Citat:
Ursprungligen postat av
Starobrno
Jag var inte på plats i Abisko, men tänkbart. En
LÄNK om dylik händelse, du kan även bildgoogla
ispropp älv och se lite bilder.
I ett normalfall rinner vattnet under isen, men med vårfloden blir det en stor mängd isblock, och om dessa brötar ihop sig - vilket lätt kan ske i grunda vattendrag - blir det ju som en blockerande damm, och vattnet kommer söka sig en annan väg; antingen på nytt ställe eller som här, uppe på det egna vattendragets is.
Jag var nån mil därifrån när det hände. Det hade varit extremvärme för årstiden. Det hade börjat rinna på rätt bra i jokkarna, men på långa sträckor låg snötäcket kvar ovanpå och den ovane eller oförsiktige kunde inte ana faran.
Det där urholkade snötäcket kan sträcka sig rätt långt ut åt sidorna, och har man otur, eller är många som åker för tätt, kan täcket plötsligt brista, och så rutschar man ner i jokken.
I det här tråkiga fallet fick jag intrycket att dom skidade mindre än tio meter från jokken, och det är för litet enligt min mening. 20-30 meter i sidled och minst ett par meter i höjdled så bör man väl vara någorlunda säker. Men helst ska man hålla ordentligt avstånd.