Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Höll du dig till planen? Isf vart nedsidan ca 3.2% innan dagen stängde.
Tycker det låter vanskligt att ta en kortsiktigt trade, men vänta in stängning på 1D. Tar man kortsiktiga trades som denna så är det bättre att titta på 15m än på dagsupplösningen.
Har varit inne på det förut, att du säger dig trade:a 4h, men trade:ar som om det vore 15m. Ta det inte som kritik utan något att fundera över då det är avgörande, speciellt när man väntar in ljusstängingar.
Dessa två verktyg i Tradingview är bra att använda för ovan, när man sätter sin plan.
https://i.imgur.com/1YMzmJP.png
Tror man vill ligga på en risk/reward -ratio på minst 2 om man skall ta en viss trade. I ditt fall var uppsidan 3.5% vilket gör att nedsidan inte fick vara mer än 1.75% för att ration på 2 skulle spricka.
Nu var ju egentligen tanken att det här trejdet inte skulle följas upp, men jag valde att chansa på en bounce efter att 101k höll inatt och stängde för en liten stund sedan till förlust.
Jag insåg igår att jag måste vara betydligt mera selektiv med vilka trades jag postar på forumet. Som jag skrev kommer jag fortsättningsvis bara att posta mina high conviction trades på 1D och 1W, annars är risken bara att jag blir missrepresenterad.
Det jag försökte att kommunicera igår är att jag parallellt med mina swingtrades och daytrades även utmanar mig själv genom att ta trades i områden som är direkt olämpliga för positionstagande. Det här jag postade igår var just ett sådant trade. Din kritik är i mångt och mycket befogad, - om tradet hade varit high conviction och inte experimentiellt till sin natur.
Vidare bryr jag mig egentligen inte om jag får ta förluster vid den här typen av trades, dom syftar primärt till att journalföras och för att logga erfarenhet.
Hade jag tagit ett high conviction trade på 4H hade upplägget varit ett helt annat.
Fortsättningsvis kommer alla trades som postas av getingen att vara high conviction, då är det fritt fram att såga mig vid fotknölarna när jag blir slagen på fingrarna av marknaden.