2019-04-29, 13:03
Medlem
Hej experter!

Vi fick en bokning som vi idag (dagen innan den bokade tiden) fick höra att det var hans vänner som bokat i dennes namn, som ett skämt. Detta är ju medvetet slöseri med tid och vi undrar därför om vi kan skicka en faktura trots att de avbokat i tid (genom att vi skickade ut påminnelse) särskilt eftersom det kunde ha bokat någon riktig kund under denna tid och de har uppehållit detta i ren illvilja.

Vi har 24h avbokning och inte policy mot det hos oss, men vi undrar om det finns någonting vi kan göra ändå? Eller vad vi kan göra om det skulle hända i framtiden.

Vi är ett litet handelsbolag med endast en person som utför konsultationer så vi blir starkt påverkade av sådana här "pranks".

Tacksam för svar!
Citera
2019-04-29, 13:13
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilaos
Hej experter!

Vi fick en bokning som vi idag (dagen innan den bokade tiden) fick höra att det var hans vänner som bokat i dennes namn, som ett skämt. Detta är ju medvetet slöseri med tid och vi undrar därför om vi kan skicka en faktura trots att de avbokat i tid (genom att vi skickade ut påminnelse) särskilt eftersom det kunde ha bokat någon riktig kund under denna tid och de har uppehållit detta i ren illvilja.

Vi har 24h avbokning och inte policy mot det hos oss, men vi undrar om det finns någonting vi kan göra ändå? Eller vad vi kan göra om det skulle hända i framtiden.

Vi är ett litet handelsbolag med endast en person som utför konsultationer så vi blir starkt påverkade av sådana här "pranks".

Tacksam för svar!

Personen vars namn bokningen var i, har ju själv inte bokat den. Han har således inte ingått något avtal med er och kan inte krävas på ersättning som huvudregel. Har han innan bokningen varit medveten om att den gjorts (exempelvis genom påminnelse via SMS till hans telefon), men ändå inte agerat?

Den person som möjligen kan vara betalningsskyldig, är den person som bokat upp tiden i annans namn. Vem denna person är antar jag att ni saknar kännedom om?

Till framtiden kan man påminna kunden i god tid (SMS, mejl, telefonsamtal eller liknande) för att kunna reda ut "felbokningar" och bortglömda tider. Man kan även tänka sig att ni skulle kunna ha starkare autentisering (ex Bank-ID) för att boka en tid. Då kan man även enklare garantera att kunderna är bundna av ex avbokningspolicy m.m.
Senast redigerad av Stygotius 2019-04-29 kl. 13:15.
Citera
2019-04-29, 13:13
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ingen expert, och så vet jag ju inte vad ni sysslar med, men ni kan ju öka avbokningstiden. Poängen med avbokningstid är ju att företaget ska ha tid att fungera även om det finns avbokningar, och det inkluderar väl i någon mån förmågan att skaffa en annan kund ifall någon avbokar.

I just detta fall skulle jag nog också vänligt meddela kunden i fråga om att det är orimligt att fejkboka men jag tror inte att det finns något juridiskt underlag till mer än så.
Senast redigerad av yggdrazil 2019-04-29 kl. 13:16.
Citera
2019-04-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Personen vars namn bokningen var i, har ju själv inte bokat den. Han har således inte ingått något avtal med er och kan inte krävas på ersättning som huvudregel. Har han innan bokningen varit medveten om att den gjorts (exempelvis genom påminnelse via SMS till hans telefon), men ändå inte agerat?

Den person som möjligen kan vara betalningsskyldig, är den person som bokat upp tiden i annans namn. Vem denna person är antar jag att ni saknar kännedom om?

Till framtiden kan man påminna kunden i god tid (SMS, mejl, telefonsamtal eller liknande) för att kunna reda ut "felbokningar" och bortglömda tider. Man kan även tänka sig att ni skulle kunna ha starkare autentisering (ex Bank-ID) för att boka en tid. Då kan man även enklare garantera att kunderna är bundna av ex avbokningspolicy m.m.

Jag förstår vad du säger, vi har namn och telefonnummer till personen, de har svarat med att de inte visste att detta skett, vi har inget problem om man får förhinder 24h innan bokning, det vi vill veta är om man kan straffas för att göra något sådant på jäkelskap eftersom den tiden hade kunnat bokas redan för en vecka sedan av en seriös kund.

