2021-03-06, 20:50
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Precis, fast Coinbase aktielansering är affärsmedia i USA som pratar om. Har inte hört honom snacka om det. Han snackar väl bara krypto?

Forbes är ju superseriöst.

https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/tomtaulli/2021/02/26/coinbase-ipo-what-you-need-to-know/amp/

https://www.google.com/amp/s/www.fool.com/amp/investing/2021/03/03/9-numbers-to-know-about-coinbase-before-it-goes-pu/
Jag vet, det var därför jag fetade den bit i ditt inlägg som jag svarade på. Resten svarade jag inte på.
Senast redigerad av CrilleKex 2021-03-06 kl. 20:53.
Citera
2021-03-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
1.9 TRILLION dollars nypressas från tomma intet och delas ut till amerikaner inom kort:

https://edition.cnn.com/politics/live-news/stimulus-update-us-relief-bill-03-06-21/index.html
https://twitter.com/DocumentingBTC/status/1368258504465715204

Bullish.
Stämmer det att de pengarna nypressas från tomma intet? Har du någon källa på det?
Citera
2021-03-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Stämmer det att de pengarna nypressas från tomma intet? Har du någon källa på det?

Haha vart trodde du att dem kom ifrån egentligen?

https://fred.stlouisfed.org/series/WM1NS
FED är USA:s centralbank. Dem trycker dollarna från intet om det var oklart.

(Grafen talar sitt egna språk. Inte svårt att förstå varför bitcoin och S&P500 har gått upp.)
Senast redigerad av Richard-Heart 2021-03-06 kl. 21:16.
Citera
2021-03-06, 21:17
Medlem
Citat:
Haha vart trodde du att dem kom ifrån egentligen?

https://fred.stlouisfed.org/series/WM1NS
FED är USA:s centralbank.

(Grafen talar sitt egna språk. Inte svårt att förstå varför bitcoin och S&P500 har gått bra.)
Finns en förklaring till den snabba money stock ändringen, +400% i maj 2020, i länken du delade. Jag frågar igen, har du någon källa på att pengarna är tryckta ur tomma intet eller hävdar du på allvar att USA tryckte upp 4x money stock i maj 2020? Den grafen du länkade till är helt irrelevant.
Citera
2021-03-06, 21:46
Medlem
Bitcoin har alltid ansetts vara en hedge emot inflation vilket i all väsentlighet är korrekt. Förvisso finns räntevapnet att ta till när en stat/centralbank överhettat sedelpressen, men frågan är om ens ränteverktyget kommer räcka till.

Skrev tidigare att jag ser bitcoin som en hedge gentemot börsen generellt. Även om BTC visat sig gått dåligt då börsen gått dåligt tror jag trots allt att det i framtiden kan ses som just en hedge och då inte enbart mot inflation.
Citera
2021-03-06, 23:41
Medlem
Citat:
källa på att pengarna är tryckta ur tomma intet
Ja, då fungerar alla fiat-valutor sedan 1971. Jag vill rekommendera Mike Maloneys serie The Hidden Secrets of Money som på ett lättbegripligt sätt förklarar systemet för de som inte är så insatta.
Citera
2021-03-06, 23:46
Medlem
Citat:
Finns en förklaring till den snabba money stock ändringen, +400% i maj 2020, i länken du delade. Jag frågar igen, har du någon källa på att pengarna är tryckta ur tomma intet eller hävdar du på allvar att USA tryckte upp 4x money stock i maj 2020? Den grafen du länkade till är helt irrelevant.

Vet inte om du försöker vara rolig, men om man förenklat ska förklara det så: ja. Eller det knappas nog in en siffra i datorn istället för att tryckas på papper idag. (Sen smådetaljerna om fed köper skulder av staten osv är bara en fråga om finare formulering)

Det du skrev som jag markerat i bold, är samma sak? Ja, det trycks hejvilt nu, och ja det gick upp ENORMT mycket under 2020.

