2019-04-26, 20:06
Medlem
AngelsKit-V.47s avatar
Vad fan asså. Jag har köpt en kalender, skaffat en arbetsbänk. Vad mer vill jag ha? Jag vet fanimej inte vad jag ska göra längre. En uppsats jag borde ha varit klar inom ett halvår har det redan gått 4 månader nu. 2 månader på mig att göra klart en 50 sidor lång trams. Och inte en bokstav är skriven. Ni måste hitta en lösning för mig asså. Jag kan inte misslyckas tentan en andra gång.
Citera
2019-04-26, 20:11
Medlem
Ducadreams avatar
Schemalägg din tid och "blocka" en tid där du ska sitta med ditt arbete. Var konkret också med vad du ska göra under den tiden som du "blockade". Anledningen till att de flesta prokastinerar är för att de inte vet var, när eller vad de ska börja(med).

T.ex:

15:00-16:00= Skriva ett utkast på inledningen
17:15-18:00 = Redigera mitt utkast

Och så vidare. Ta paus emellan "blocken"(schemalägg dina paus) och håll dig till schemat.

Sätt igång bara, det blir lättare efter man har börjat.
Senast redigerad av Ducadream 2019-04-26 kl. 20:20.
Citera
2019-04-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngelsKit-V.47
Vad fan asså. Jag har köpt en kalender, skaffat en arbetsbänk. Vad mer vill jag ha? Jag vet fanimej inte vad jag ska göra längre. En uppsats jag borde ha varit klar inom ett halvår har det redan gått 4 månader nu. 2 månader på mig att göra klart en 50 sidor lång trams. Och inte en bokstav är skriven. Ni måste hitta en lösning för mig asså. Jag kan inte misslyckas tentan en andra gång.

Att enbart skåda ditt sätt att skriva och uttrycka dig, ger mig ett intryck av att du är vilse i dig själv. Du har inte hamnat rätt, och ger dig in i flera projekt samtidigt. Det kan vara allt ifrån projekt i hemmet, på ditt arbete och i ditt sociala umgänge. Ett exempel är att du gör ett tappert försök i att använda avancerade ord som inte passar in i sammanhanget. Exempelvis texten i rubriken.

Varför skriver du inte: ”Jag skjuter på allt och tar inte tag i ett skit, hjälp mig”

Ditt uppskjutar-beteende är neurologiskt och inmatat i din personlighet. Du kommer alltid att ha det lite tuffare än andra när det kommer till den biten. Att försöka organisera din hjärna med en plötslig struktur i form av en kalender eller veckoschema kommer bara ha en motsatt effekt, du kommer bara bli besviken på dig själv gång på gång.

Acceptera vem du är och lita på dig själv, stressa inte med något och samla fram för allt inte på dig onödiga projekt eller uppdrag. Jag misstänker att du är även en mycket snäll person, som har lätt att bli omtyckt men som samtidigt lider för att du har svårt att säga Nej?

Som sagt, acceptera vem du är och lita på ditt omdöme. Det kommer lösa sig själv med tiden.
Citera
2019-04-26, 20:33
Medlem
Jag har tre tips (eller 2 beroende på hur man räknar):

1. Prokastingeringen beror nog på att du får ångest över att du känner att uppgiften i det stora hela känns överväldigande.

Det är därför du ska dela upp det i delmål.

Du har säkert nytta av att någon pushar dig också. Be någon korrekturläsa efter varje delmål. Förklara situationen och välj någon som du inte vill svika.

2. Sluta lura dig själv genom att spendera tid på att köpa "produktivitetsverktyg" som kalender och arbetsbänk och trams. Du ser ju själv att det inte fungerar, effekten det har är istället att du får ett tillfälligt lugn över att du kan intala dig själv att du gjort något. Sånt trams kan du syssla med efter att projektet är klart (då kan du även lätt analysera vad du är i behov av), men inte nu.

3. Var aktsam med att säga till personen från punkt 1 att du kommit långt med delmålet innan du faktiskt är klar med delmålet. Orsaken till det är att ditt ego kommer att intala dig att du "i princip är klar". Det är samma mekanism som i punkt 2

---

Prokastingeringsmänniskan i dig kommer nog nu att vilja planera detta jättenoga, analysera kalendern och sprida ut delmålen på de ultimata dagarna. Och analysera alla sociala relationer för att finna den perfekta människan att korrekturläsa delmålen. Kanske läsa några wiki-artiklar om något halvrelaterat trams.

