2019-04-26, 03:03
Medlem
Hejsan skulle byta hjulnavet på min v70 men dem fyra torx bultarna sitter som berget och två av dem har blivit runda så nu funderar jag på hur jag ska få lossa dem.
Jag vet att det finns speciella hylsor man kan banka på men fungerar dem för torx bultar eller är dem endast för vanliga bultar?

Så här ser bultarna ut ifall det är någon som undrar https://www.mekanika.se/produkt/hjullager/hl-72456
Citera
2019-04-26, 04:02
Medlem
Knucklehugss avatar
Ja du, otrevligt problem. Jag hade svetsat fast nått som ger kraft nog att vrida lös dom eller i värsta fall borrat mig igenom skiten, du lär få gänga om sedan.
Citera
2019-04-26, 04:13
Bannlyst
Med lite jävla och anamma och en slagmejsel så borde du får loss dom.
Citera
2019-04-26, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp
Hejsan skulle byta hjulnavet på min v70 men dem fyra torx bultarna sitter som berget och två av dem har blivit runda så nu funderar jag på hur jag ska få lossa dem.
Jag vet att det finns speciella hylsor man kan banka på men fungerar dem för torx bultar eller är dem endast för vanliga bultar?

Så här ser bultarna ut ifall det är någon som undrar https://www.mekanika.se/produkt/hjullager/hl-72456

Det kan fungera med såna hylsor som är till för muttrar som är rund dragna. Annars svetsa på muttrar. Dom där kan va väldigt knepiga att få bort. Man måste rengöra hålen sen banka in verktyget så det kommer längst in
Citera
2019-04-26, 06:08
Medlem
Turbomachines avatar
Du kan:
Borra rakt igenom dem så släpper spänningen.
Svetsa på mutter på skallen så verktyget har något att greppa runt.
Slå på en vanlig millimeter/tum hylsa på skallen för att sedan försöka få loss dem.
Göra ett snitt med en vinkelslip för att sedan skruva ut dem med skruvmejsel.
Citera
2019-04-26, 07:04
Medlem
tnems avatar
Svinpit.
Citera
2019-04-26, 07:43
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Svinpit.
Inte i det här läget, skruvarna sitter för hårt.
Ja sedan om skruvarna är av.
Citera
2019-04-26, 08:08
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp

Det jag brukar göra när det blivit så är att köra vinkelkapen försiktigt i lagrets fäste så nära bilens nav så möjligt så man kapar bultarna. Sedan med huggmejsel få bort elendet.
Citera
2019-04-26, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det jag brukar göra när det blivit så är att köra vinkelkapen försiktigt i lagrets fäste så nära bilens nav så möjligt så man kapar bultarna. Sedan med huggmejsel få bort elendet.
Då lossar även spänningen o då kan man ta skruven med tång.
Misstänker att TS inte har proffsutrustning såsom svets. Men en vinkelslip som fixar enkla hemmajobb får man för några hundringar. Köp även skyddsglasögon.
Citera
2019-04-26, 09:50
Medlem
BNCs avatar
Kommer du inte åt att borra ur dem ifrån utsidan? Alltså borra lika stort som skruvens diameter.

Ska du ändå byta navet spelar det ju ingen roll om du saboterar gängorna i navet.
Citera
2019-04-26, 11:58
Medlem
calamatos avatar
Papegojtång fungerar ypperligt på runddragna bultar så länge du kommer åt bultskallen.
Citera
2019-04-26, 12:17
Medlem
KiselMupps avatar
Rörtång.

Kan du ta en bild så man ser hur mycket plats det finns runt skruvskallarna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in