2025-06-06, 11:26
Medlem
Bra analys av flera parametrar som pekar mot att priset ska uppåt under kommande 180 dagar eller så:

https://youtu.be/FnkFKQZ4giI?si=3hnoIvSE6GCjpAQN
Citera
2025-06-06, 11:35
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Höll du dig till planen? Isf vart nedsidan ca 3.2% innan dagen stängde.

Tycker det låter vanskligt att ta en kortsiktigt trade, men vänta in stängning på 1D. Tar man kortsiktiga trades som denna så är det bättre att titta på 15m än på dagsupplösningen.
Har varit inne på det förut, att du säger dig trade:a 4h, men trade:ar som om det vore 15m. Ta det inte som kritik utan något att fundera över då det är avgörande, speciellt när man väntar in ljusstängingar.

Dessa två verktyg i Tradingview är bra att använda för ovan, när man sätter sin plan.
https://i.imgur.com/1YMzmJP.png
Tror man vill ligga på en risk/reward -ratio på minst 2 om man skall ta en viss trade. I ditt fall var uppsidan 3.5% vilket gör att nedsidan inte fick vara mer än 1.75% för att ration på 2 skulle spricka.

Nu var ju egentligen tanken att det här trejdet inte skulle följas upp, men jag valde att chansa på en bounce efter att 101k höll inatt och stängde för en liten stund sedan till förlust.

Jag insåg igår att jag måste vara betydligt mera selektiv med vilka trades jag postar på forumet. Som jag skrev kommer jag fortsättningsvis bara att posta mina high conviction trades på 1D och 1W, annars är risken bara att jag blir missrepresenterad.

Det jag försökte att kommunicera igår är att jag parallellt med mina swingtrades och daytrades även utmanar mig själv genom att ta trades i områden som är direkt olämpliga för positionstagande. Det här jag postade igår var just ett sådant trade. Din kritik är i mångt och mycket befogad, - om tradet hade varit high conviction och inte experimentiellt till sin natur.

Vidare bryr jag mig egentligen inte om jag får ta förluster vid den här typen av trades, dom syftar primärt till att journalföras och för att logga erfarenhet.
Hade jag tagit ett high conviction trade på 4H hade upplägget varit ett helt annat.

Fortsättningsvis kommer alla trades som postas av getingen att vara high conviction, då är det fritt fram att såga mig vid fotknölarna när jag blir slagen på fingrarna av marknaden.
Citera
2025-06-06, 11:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Nu var ju egentligen tanken att det här trejdet inte skulle följas upp, men jag valde att chansa på en bounce efter att 101k höll inatt och stängde för en liten stund sedan till förlust.

Jag insåg igår att jag måste vara betydligt mera selektiv med vilka trades jag postar på forumet. Som jag skrev kommer jag fortsättningsvis bara att posta mina high conviction trades på 1D och 1W, annars är risken bara att jag blir missrepresenterad.

Det jag försökte att kommunicera igår är att jag parallellt med mina swingtrades och daytrades även utmanar mig själv genom att ta trades i områden som är direkt olämpliga för positionstagande. Det här jag postade igår var just ett sådant trade. Din kritik är i mångt och mycket befogad, - om tradet hade varit high conviction och inte experimentiellt till sin natur.

Vidare bryr jag mig egentligen inte om jag får ta förluster vid den här typen av trades, dom syftar primärt till att journalföras och för att logga erfarenhet.
Hade jag tagit ett high conviction trade på 4H hade upplägget varit ett helt annat.

Fortsättningsvis kommer alla trades som postas av getingen att vara high conviction, då är det fritt fram att såga mig vid fotknölarna när jag blir slagen på fingrarna av marknaden.
Jag kommenterade bara den specifika traden du signalerade med input om just den då jag tyckte det fanns frågor kring risk/reward på just den.

Ja, gör man många samtidiga trades så kan det bli rörigt men om man signalerar alla trades lika tydligt som du gjorde så är det upp till läsaren att klara av att hålla isär dem”

Man kan ha en long på ett par dagar/veckor öppen samtidigt som man skalpar på tex 15m. Inga problem.

