I mitt fall ca fem timmar. Är hemma ca 17 och ska väl försöka lägga mig ca 22. Jag vet inte hur du upplever tillvaron, men många är vi nog som anser att de få timmarna efter jobbet som man har att spendera innan läggdags är alldeles för få och det blir för intensivt och ansträngande att då göra något "speciellt" annat än att vila innan läggdags och innan en ny arbetsdag.
Hur mycket hinner man göra på fem timmar egentligen? Handla mat, laga mat, kolla på tv, läsa bok, städa, gymma.. Allt det som nämndes i förra meningen känner jag är väldigt stressigt att trycka in på fem timmar. Givetvis handlar jag inte mat varje dag, knappt ens en dag (brukar försöka få avklarat det behovet på söndagen), ej heller lagar jag mat varje dag förutom ägg som ska kokas.
Jag har inte ens barn eller partner, men ändå upplever jag en "att-göra"-stress som påverkar mig negativt. Jag har ju fan inte ork att aktivera mig. Är det inte bättre att vila på vardagen efter jobbet för att aktivera sig på helgen i så fall? Ibland kanske man även behöver vila på helgen. Att jobba är ju fan jobbigt! Så att lägga ännu mer energityngda aktiviteter efter jobbet känns nästan kontraproduktivt. Men ändå drar jag mig till gymmet för att inte känna mig slapp och ful, men då blir det också en stress innan och efteråt.
Hur lägger ni upp er vardag?
Orkar ni aktivera er under vardagen eller tar ni det lugnt med lite mat och vila?
Ja ur den synvinkeln blir livet lätt förvridet, efter jobbet skall man förstås vila såvida inte man har partner eller barn, då kan man göra några krafttag.
Nej, det är jobbigt att stressa. Efter att matlagning och eventuell städning är avklarad tycker jag om att bara ligga på soffan och data hela kvällen.
Kolla YouTube och Flashback och sånt kanske, i övrigt bara sådant jag får lust med.
Människor som måste fylla varje timme av sin vakna tid med något planerat förstår jag mig inte på. Jag vill ha så mycket oplanerad tid som möjligt i mitt liv.
Utan barn har man 7 dagar i veckan. Med barn har man 3-4 dagar i veckan. Utan barn har man ju fritid från 17-22, som du själv säger. Man kan göra vad man vill - gå ut och dricka, dansa eller se på film/sport.
Vill man sova får man väl göra det. Men då sover du ju antagligen långt mer än vad du behöver och behöver söka hjälp för det.
Jag gissar på att TS saknar mening med livet och behöver hitta en hobby som pushar hen till att uppleva mer.
I mitt fall ca fem timmar. Är hemma ca 17 och ska väl försöka lägga mig ca 22. Jag vet inte hur du upplever tillvaron, men många är vi nog som anser att de få timmarna efter jobbet som man har att spendera innan läggdags är alldeles för få och det blir för intensivt och ansträngande att då göra något "speciellt" annat än att vila innan läggdags och innan en ny arbetsdag.
Hur mycket hinner man göra på fem timmar egentligen? Handla mat, laga mat, kolla på tv, läsa bok, städa, gymma.. Allt det som nämndes i förra meningen känner jag är väldigt stressigt att trycka in på fem timmar. Givetvis handlar jag inte mat varje dag, knappt ens en dag (brukar försöka få avklarat det behovet på söndagen), ej heller lagar jag mat varje dag förutom ägg som ska kokas.
Jag har inte ens barn eller partner, men ändå upplever jag en "att-göra"-stress som påverkar mig negativt. Jag har ju fan inte ork att aktivera mig. Är det inte bättre att vila på vardagen efter jobbet för att aktivera sig på helgen i så fall? Ibland kanske man även behöver vila på helgen. Att jobba är ju fan jobbigt! Så att lägga ännu mer energityngda aktiviteter efter jobbet känns nästan kontraproduktivt. Men ändå drar jag mig till gymmet för att inte känna mig slapp och ful, men då blir det också en stress innan och efteråt.
Hur lägger ni upp er vardag?
Orkar ni aktivera er under vardagen eller tar ni det lugnt med lite mat och vila?
Du gjorde något nu när du skrev detta. Varför vilade du inte bara istället?
När man är ung så måste man avsätta ett par timmar för självbefläckelse varje dygn. Så var det för mig i alla fall. Jag kanske "gjorde" något högst en dag (kväll) i veckan, på vardagarna/i arbetsveckan. Jobb, onani, TV, datorspel, sova... prima liv
Alla har olika premisser, men själv handlar jag mat en gång i veckan oftast onsdag eller torsdag och i bland söndag.
Söndag så lagar jag storkok med tre fyra olika rätter och portionerar i matlådor som placeras i kyl eller frys för den kommande veckan/veckorna (varvar i bland och får på så vis fler olika rätter på veckorna)
Söndag är även tvätt och städ dag här.
Allt detta gör att jag får lite egentid varje dag efter jobbet de övriga veckodagarna.
Lördagar ägnas till fylla/ krog/ mat och sex ibland.
Som någon nämnde så funkar inte mitt upplägg om man har barn, då har man näst intill ingen egentid alls och de få gånger man har det så använder man den till att sova