2019-04-26, 09:32
Medlem
Hej, hoppas tråden hamnar rätt nu.
Jag och sambon har nyligen köpt en bostadsrätt(skrev på kontraktet för två veckor sedan) i en medelstor svensk stad. Handpenning är skickad till mäklaren och lånet är "aktiverat". Det enda som återstår nu utöver att lägga in rastrerande del av insatsen är att bli godkända av bostadsrättsföreningen.
Vi behöver säga upp våran hyresrätt senast sista April för att inte gå med dubbla hyror i två månader, och detta gör mig lite nojig ifall Brf skulle neka oss och vi helt plötsligt blir bostadslösa.
Någon som har koll på hur processen för medlemskap i bostadsrättsföreningar går till? Hyran för lägenheten ligger på strax under 5000 i månaden.

Båda vi har en tillsvidareanställning, men utan någon superlön direkt, bådas lön ligger mellan 20000-25000 i månaden. Ingen av oss har någon betalningsanmärkning.
Det som oroar mig lite är att sambon har varit tjänstledig för studier och därför inte haft någon inkomst de senaste tre åren(förutom ett studentjobb på 20% och CSN). Kan detta bli problem när de kollar t.ex. kreditupplysning? Och brukar brf ha någon kontakt med Banken(Nordea i vårat fall), för har man fått ett lån borde de förstå att man kan betala.
Ska man försöka ta kontakt med de innan och visa att sambon också har en tillsvidareanställning(hon är kvar på samma företag som tidigare men med ny tjänst därför hon direkt fått en tillsvidareanställning).

Har pratat lite kort med det om mäklaren som säger att det inte ska vara några problem så länge vi inte har betalningsanmärkningar eller är EKO-brottslingar, på ett lite skojsamt sätt. Men han nöjde sig med att vi sa att vi hade lånelöfte när vi skrev kontrakt så litar inte jättemycket på honom
Citera
2019-04-26, 09:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlssonsg8
Hej, hoppas tråden hamnar rätt nu.
Jag och sambon har nyligen köpt en bostadsrätt(skrev på kontraktet för två veckor sedan) i en medelstor svensk stad. Handpenning är skickad till mäklaren och lånet är "aktiverat". Det enda som återstår nu utöver att lägga in rastrerande del av insatsen är att bli godkända av bostadsrättsföreningen.
Vi behöver säga upp våran hyresrätt senast sista April för att inte gå med dubbla hyror i två månader, och detta gör mig lite nojig ifall Brf skulle neka oss och vi helt plötsligt blir bostadslösa.
Någon som har koll på hur processen för medlemskap i bostadsrättsföreningar går till? Hyran för lägenheten ligger på strax under 5000 i månaden.

Båda vi har en tillsvidareanställning, men utan någon superlön direkt, bådas lön ligger mellan 20000-25000 i månaden. Ingen av oss har någon betalningsanmärkning.
Det som oroar mig lite är att sambon har varit tjänstledig för studier och därför inte haft någon inkomst de senaste tre åren(förutom ett studentjobb på 20% och CSN). Kan detta bli problem när de kollar t.ex. kreditupplysning? Och brukar brf ha någon kontakt med Banken(Nordea i vårat fall), för har man fått ett lån borde de förstå att man kan betala.
Ska man försöka ta kontakt med de innan och visa att sambon också har en tillsvidareanställning(hon är kvar på samma företag som tidigare men med ny tjänst därför hon direkt fått en tillsvidareanställning).

Har pratat lite kort med det om mäklaren som säger att det inte ska vara några problem så länge vi inte har betalningsanmärkningar eller är EKO-brottslingar, på ett lite skojsamt sätt. Men han nöjde sig med att vi sa att vi hade lånelöfte när vi skrev kontrakt så litar inte jättemycket på honom

Bostadsrättsföreningar saknar nästintill praktiska möjligheter att neka någon medlemskap på grund av ekonomiska förhållanden med dagens bostadsrättspriser. Har man fått lån är man tillräckligt kreditvärdig för att bli medlem.

Om det i något undantagsfall är någon arbetslös med betalningsanmärkningar som på något magiskt sätt fått ihop pengarna till en BR kan det bli aktuellt att neka.

