2025-06-26, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Upplys mig gärna varför BTC dippat 70% eller mer varje cycle tidigare.

Jag har aldrig sagt att allt kommer upprepas bokstavligen. Försök få in det i din skalle istället. Det som har upprepats flera gånger är dessa kraftiga dippar.

Menar du att det beror på svarta svanar?

Du menar alltså att de måste upprepa sig bokstavligen, men inte bokstavligen eller vad menar du?
Citera
2025-06-27, 09:17
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Lower highs och lower lows på 1D
För 2 dagar sedan hade vi en higher high...?
Citera
2025-06-27, 09:41
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Vad som är fascinerande med bitcoin och bitcoininvesterare är att bara genom att få veta vilket år vederbörande började med bitcoin så kan man skapa sig en ganska god bild om vilken typ av investerare det handlar om och ungefär hur rik denne är. Man kan också gör antagelser om individer om lägger ner väldigt mycket tid på bitcoin men som inte investerar.
Citera
2025-06-27, 12:22
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Vad tänker ni kring den sjunkande dollarkursen? Jag personligen som HODLer är inte så oroad över björnmarknad eller volatiliteten men låt säga att vi når (tar ett exempel bara) 300k och dollarn är värd 6sek då. Då hade det ju varit värt att sälja innan när Bitcoin var värt mindre men dollarn värd mer.

För de pengar man har investerade i cert alltså.
Citera
2025-06-27, 12:36
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Vad tänker ni kring den sjunkande dollarkursen? Jag personligen som HODLer är inte så oroad över björnmarknad eller volatiliteten men låt säga att vi når (tar ett exempel bara) 300k och dollarn är värd 6sek då. Då hade det ju varit värt att sälja innan när Bitcoin var värt mindre men dollarn värd mer.

så jävla sjukt! Skulle ställa EXAKT samma fråga.

Jag har alla pengar nu i PAXG och USDT, Och bara på några dagar i SEK är det 200k mindre i min ledger. Känns kul!

Och har samma oro som dig. Om dollarn sjunker till 6 SEK så spelar det ju knappt någon roll om BTC när 140k
Citera
2025-06-27, 13:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Kanske är en fråga du får bättre svar på i valuta forumet?
Citera
2025-06-27, 13:07
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
så jävla sjukt! Skulle ställa EXAKT samma fråga.

Jag har alla pengar nu i PAXG och USDT, Och bara på några dagar i SEK är det 200k mindre i min ledger. Känns kul!

Och har samma oro som dig. Om dollarn sjunker till 6 SEK så spelar det ju knappt någon roll om BTC när 140k

Vet inte om det finns någon större poäng med att fundera över växelkursen mellan USD och SEK, om man har sitt kapital i bitcoin. Däremot kan man kanske vilja hålla koll på växelkursen mellan BTC och SEK, vilket man kan göra till exempel här:

https://www.coingecko.com/sv/coins/bitcoin/sek

Jag ser då inget oroande i den grafen.

Det är dock än så länge trejdingparet BTC-USD som i stort sett alla runt om i världen tittar på och där det möjligen kan vara meningsfullt med teknisk analys och dylikt.

Trejdingparet bitcoin-guld är annars intressant. På sikt lär detta bli alltmer relevant och till slut viktigast, när alla fiatvalutor har upphört att existera.

Edit. Här är en graf för bitcoinpriset i gram guld:

https://pricedingold.com/bitcoin/

Här är ett för bitcoin i uns guld:

https://www.investing.com/crypto/bitcoin/btc-xau-chart

Tydligen får man cirka 32 uns per bitcoin i nuläget. Enligt min ringa mening bör man inte ens fundera på att växla bitcoin till guld innan priset ligger uppåt 40 uns per bitcoin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-06-27 kl. 13:19.
Citera
2025-06-27, 13:19
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vet inte om det finns någon större poäng med att fundera över växelkursen mellan USD och SEK, om man har sitt kapital i bitcoin. Däremot kan man kanske vilja hålla koll på växelkursen mellan BTC och SEK, vilket man kan göra till exempel här:

Det är dock än så länge trejdingparet BTC-USD som i stort sett alla runt om i världen tittar på och där det möjligen kan vara meningsfullt med teknisk analys och dylikt.

