Citat:
Ursprungligen postat av
Bluee126
Obetalda står som 0 och betalda 15 i lönespecen.
I det här fallet ingår varken jag eller arbetsgivaren i någon fack. Efter att ha läst länkarna som tergo rekommenderade så kan man göra avvikelser och få semesterdagar baserad på nuvarande år och sedan bli återbetalningsskyldig om man slutar och inte har tillräckligt många semesterdagar som ges ut i lön.
Första gången jag har något liknande och tror inte jag tänkt på det tidigare utan tagit för givet att det baseras på föregående år.
Det normala är att man har intjänandeår/semesterår mellan 1 april till 31 mars du får då ut semesterersättning baserat på det ju jobbade året innan (betalt semester i efterskott)
Man kan dock göra undantag och ha intjänandeår/semesterår mellan 1 januari till den 31 december då får du ut antal dagar baserat på det du jobbat i år. Om man med det systemet tar ut full semester mitt i sommaren kommer man att ligga på minus och jobbar in det under andra halvan av året eller om man slutar betalar tillbaka uttagna semesterdagar man ej jobbat in. Det låter som om din arbetsgivare har full koll på hur det fungerar när han ger dig 15 dagar om du slutar sista juni...