Folk som kommer direkt från ex universitet blir ofta medlemmar i BRFer och då visar kreditupplysningen noll eller kanske 30 tkr per år i inkomst. Då kan BRFen begära in intyg från arbetsgivaren eller lönespecifikation, som visar att personen har inkomst i dag, sedan godkänner de medlemmen.
Citera
2019-04-26, 09:51
Medlem
Som Stygotius skriver så kan inte en styrels neka medlemskap i fallet du beskriver.
Du kan vara helt lugn.
Detta skrivet av en som suttit som ordförande i en brf. i drygt 20 år.
Citera
2019-04-26, 10:34
Medlem
Tack så mycket. Jag kan vara lite lugnare nu.
Värt att nämna som inte framgick så tydligt i min tidigare text är att sambon börjar jobba igen 1/6(flytten sker i juli). Så därför ser ju inte hennes kreditupplysning så jätterolig ut när det gäller inkomst.
Jag kan ju betala av hyra och lån själv med min lön, men det räcker ju inte till så mycket mer än så.
Citera
2019-04-26, 10:52
Medlem
Jag var ordförande i en brf i 14 år och det enda vi kollade när nån köpte en lägenhet var så att han/hon inte hade betalningsanmärkningar.

En gång var det en som hade det men han hade en bra förklaring till varför så han godkände vi också.

Det var egentligen inte ekonomin i sig vi var oroliga för utan det användes mer som en proxy för att kolla så att den som skulle flytta in var en skötsam person.
Samma gäller andrahandsuthyrningar.

Jag föreslår att du ringer till ordföranden och förklarar att det vore bra om dom kan godkänna er så snabbt som möjligt så att ni kan säga upp er hyresrätt. I vår förening skulle två i styrelsen godkänna nya medlemmar men det var bara att skriva under själv och gå till en av de andra firmatecknarna och få en underskrift så var det klart.

Normal sett var det här inget jag skyndade med och det kunde ta ett par tre veckor eftersom dokumentet skulle lämnas till dem firma som administrerade föreningen och därefter skickas till mäklaren.
Men om det var bråttom så gick det att fixa på ett par timmar. Att kolla så att ni inte har betalningsanmärkningar gör firman som administrerar föreningen på ett par minuter.
Citera
2019-04-26, 12:26
Medlem
Hittade inget telefonnummer men ett kontaktformulär till föreningen.
Skrev och frågade om det finns möjlighet att skynda på ärendet iom uppsägning av hyresrätten. Får hoppas de kan skynda sig lite så man får det klart.
Även fast det inte ska vara något problem skulle det kännas betydligt skönare och säga upp hyreslägenheten när allt är klart med nya boendet.
Citera
2019-04-26, 13:10
Medlem
xposures avatar
Skulle också bli godkänd av min BRF när jag flyttade in.

Vicevärlden mötte mig, önskade mig välkommen.
Lite kallprat i några minuter.
Inga problem.
Citera
2019-04-26, 17:48
Medlem
endymions avatar
Det ska väl jävligt mycket till för att inte bli godkänd!
Citera
2019-04-26, 22:05
Medlem
Grinchen00s avatar
Jap, de flesta föreningar utgår nog från att banken gjort en bättre bedömning än vad de själva kan göra. Har banken godkänt lån så kommer föreningen också säga OK.
Men jag misstänker att en del föreningar även kollar i lexbase numera.
Citera
2019-04-28, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grinchen00
Men jag misstänker att en del föreningar även kollar i lexbase numera.
Varför skulle dom det? Dom kan ändå inte neka medlemskap helt godtyckligt.
Citera
2019-04-28, 14:06
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskig-gubbe
Varför skulle dom det? Dom kan ändå inte neka medlemskap helt godtyckligt.
Jo, om köparen är dömd för brottslighet som kan tänkas påverka boendet negativt kan styrelsen neka medlemskap. T.ex. tidigare narkotikaförsäljning i bostad, hot/misshandel av tidigare grannar, anlagda bränder, stölder i sitt tidigare boende m.m.
Däremot är det svårt att neka om brottsligheten inte direkt kan tänkas påverka boendet t.ex. rattfyllor, partnermisshandel, gamla domar för stöld/bedrägeri m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in