Jag förstår om inget kan göras och i just detta fall kommer vi inte gå vidare med det, men det känns trist att det ska få vara så.
Citera
2019-04-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Ingen expert, och så vet jag ju inte vad ni sysslar med, men ni kan ju öka avbokningstiden. Poängen med avbokningstid är ju att företaget ska ha tid att fungera även om det finns avbokningar, och det inkluderar väl i någon mån förmågan att skaffa en annan kund ifall någon avbokar.

I just detta fall skulle jag nog också vänligt meddela kunden i fråga om att det är orimligt att fejkboka men jag tror inte att det finns något juridiskt underlag till mer än så.

Ok, vi har meddelat kund att det just är orimligt, men det lär ju inte räcka långt.. Vårt företag fungerar absolut om man får förhinder 24h innan, det vi inte har tid med är folk som bokar utan att ens ha tanken på att dyka upp bara för att jävlas med oss då detta tar upp en plats i vårt system helt i onödan.

Tack för ditt svar!
Citera
2019-04-29, 13:27
Medlem
Fakturera kunden, som i sin tur får polisanmäla sina vänner för bedrägeri alt urkundsförfalskning
Citera
2019-04-29, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Fakturera kunden, som i sin tur får polisanmäla sina vänner för bedrägeri alt urkundsförfalskning

Det var så jag tänkte att man kunde göra, men går det även fast han själv avbokar tiden inom vår tidsgräns eller måste vi skriva med något i vår policy?
Citera
2019-04-29, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Just det, glömde nämna att bekräftelse skickas till mailadressen som anges, dock kan vi ju omöjligt veta att den stämmer.
Citera
2019-04-29, 13:36
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Det var så jag tänkte att man kunde göra, men går det även fast han själv avbokar tiden inom vår tidsgräns eller måste vi skriva med något i vår policy?
Ni kan ju inte ändra det som redan avtalats (avbokningstidens gräns).

Ni måste först skriva om er policy som först därefter börjar gälla för dem som bokar/tecknar avtal och då godkänner den.

Att börja försöka jävlas med kunden eller kundens idioter till kompisar kommer endast leda till att de gemensamt går in och recenserar ner er och dylikt överallt på nätet.
Citera
2019-04-29, 13:52
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad

Citat:
Teoretisk kan man skicka en faktura till vem man vill och av vilken anledning man vill. Men den som får fakturan är givetvis inte skyldig att betala fakturan om denne inte ingått något avtal. Det vore rent korkat att skicka en faktura till en person som man vet inte har bokat tiden. Kan ni få fram vem som bokat tiden kan ni alltid skicka en faktura dit för att markera.

Citat:
Just det, glömde nämna att bekräftelse skickas till mailadressen som anges, dock kan vi ju omöjligt veta att den stämmer.
Om nu den drabbade fått den bokade tiden per mejl kan jag ändå inte se att det föreligger någon skyldighet att höra av sig och avboka tiden även om det hör till god hyfs att göra det. Men jag gissar att det är ett kompisgäng med ungdomar (under 30) som det rör sig om?
Citera
2019-04-29, 17:41
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du säger, vi har namn och telefonnummer till personen, de har svarat med att de inte visste att detta skett, vi har inget problem om man får förhinder 24h innan bokning, det vi vill veta är om man kan straffas för att göra något sådant på jäkelskap eftersom den tiden hade kunnat bokas redan för en vecka sedan av en seriös kund.

Jag förstår om inget kan göras och i just detta fall kommer vi inte gå vidare med det, men det känns trist att det ska få vara så.

Ni kan ju givetvis skicka räkning till personen om ni vill men eftersom det avbokats i tid så kan personen bara bestrida räkningen. Då måste ni gå till rätten där ni skulle förlora eftersom det avbokats i tid.

Den personen som bokat i sin väns namn kan ha gjort sig skyldig till olovlig identitetsanvändning, men det är tveksamt att en domstol skulle anse att det orsakat nog med olägenhet för att vara straffbart.
Detta är då ett brott riktat mot personen vars namn som olovligen användes, inte ett brott riktat mot er/ert företag.
Citera
2019-04-30, 05:58
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Kan man kanske argumentera för culpa in contrahendo och på så sätt fånga in dem i det här fallet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in