Varför tror du egentligen att börsen sätter nya rekord under en pandemi? Hallå? Varför ser vi en K-recovery?

https://www.nytimes.com/2020/04/15/business/coronavirus-stimulus-money.html

Edit: så nyheten om att ett stimulus package på ytterligare 1,9 trillion dollars klubbats igenom idag ger ju oss en fingervisning om att en del av dessa lär hamna i bitcoin. Bullish!
Citera
2021-03-07, 10:55
Medlem
Citat:
Vet inte om du försöker vara rolig, men om man förenklat ska förklara det så: ja. Eller det knappas nog in en siffra i datorn istället för att tryckas på papper idag. (Sen smådetaljerna om fed köper skulder av staten osv är bara en fråga om finare formulering)

Det du skrev som jag markerat i bold, är samma sak? Ja, det trycks hejvilt nu, och ja det gick upp ENORMT mycket under 2020.

Varför tror du egentligen att börsen sätter nya rekord under en pandemi? Hallå? Varför ser vi en K-recovery?

https://www.nytimes.com/2020/04/15/business/coronavirus-stimulus-money.html

Edit: så nyheten om att ett stimulus package på ytterligare 1,9 trillion dollars klubbats igenom idag ger ju oss en fingervisning om att en del av dessa lär hamna i bitcoin. Bullish!
Du har säkert rätt och detta låter HELT sjukt. Jag var övertygad om att USA ökade statsskulden för att finansiera detta men jag hade tydligen fel.

Varför skenar inte inflationen omgående? Värdet av en USD borde ju rimligtvis bli en fjärdedel mot andra valutor som inte trycker pengar som galningar?

Jag funderar på hur detta påverkar BTC. Visst, det är rimligt att mycket pengar kan hamna i BTC som hedge mot den kommande inflationen. Samtidigt borde vi rimligtvis stå inför en börskrasch när sedelpressarna jobbar som de gör. Det bådar inte gott för BTC som än så lång är en rätt usel hedge mot börsfall. Är min analys åt helvete? Kom gärna med input.
Citera
2021-03-07, 11:00
Avslutad
Citat:
Du har säkert rätt och detta låter HELT sjukt. Jag var övertygad om att USA ökade statsskulden för att finansiera detta men jag hade tydligen fel.

Varför skenar inte inflationen omgående? Värdet av en USD borde ju rimligtvis bli en fjärdedel mot andra valutor som inte trycker pengar som galningar?

Jag funderar på hur detta påverkar BTC. Visst, det är rimligt att mycket pengar kan hamna i BTC som hedge mot den kommande inflationen. Samtidigt borde vi rimligtvis stå inför en börskrasch när sedelpressarna jobbar som de gör. Det bådar inte gott för BTC som än så lång är en rätt usel hedge mot börsfall. Är min analys åt helvete? Kom gärna med input.

BTCs potential är att var en hedge mot inflation och börskrasher.
Men samtidigt är BTC fortfarande långt ifrån sin fulla potential och lär följa börsen ett tag till.
Citera
2021-03-07, 12:32
Medlem
Citat:

BTC är skapades för just detta, som en motreaktion till hela den här situationen vi befinner oss i.
Citera
2021-03-07, 12:37
Medlem
Citat:

Bitcoin skapades ju som en reaktion på börsraset 2008. Så förhoppningen är ju att btc ska vara en bra hedge mot nästa börsras.

Inflation (dollarn) är ju ett faktum. FED går ut med att det ser "stabilt" ut även nu, men andra källor säger att dollarn realistiskt kommer tappa ca 15-20% i sin purchase power kommande år. Istället för att dra in på saker och strama åt statens utgifter, så trycker man pengar från tomma intet för att täcka utgifterna i stunden.
Men om ett par år när en kaffe kostar $5.99 istället för dagens $2.49 så kanske dem börjar förstå problemet med att göra så.

https://usdsat.com/
Citera
2021-03-07, 12:55
Medlem
hazenectars avatar
Hur tror ni att dollarns utveckling kommer att påverka den svenska kronan? Tänker på alla som har köpt xbts certifikat och som inte äger äkta bitcoin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in