Så länge man gör större vinster i dom trades som går rätt, så är det inga problem att gå minus i desto fler trades som går fel. Enkel spelteori.
Citera
2025-06-06, 11:50
Medlem
hazenectars avatar
Priset befinner sig vid en tydlig inflection point här på 1D. Risken är betydande att vi blir avvisade här. Ska bli intressant att se vad som händer.

Graf 1D: https://ibb.co/k2ywkxdv
Citera
2025-06-06, 11:59
Medlem
Citat:
Priset befinner sig vid en tydlig inflection point här på 1D. Risken är betydande att vi blir avvisade här. Ska bli intressant att se vad som händer.

Graf 1D: https://ibb.co/k2ywkxdv

Frågan är om det hela inte bara var en fakedown på grund av tvisten mellan Musk och Trump? En tvist som förstås inte har något med bitcoin att göra, men marknaden är som bekant helt irrationell kortsiktigt.

Priset är nog normaliserat snart, tror jag.
Citera
2025-06-06, 12:03
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Frågan är om det hela inte bara var en fakedown på grund av tvisten mellan Musk och Trump? En tvist som förstås inte har något med bitcoin att göra, men marknaden är som bekant helt irrationell kortsiktigt.

Priset är nog normaliserat snart.

Prisgrafen signalerade redan svaghet innan tvisten mellan Trump och Musk som jag påtalade i min senaste veckorapport i början av veckan. Det finns helt klart anledning att vara fortsatt defensiv på den här sidan 108k som jag ser det.
Citera
2025-06-06, 12:06
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Dollarn kan helt klart pressas, men det finns en massa andra saker som påverkar där än budgetunderskott och FEDs ränte och QE.

Ser dock ingen anledning att alla andra fiats ska dras med, blir snarare primärt tvärtom.

Bitcoin kan som sagt mycket väl nå $1m, men kommer då fortsatt ligga runt 1m SEK
Här är vi faktiskt helt överrens ICA-Jerry.
Citera
2025-06-06, 12:11
Medlem
Citat:
Prisgrafen signalerade redan svaghet innan tvisten mellan Trump och Musk som jag påtalade i min senaste veckorapport i början av veckan. Det finns helt klart anledning att vara fortsatt defensiv på den här sidan 108k som jag ser det.

Det kanske det finns, men jag avser enkom senaste raset från ~105k till <101k.
Citera
2025-06-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Dollarn kan helt klart pressas, men det finns en massa andra saker som påverkar där än budgetunderskott och FEDs ränte och QE.

Ser dock ingen anledning att alla andra fiats ska dras med, blir snarare primärt tvärtom.

Bitcoin kan som sagt mycket väl nå $1m, men kommer då fortsatt ligga runt 1m SEK

Citat:
Här är vi faktiskt helt överrens ICA-Jerry.

Är inte helt säker på alla fiatvalutor utanför västvärlden, men SEK, EUR med flera kommer att följa dollarn ner i rännstenen. Notera att ingen vill ha en stark valuta. Vi får räkna med att Riksbanken gör sitt jobb och ser till att SEK inte blir för högt värderad mot USD.
Citera
2025-06-06, 12:16
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Det kanske det finns, men jag avser enkom senaste raset från ~105k till <101k.
Fullt möjligt, om priset lyckas stänga 1D idag någonstans över 105K så var det förmodligen fallet.
Citera
2025-06-06, 12:17
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Är inte helt säker på alla fiatvalutor utanför västvärlden, men SEK, EUR med flera kommer att följa dollarn ner i rännstenen. Notera att ingen vill ha en stark valuta. Vi får räkna med att Riksbanken gör sitt jobb och ser till att SEK inte blir för högt värderad mot USD.

Vad gäller köpkraften på sikt - svar ja. Men Jerry har rätt i att det finns en tydlig omvänd korrelation mellan forexparen.
Citera
2025-06-06, 12:27
Medlem
Citat:
Vad gäller köpkraften på sikt - svar ja. Men Jerry har rätt i att det finns en tydlig omvänd korrelation mellan forexparen.

Eftersom de prissätts i varandra, så trivialt ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in