2019-04-28, 09:33
Har tänkt att få lite tips här då jag vill köpa ett sommarhus för ca 3 milj men har inga pengar😅
Säker Nettoinkomst för två ca 100,000. Äger bostad som vi har lån ca 3,5 milj, det kan vara värt 8. Ca 1 milj i nåt slags bospar kopplat till huslånet som ska lösa en del av lånet om ett par år. Måste jobba minst 6 år till innan pension och då ska huset vi bor i säljas, förhoppningsvis då 10 milj (bor inte i Sverige). Kan man belåna den nuvarande bostaden med ytterligare 3 milj, borde väl banken tycka vara ganska säkert? Har inte råd med mer räntekostnader då vi amorterar 25000 i månaden. Hur gör andra? Kan man få lite tips?
Citera
2019-04-28, 09:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AL00
Har tänkt att få lite tips här då jag vill köpa ett sommarhus för ca 3 milj men har inga pengar😅
Säker Nettoinkomst för två ca 100,000. Äger bostad som vi har lån ca 3,5 milj, det kan vara värt 8. Ca 1 milj i nåt slags bospar kopplat till huslånet som ska lösa en del av lånet om ett par år. Måste jobba minst 6 år till innan pension och då ska huset vi bor i säljas, förhoppningsvis då 10 milj (bor inte i Sverige). Kan man belåna den nuvarande bostaden med ytterligare 3 milj, borde väl banken tycka vara ganska säkert? Har inte råd med mer räntekostnader då vi amorterar 25000 i månaden. Hur gör andra? Kan man få lite tips?

Skaffa pengar först, och spendera sen.
Citera
2019-04-28, 09:39
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Du har ju ett bra utrymme i ditt amorterande, fördela om det.
Citera
2019-04-28, 09:44
Medlem
Ska sommarhuset ligga i Sverige? Ni får nog fråga er utländska bank där ni har huslånet om de vill låna ut tre mille till köp av sommarstuga i Sverige. Det vet nog ingen på Flashback.
Citera
2019-04-28, 09:51
Nej såklart ska kolla m banken men kom på detta igår och min första tanke var att sälja huset, hyra istället, för att kunna köpa sommarhuset. Men det kanske är korkat att sälja nu med tanke på att värdet stiger varje månad. Säkert finns det någon som är lite ekonomiskt sinnad som kan ge råd på flashback👍
Citera
2019-04-28, 09:55
Medlem
Du får nog förtydliga vissa saker:

Ligger sommarhuset i Sverige?

I vilket land ligger ert nuvarande hus?

Har ni befintligt huslån i en utländsk bank?
Citera
2019-04-28, 10:01
Bor i tyskland och vill köpa i italien, gör det någon skillnad? Har ett hus i sverige också men det hör inte hit. Det är hur man ska tänka med finansiering jag vill ha tips om.
Citera
2019-04-28, 10:09
Medlem
Citat:
Bor i tyskland och vill köpa i italien, gör det någon skillnad? Har ett hus i sverige också men det hör inte hit. Det är hur man ska tänka med finansiering jag vill ha tips om.
Lån i tysk bank?
Citera
2019-04-28, 11:54
Bannlyst
Citat:
Köp i Blattnicksele. Där fåru för 10K SEK.
Citera
2019-04-28, 16:35
Medlem
TS vill alltså låna tre miljoner kr, men har inte råd med mer räntekostnader än han har idag. Då är nog den enda lösningen ett räntefritt lån! Jag antar att de har sådana i Tyskland eller Italien...
Citera
2019-04-28, 18:04
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
TS vill alltså låna tre miljoner kr, men har inte råd med mer räntekostnader än han har idag. Då är nog den enda lösningen ett räntefritt lån! Jag antar att de har sådana i Tyskland eller Italien...

Blev också förvånad över detta. TS, du säger själv att du inte har råd med större räntekostnader, varför ska du då utöka dina lån? Finns ingen på Flashback som kan hjälpa dig med det. Visst att du skulle kunna öka bolån i Sverige/Tyskland för köp av en sommarstuga i Italien (vet att det går att göra så i Sverige och t.o.m få ränteavdrag men vet ej om detsamma gäller Tyskland) men det är klart att du kommer få högre räntekostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in