2019-04-28, 09:25
Medlem
Någon som smakat bär-öl?
Vilken sort?
Hur skulle ni beskriva smaken?
Citera
2019-04-28, 09:31
Avstängd
Smakar mer vin än öl. Belgien är översvämmat av just smaksatta ölsorter. Och det är sällan riktiga bär utan smaktillsatser. Köp en Mariestad eller TT i stället om du är ute efter ÖL.
Citera
2019-04-28, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Smakar mer vin än öl. Belgien är översvämmat av just smaksatta ölsorter. Och det är sällan riktiga bär utan smaktillsatser. Köp en Mariestad eller TT i stället om du är ute efter ÖL.
Vilken sorts vin smakar det som? Lagrat, portvin, fruktvin, etc?

Är inte ute efter öl, utan är ute efter att få veta vad bäröl smakar!
Citera
2019-04-28, 09:51
Avstängd
Som bärvin
Citera
2019-04-28, 10:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Tre fel i det korta inlägget! Nej, det smakar inte vin. Jo, det är oftast riktig frukt i. Mariestad och TT är visserligen öl, men långt ifrån den typen TS är nyfiken på.
Citera
2019-04-28, 10:15
Medlem
S.O.Stolps avatar
KNja, kärring-öl tror jag det kallas. Kan möjligtvis inmundigas till en söt dessert. Karaktär av allt från mörka körsbär, skogshallon till balsamvinäger och kryddor förekommer. Är alltså inte öl.

Sök på "lambic" på bolaget.
Citera
2019-04-28, 10:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
KNja, kärring-öl tror jag det kallas. Kan möjligtvis inmundigas till en söt dessert. Karaktär av allt från mörka körsbär, skogshallon till balsamvinäger och kryddor förekommer. Är alltså inte öl.

Jo, det är öl. Det är däremot inte en öltyp som följer några gamla tyska hittepåregler.
Citera
2019-04-28, 10:52
Medlem
Antivalents avatar
Finns massor av sour beer som är fruktbaserade. Blåbär och annat. Inget jag själv gillar men en del har fått smak på det.
Citera
2019-04-28, 11:14
Moderator
Allaballawallas avatar
Det varierar väldigt mycket från ölstil till ölstil.
En hallonporter, en hallonipa och en veteöl smaksatt med hallon skiljer sig extremt mycket från varandra i både smak och stil

Över lag är jag positivt inställd till allt som kan skapa intressanta, spännande och olika ölupplevelser.

Jag vet om ett svenskt bryggeri som kör med 30g hallonpuré per liter i sin senaste öl och det är riktiga bär och inte bara "smaktillsatser".
Citera
2019-04-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Tre fel i det korta inlägget! Nej, det smakar inte vin. Jo, det är oftast riktig frukt i. Mariestad och TT är visserligen öl, men långt ifrån den typen TS är nyfiken på.
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jo, det är öl. Det är däremot inte en öltyp som följer några gamla tyska hittepåregler.
Tack för dina inlägg. Skönt att veta att åtminstone en person kunde med att läsa min gedigna trådstart och dessutom förstå vad som den handlade om!

Har du testat någon bäröl? Har du någon att rekommendera?
Citera
2019-04-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Är alla söta? Har sett att det finns IPA och citrusöl med bär i. Rimligtvis borde väl dom vara mer syrliga/beska? Bär är ju dessutom syrliga snarare än söta.

Vilka sorter är det du har testat?
Citera
2019-04-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Finns massor av sour beer som är fruktbaserade. Blåbär och annat. Inget jag själv gillar men en del har fått smak på det.
Tack! Hur skulle du beskriva smaken? Vilka har du testat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in