Trejdingparet bitcoin-guld är annars intressant. På sikt lär detta bli alltmer relevant och till slut viktigast, när alla fiatvalutor har upphört att existera.

Edit. Här är en graf för bitcoinpriset i gram guld:

https://pricedingold.com/bitcoin/

Här är ett för bitcoin i uns guld:

https://www.investing.com/crypto/bitcoin/btc-xau-chart

Tydligen får man cirka 32 uns per bitcoin i nuläget. Enligt min mening bör man inte ens fundera på att växla bitcokn guld innan priset ligger uppåt 40 uns per bitcoin.
Fast som jag skrev så var det ffa cert jag skrev om. Om dollarn sjunker mot kronan blir det stor skillnad.

Vad Bitcoin och USD eller Bitcoin och guld har för växelkurs är i den frågeställningen inte så relevant.

Ja man kan som Leaston skrev fråga om det på annat ställe men jag tycker det är relevant för tråden. Är det någon annan exempelvis som funderar på om man ska sälja nu istället för att vänta på en topp i höst exempelvis och ni som är HODLers kommer ni bara fortsätta HODLa och hoppas priset på Bitcoin krossar växelkursen?
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2025-06-27 kl. 13:21.
Citera
2025-06-27, 13:20
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Förstår inte hur du menar. Självklart är usd/sek lika viktig som btc/usd

Hade man bott i USA eller Dubai är det skitsamma. Men ska man någon gång i framtiden sälja sina btc så får man ju mycket mer om USD är hög jämfört med låg.

Säg att dollarn blir värd 3 sek ( vilket inte kommer hända men vi låtsas) då spelar det ingen roll om BTC ökar till 200k USD. Och man köpte på 90k

Men kommer ändå gå - när pengarna hamnar på banken i Sverige.
Citera
2025-06-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Förstår inte hur du menar. Självklart är usd/sek lika viktig som btc/usd

Hade man bott i USA eller Dubai är det skitsamma. Men ska man någon gång i framtiden sälja sina btc så får man ju mycket mer om USD är hög jämfört med låg.

Säg att dollarn blir värd 3 sek ( vilket inte kommer hända men vi låtsas) då spelar det ingen roll om BTC ökar till 200k USD. Och man köpte på 90k

Men kommer ändå gå - när pengarna hamnar på banken i Sverige.

Varför blanda in USD i dessa funderingar? Då är det snarare BTC-SEK du ska följa.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-06-27 kl. 13:34.
Citera
2025-06-27, 13:30
Medlem
Citat:
Fast som jag skrev så var det ffa cert jag skrev om. Om dollarn sjunker mot kronan blir det stor skillnad.

Vad Bitcoin och USD eller Bitcoin och guld har för växelkurs är i den frågeställningen inte så relevant.

Ja man kan som Leaston skrev fråga om det på annat ställe men jag tycker det är relevant för tråden. Är det någon annan exempelvis som funderar på om man ska sälja nu istället för att vänta på en topp i höst exempelvis och ni som är HODLers kommer ni bara fortsätta HODLa och hoppas priset på Bitcoin krossar växelkursen?

Frågan är i så fall om man tror att BTC-SEK har toppat för denna cykel. Onödigt krångligt att blanda in USD i detta.

Om man planerar att sälja bitcoin för SEK är det den kursen man bör hålla koll på, exempelvis här:

I frågan om kursen USD-SEK så tror jag inte att FED och Riksbanken kommer tillåta den att sticka i väg okontrollerat. Kursen tillåts variera inom vissa gränser.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-06-27 kl. 13:44.
Citera
2025-06-27, 13:41
Medlem
Bitcoin är verkligen intressant som väcker olika känslor i mig. Jag hörde någon säga att det är en sorts reserv-valuta som amerikanska militären skapat ifall dollarn skulle rasa. Men finns mkt som sagts om denna.

Jag hoppas det kommer någon kris som sänker btc-värdet lagom till när jag har pengar att investera nästa år.

Fråga: Kan man använda AI för att köpa/sälja btc och tjäna på det , utan att ha erfarenhet?
Senast redigerad av Upplandia90 2025-06-27 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in