdens släktingar? Hur betedde ni er? Var ni skräniga, stökiga eller berusade? Ofta VILL man ju att barn leker på en lekplats...
Citera
2019-04-30, 09:03
Medlem
duden83s avatar
jag var inte med när det hände.
men det var en grupp med endast mammor och deras 2-3 åriga barn.
föräldrarna var absolut inte stöka naturligtvis och barnen var väl som två tre åringar är.. knappast något jätte livat alltså. (vi snackar ju inte direkt tonåringar som super utan ansvarfulla föräldrar med sina småknattar)
antingen visste hon vilka barn som tillhör gården eller så chansade hon. dvs. typisk "bitter på livet tant".
Citera
2019-04-30, 12:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
föreningen svarade att de inte står bakom detta agerande och att det inte stämmer det hon säger.
så det var ju bra.
men då uppstår frågan: är det hon gör ens lagligt?
hon tar ju lagen så att säga i egna händer..
egenmäktigt förfarande eller nått...vad tror ni?
inte för jag kommer ringa polisen eller så.
men hade varit kul att slänga det faktum att hon inte har rätt och att det hon gör är olagligt (om det är det) i hennes ansikte nästa gång det händer.
for laughs and giggles så att säga.. =))

kommunen har inte svarat än om det är allmän plats eller inte.
Är nog inte olagligt om hon bara sagt till att ni inte får vara där. Det är ju bara att nästa gång faktisk upplysa henne om att du pratat med styrelsen om att det hon säger inte stämmer.
Har hon däremot fysiskt avlägsnat någon eller uppträtt hotfullt så har hon begått brott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in