Fuck that, då lurar du dig själv igen.

Vad du ska göra ikväll:
1. Dela upp skiten på antalet veckor/dagar du har kvar. Bör inte ta mer än 10 minuter.

2. Fråga den första du kommer att tänka på om hjälp (det behöver inte vara ett perfekt meddelande). Bör inte ta mer än 30 minuter.

3. Utför den första delen av de delar du fick från punkt 1. Nej, vänta inte på svar från personen i punkt 2.

4. Sov gott.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-04-26 kl. 20:50.
Citera
2019-04-26, 20:43
Medlem
Fridaynights avatar
Det som hjälpte mig mest:

- Fokusera inte på produkten (dvs. skriva 50 sidor uppsats) utan på processen (t.ex. jag ska skriva två timmar om dagen).
Citera
2019-04-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngelsKit-V.47

Ta ett papper och skriv två meningar. NU! Inte senare, inte om en minut! NU! GENAST!
Citera
2019-04-26, 22:21
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Syftningsfel korrigerat och rubrikförtydligande inom parentes.

/Mod.
Citera
2019-04-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Ta ett papper och skriv två meningar. NU! Inte senare, inte om en minut! NU! GENAST!
Precis.
Och det borde inte vara svårt.
Det finns antagligen en instruktion för uppsatsen, typ en studiehandledning. Rubrikerna är säkert redan satta. Alltså har du redan från start ett skelett, en disposition, helt gratis. Börja med det skelettet av rubriker i datorn, väl utspridda på olika sidor med luft emellan. Fyll sedan på skelettet sakta men säkert. Du kan sätta en arbetstitel på första sidan. Skriv sedan ditt syfte, eller flera varianter av det. Syftet är viktigast i hela uppsatsen eftersom det styr hela arbetet, inte bara vad du ska skriva i rapporten utan vad och hur du ska undersöka det som ska ner i rapporten. Låt sedan arbetet växa och ta form. Det är okej att bara ha stolpar i kapitlen, sedan återvänder du och vässar och putsar. Man skriver alltså inte som en bok sida 1 "Det var en gång..." och jobbar sig framåt till sista sidan, utan man börjar brett med en struktur av helheten som sakta blir allt gedignare. Helt okej att hoppa hit och dit, vila från ett kapitel och satsa en stund på ett annat. Ha anteckningsblock där du skriver upp idéer som dyker upp när du gör annat. Det finns också hjälp att få, du har väl en handledare? Sedan kan du boka tid på biblioteket för personlig hjälp med litteratursökning, de är duktiga och hjälpsamma.
Senast redigerad av SirDuke 2019-04-26 kl. 23:26.
Citera
2019-04-27, 00:34
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
[quote=AngelsKit-V.47| - - - 50 sidor lång trams. - - - /QUOTE]

Strikt schemaläggning passar inte alla, men du har själv givit svaret i din trådstart. Två vanligaste "felen" när det gäller uppsatsskrivande. 1) För hög ambitionsnivå - "det här ska bli inte bara A utan nobelprismaterial" -> garanterar skrivkramp. 2) För låg dito - och definiera det man själv ska tota ihop som "trams" redan i förväg bådar inte gott... byt ämne om du kört fast! Lägg fram nästa termin och plugga något annat under HT, mest för CSN;s skull. Är i regel inte dödsstraff på att lägga fram en termin senare. Och välj då något du i någon mån brinner för - och inte i förväg dömer ut som "trams"...
Citera
2019-04-27, 00:36
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Det som hjälpte mig mest:

- Fokusera inte på produkten (dvs. skriva 50 sidor uppsats) utan på processen (t.ex. jag ska skriva två timmar om dagen).

Plus ett. Det och det jag skrev ovan borde TS ta till sig.
Citera
2019-04-27, 01:59
Medlem
Gå till roten med problemet. Vad är det egentligen som gör att du skjuter upp det och kastar bort din tid på snusk vid datorn med porren?

Inse vad det verkligen är. Självömkan? Självdestruktiv? Brist på motivation?
Får du en kick som jag av att bara vara när man egentligen bör plugga?
Citera
2019-04-27, 03:35
Avslutad
Om det är ett stort och allmänt problem (har du svårt koncentrera dig på att läsa länge?) utred dig för adhd. Många vuxna med adhd får inte diagnosen förrän de är 30 och äldre. Trist missa det, plus alla böcker jag kunde ha läst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in