Citat:
Ursprungligen postat av
dialektiker
Frånvaron ökar kraftigt i Stockholms grundskolor har Dagens Nyheter som artikelserie nu. Och DET ÄR ETT STORT PROBLEM! Barn som är frånvarande är en stor riskgrupp för missbruk, psykisk ohälsa, sociala problem, utanförskap, kriminalitet, problem att avancera i arbetslivet etc
Och så FINNS det skolor som uppmuntrar frånvaro på fredagar, för att Greta (som hamnat lite utanför skolgången) klimatstrejkar.
Obegripligt!!
För att kunna prestera något och göra något åt klimatet krävs avancerade tekniska lösningar,
som vi lyckas utbilda våra barn till att kunna ta fram.
Skolstrejk är kontraproduktivt!
Däremot så är folk taskiga mot Greta som lyckats göra något av sin tillvaro när hon var en hemmasittare.
I det fallet är det nedlåtande av JÅ att säga att hon ska gå i skolan. Det funkade inte för henne.
Men nu har hon verkligen gjort något av sitt liv.
Och ja, hon påverkar, det är stora rörelser som bildats i hennes kölvatten i Europa.
Även om trögtänkta vuxna inte insett det här i Sverige.
Och det är just ett gemensamt samarbete över hela Europa vi behöver om vi ska kunna göra krafttag med miljöarbetet.
Om vi bara ger forskare tillräckligt med pengar så finns det hur mycket avancerad högteknologisk miljövänlig teknik som helst vi kan utveckla. Forskare är ju till och med på gång att utveckla förnybar kärnkraft,
men om detta är våra politiker så okunniga om (samt fast i sina ideologier "atomkraft nej tack") så de inte begriper att ge forskningspengar till sådan teknik.
(Politiker är tyvärr alldeles för ointresserade av vetenskap.)
Btw: Greta är högpresterande, just utanför skolan, vad jag förstått. Och det är inte alla ungar som ÄR det utanför skolsystemet.
Det finns väldigt många barn som inte fixar det här med frånvaro, men sen finns det de "som hittar sin skolgång och kapacitet utanför gängse skolgången", men dessa undantag till barn får inte
"bli en måttstock".
Jag förstår de som är upprörda över "att det blir någon norm" att bete sig som Greta (för det är något som passar just henne som särbegåvad),
men däremot så är de människor som försöker trycka ner henne och
klanka på henne som att hon är trög, aspergerig (på ett negativt sätt),
och att föräldrarna missbrukar sitt föräldraansvar etc
extremt
blåsta människor.
Att det finns så mycket korkade, hatiska människor här på flashback och sociala medier,
för att de är för lata av att vilja kämpa och göra något åt klimatproblemen,
gör mig besviken.
Däremot kan jag hålla med om att politiker ägnar sig alldeles för mycket åt nonsens i klimatansträngningar och att de ägnar all sin kraft på enskilda människor istället för att skopa pengar till forskning om högteknologisk miljövänlig teknik.
Att ge enskilda människor sån klimatångest så de vänder ut och in på sig själva hemmavid, vad de än hittar på tycker jag är lite kontraproduktivt.
Tänk att politiker är så korkade så de tycker att vi ska ha flygskatt, istället för kolskatt. Det är helt jävla otroligt. Vi måste ju tvinga flygbolagen att utveckla miljövänliga bränslen,
istället för att folk slutar flyga och har "flygskam".