Jag är övertygad om att EU är gynnsamt för oss. Jag skulle till och med vilja sträcka mig så långt som att säga att EU tillhör nog bland de mest framgångsrika samarbeten någonsin. Jag kan inte komma på något samarbete som varit mer framgångsrikt.
Vi har fått ifrån att vara en kontinent i ständiga och mycket blodiga krig, till att vara den mest fredliga i världen. För att inte tala om de ekonomiska och frihetliga vinsterna.
Det motstånd som finns tror jag ofta baserar sig i okunskap, det är i alla fall uppenbart i och med vad vi såg under Brexit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ordpistolen
Detta är ingen nyhet, 8 av 10 svenskar röstade för sin egna undergång. 9 av 10 vill leva under en diktatur som EU. Vad är det som ska diskuteras? Att majoriteten av svenskarna är dumma i huvudet och PK-skadade?
Vill du förklara på vilket sätt du anser att EU är en diktatur? Ett av kraven för att vara med i EU är för övrigt att landet ska vara demokratiskt. Det är till och med ett krav för att ens få inleda förhandlingar:
"
Det politiska kriteriet innefattar att ansökarlandet har stabila institutioner, som garanterar demokrati, rättsstatens principer, mänskliga rättigheter samt respekt för och skydd av minoriteter. Detta kriterium måste uppfyllas innan en ansökarland kan erhålla status som kandidatland."
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6penhamnskriterierna
Politiska beslut fattas inte utan en
klar majoritet, och i många områden krävs det till och med att
alla länder är överens.
Våra politiska representanter väljs via fria val.
Var i detta finner du diktaturen? Vill du ge ett exempel på en likvärdig men mer demokratisk organisation?