2019-04-27, 15:27
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Snacka om oväntat naturfenomen. Inte något man hört talas om ens tidigare.
Det är väl en ispropp det handlar om, som fått vattnet att ta en annan väg. En kompis stuga ligger 10 m från/3 m ovanför en å, och vid ispropp har stugan varit nära att spolas bort eller krossas av is.
Citera
2019-04-27, 15:35
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Det är väl en ispropp det handlar om, som fått vattnet att ta en annan väg. En kompis stuga ligger 10 m från/3 m ovanför en å, och vid ispropp har stugan varit nära att spolas bort eller krossas av is.

Oj, är det så det funkar? Som en jäkla tsunami som kommer farande?
Citera
2019-04-28, 10:29
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Oj, är det så det funkar? Som en jäkla tsunami som kommer farande?
Jag var inte på plats i Abisko, men tänkbart. En LÄNK om dylik händelse, du kan även bildgoogla ispropp älv och se lite bilder.

I ett normalfall rinner vattnet under isen, men med vårfloden blir det en stor mängd isblock, och om dessa brötar ihop sig - vilket lätt kan ske i grunda vattendrag - blir det ju som en blockerande damm, och vattnet kommer söka sig en annan väg; antingen på nytt ställe eller som här, uppe på det egna vattendragets is.
Citera
2019-04-28, 10:59
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Jag var inte på plats i Abisko, men tänkbart. En LÄNK om dylik händelse, du kan även bildgoogla ispropp älv och se lite bilder.

I ett normalfall rinner vattnet under isen, men med vårfloden blir det en stor mängd isblock, och om dessa brötar ihop sig - vilket lätt kan ske i grunda vattendrag - blir det ju som en blockerande damm, och vattnet kommer söka sig en annan väg; antingen på nytt ställe eller som här, uppe på det egna vattendragets is.
Jag var nån mil därifrån när det hände. Det hade varit extremvärme för årstiden. Det hade börjat rinna på rätt bra i jokkarna, men på långa sträckor låg snötäcket kvar ovanpå och den ovane eller oförsiktige kunde inte ana faran.

Det där urholkade snötäcket kan sträcka sig rätt långt ut åt sidorna, och har man otur, eller är många som åker för tätt, kan täcket plötsligt brista, och så rutschar man ner i jokken.

I det här tråkiga fallet fick jag intrycket att dom skidade mindre än tio meter från jokken, och det är för litet enligt min mening. 20-30 meter i sidled och minst ett par meter i höjdled så bör man väl vara någorlunda säker. Men helst ska man hålla ordentligt avstånd.
Citera
2019-04-28, 14:40
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jag var nån mil därifrån när det hände. Det hade varit extremvärme för årstiden. Det hade börjat rinna på rätt bra i jokkarna, men på långa sträckor låg snötäcket kvar ovanpå och den ovane eller oförsiktige kunde inte ana faran.

Det där urholkade snötäcket kan sträcka sig rätt långt ut åt sidorna, och har man otur, eller är många som åker för tätt, kan täcket plötsligt brista, och så rutschar man ner i jokken.

I det här tråkiga fallet fick jag intrycket att dom skidade mindre än tio meter från jokken, och det är för litet enligt min mening. 20-30 meter i sidled och minst ett par meter i höjdled så bör man väl vara någorlunda säker. Men helst ska man hålla ordentligt avstånd.

Och de letade till och med efter ett ställe att skida över, eller? Då kunde ju hela gruppen dränkts, eller har jag förstått det fel hur det såg ut?
Citera
2019-04-28, 14:42
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Och skillnaden mellan jokk och älv?

Att vattnet bara var en decimeter där de var, eller? Hur bred är denna jokk? Hur djup är denna jokk?
Citera
2019-04-28, 18:24
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Och skillnaden mellan jokk och älv?

Att vattnet bara var en decimeter där de var, eller? Hur bred är denna jokk? Hur djup är denna jokk?
Storleken som skiljer. Vad jag vet är jokk allt från liten bäck till en å. Det satellitfoto som Oakvillage1 gav oss visar en å 5-10 m bred, men som vid högvatten är 40-50 m bred. Djupet (vid normalvattenflöde) kan vara allt mellan några dm och kanske 3-5 m i en del höljor, beroende på vilken berggrund som finns därunder.
Citera
2019-04-29, 15:07
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Och de letade till och med efter ett ställe att skida över, eller? Då kunde ju hela gruppen dränkts, eller har jag förstått det fel hur det såg ut?
Har läst litet mer nu; dom var tydligen ute på den istäckta jokken när en flodvåg av vatten och is kom rutschande ovanpå jokk-isen.

Som tidigare skribent påpekat så är det inte särskilt brant just där, så det måste vara frågan om en riktig "freak accident". Maximal otur.

Men jag förstår inte riktigt varför dom var ute på jokkens is; jag skidade själv runt i området med vänner samma vecka, och var det något vi var noga med så var det att inte vara i närheten av hängdrivor eller jokkar; det hade varit gassande sol och 7-9 grader och marken där solen låg på var betydligt varmare. Vi skämtade och sa, att man kanske skulle kunna steka ägg direkt på snön.
Citera
2019-04-30, 10:03
Medlem
Hur hög skulle en sån is-, snö- och vattenmassa kunna bli? Står ju att han drunknat men får för mig att det handlar om sörja på någon dm max i höjd?
Citera
2019-04-30, 13:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av necklaces
Hur hög skulle en sån is-, snö- och vattenmassa kunna bli? Står ju att han drunknat men får för mig att det handlar om sörja på någon dm max i höjd?

Men prova att lägga dig i en iskall jokk så får du se hur djup den behöver vara för att du skall drunkna? Förmodligen räcker 40 cm
Citera
2019-04-30, 14:10
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av necklaces

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men prova att lägga dig i en iskall jokk så får du se hur djup den behöver vara för att du skall drunkna? Förmodligen räcker 40 cm
I nån av källorna sägs det att en elev stod "till midjan" i vatten ett bra tag. För mig låter det som om hen gått igenom isen, trots allt. För den där slask-lavinen borde väl inte skapa ett permanent vattendjup om en dryg meter på stället? Den borde väl ha åkt vidare?
Citera
2019-04-30, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
I nån av källorna sägs det att en elev stod "till midjan" i vatten ett bra tag. För mig låter det som om hen gått igenom isen, trots allt. För den där slask-lavinen borde väl inte skapa ett permanent vattendjup om en dryg meter på stället? Den borde väl ha åkt vidare?

Tack för seriöst svar, mina funderingar går i samma banor men är dåligt insatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in