2019-04-25, 12:22
Avslutad
Denna folkgrupp i arbetslivssamhället fascinerar mig.

Och vad som definierar "bra" är också en bra fråga. Menas bra: bra för cheferna ovan eller bra för folket under? En kombination av bägge vore önskvärt. Men ve den som vågar drömma om något sådant som en balanserad mellanchef?

Vad som är personlighetstyp kan man också fundera på: menar jag snäll, omtänksam eller äregirig? Eller menar jag mer i parametrar av om man är en beta eller alfa? Ja, alla former av personlighetstyper önskas.

Så vilken typ av personlighet bör man helst ha om man ska bli en mellanchef eller överlag en chef som är mellan arbetare och högre chefer?
Eller kan vem som helst bli en bra sandwichchef?
Citera
2019-04-25, 12:33
Medlem
En sådan som lyckas med det tänker mer kortsiktigt än långsiktigt, är feg, men bra på att prata. En konsultig personlighetstyp.
Citera
2020-04-10, 09:56
Avslutad
En bra mellanchef skall alltid vara lugn och sansad. Jobbade förut inom telemarketing och till min förvåning var säljcheferna väldigt avslappnande och lugna

Har man en lugn inom sig stressar man inte upp andra som gör att anställda kan känna sig mindre värda eller gör fler misstag

Inom idrott kan man se det lite grann hos vissa tränare, istället för att basuners ut ord varannan sekund är det bättre att komma med något konkret för som spelare /idrottare

Är man lugn och sansad blir det enklare att bla berätta om sina problem och man blir mer öppen

Fler inom handels och transport skulle ha haft mer av sådant men där har man aldrig tid att prata med varandra för det är så jävla viktigt att just då lägga upp mer falukorv i butiken.
Citera
2020-04-10, 10:05
Medlem
Pershagen76s avatar
Det är svårt att vara mellanchef då man ograverat fler direktrapporterande än högre chefer och att man ofta får ett väldigt högt tryck båda uppifrån och nedifrån.

Det gäller att vara transparent utan att ge för mycket, samt att kunna delegera och involvera sina medarbetare i de övergripande målen.

Det är ett tufft jobb, tänk också på att alla som är högre ledare någon gång varit mellanchefer, det är helt enkelt bara ett steg man måste passera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in