Resultat: Vilken kosthållning är bäst, veganism eller carnivorism?
Veganism
24,87%
48 röster
Carnivorism
29,02%
56 röster
Omnivore
46,11%
89 röster
2019-04-22, 10:04
Medlem
-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Fyra studier.

Mitt B12 värde:
Kobalamin – B12 397 pmol/L (Referens: 100 - 450)

Så maratonlöpare, cyklister och skidåkare är ett "skämt"?

Skönt att du tror att tecken på hälsa är att gå upp i vikt och muskler via steroider och proteinpulver. Det funkar inte i längden Kolla bara på alla bodybuilders...

Du är större, svagare, mindre energisk och mindre uthållig än mig.

Trollade sönder dig angående mötet btw. Du ville endast ha fram mitt telefonnummer för att kunna busringa det, inte för att faktiskt mötas och slåss, du hade fått cuck i dig .

Sluta skriv ditt jävla bullshit nu och kom fram med fakta istället för påståenden från steroidhimmelen och bodybuilder magazines...

Ladda upp bevis på ditt blodprov då. Inkludera testo också

Nej lillevän, du har lågt testo och därmed låg energi, obefintlig muskelmassa.

Dåså, vi möts upp då, så får vi se om du är kaxig IRL lilleman
Citera
2019-04-22, 10:18
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Jag tror att det som är mer naturligt också är det som i längden är mer hållbart.
Veganism är mer naturligt för oss eftersom det inte bara är mer hållbart för oss att äta, utan eftersom vi har tiotals miljoner år av primatevolution som våra apförfäder utvecklades på en vegansk kosthållning.

Citat:
Det gäller allt, även kost.
Ja men hur kommer det sig att ni mainstreamtänkare alltid kommer till fel slutsats om att kött skulle vara mer naturligt och hållbart föt oss att äta, när både matematiken och vår anatomi säger veganism? Varför denna kognitiva dissonans?

Citat:
Det är bedrövligt men beräknade och uppskattade RDI stämmer överhuvudtaget inte eftersom biotillgängligheten inte finns med som faktor.
Det här med "biotillgängligheten" är ett hjärndött favoritargument bland er köttsekterister. Det är sant att animaliskt protein, retinol osv tas upo lättare än veganskt protein och omvandling av betakaroten till retinoinsyra osv, men det är inte till en fördel eftersom det också är varför animaliskt protein är mer karcinogent och lättare att utvecklas retinolförgiftning osv. Nu tog jag protein och vitamin A som exempel, det finns givetvis andra exempel också, men poängen är att det här med biotillgänglighet och antinutrienter är ett bullshit argument.

Citat:
Ett livsmedel kan innehålla "en stor del av RDI" men samtidigt innehålla andra ämnen som försämrar upptaget av det förra ämnet. Äts livsmedlet dessutom tillsammans med andra (eller utan andra) livsmedel är det ytterst svårt att förlita sig på dessa RDI.
Då får du gärna posta en omfattande studie som kommer fram till att veganer lider av näringsbrist på en eller flera essentiella näringsämnen. Vad du som mainstreamtänkare inte förstår är att "biotillgänglighet" och "antinutrienter" bara är hypotetiska faktorer och att veganer i verkligheten inte lider av näringsbrist. Många antinutrienter som fytinsyra osv innehåller dessutom anti-cancer egenskaper.

Citat:
Animaliska livsmedel har överlag högre biotillgänglighet och färre antinutrienter samt innehåller alla essentiella näringsämnen.
Nej, animaliska livsmedel innehåller inte alla essentiella näringsämnen. Fibrer är alltid frånvarande inom animalier, och fibrer är essentiellt. Vitamin C är också frånvarande inom kött, och de flesta människor är liksom inte sugna på att äta organ och liknande vidrig skit bara för att få i sig lite vitamin C. Sedan MÅSTE man steka kött, organ osv, av hälsoskäl (dödliga bakterier och virus förstörs av värmen), vilket också förstör många värmekänsliga vitaminer och fettsyror (i synnerhet de essentiella och fleromättade fettsyrorna, som det inte finns mycket av inom animalier). Utöver det så saknas det i kött en massa näringsämnen som inte klassificeras som essentiella men som borde göras det, t.ex. fytosteroler och soja-fytoöstrogener (bra skit).

Citat:
En vegansk kosthållning kan aldrig bli överlägsen en kosthållning inkluderande animalier eftersom den är näringsmässigt undermålig.
Veganism är överlägset carnism eftersom veganism innehåller bättre näring och är tusen gånger miljövänligare att framställa. Att du inte har förstått detta än beror på att du inte förstår näringslära (vilket är ett djupt ämne) och hur ohållbart det är att våra industrier ska skövla all skog i världen bara för att ni iGnoranta iDioter ska kunna äta hamburgare och dricka komjölk.

Citat:
Att man inte vill äta kött p.g.a. bristande djurhållning kan jag förstå men om man är vegan av anledning om omsorg för miljön men samtidigt äter exotiska importerade frukter från hela världen kanske t.ex. ägg från frigående hönor vore ett bättre alternativ.
Problemet med karnism och lakto-ovo dieter, är inte djurhållning utan att de förintar biosfären. Att animalisk kosthållning också skadar din hälsa är en annan faktor som jag i vanliga fall inte hade brytt mig om, jag menar, det är ju bara bra att ni iGnoranta iDioter droppar som flugor av hjärtattacker, cancer osv. Problemet är att ni förstör miljön och riskerar att ödelägga hela biosfären pga er efterblivna stenålderskost.

Citat:
Veganism kommer långsiktigt leda till lägre IQ eftersom så många kommer svälta. Vi pratar om miljontals förstörda människokroppar/hjärnor som tyvärr förstörs av idealet om självsvält. Tyvärr kommer hela samhället drabbas av detta, både ekonomiskt men också kommande generationer som får dras med följande hälsobrister. Dysfunktionella individer och därmed också bristande gruppdynamik och dysfunktionellt samhälle. Det sägs ju att potens/fertilitet minskar hos både män och kvinnor med veganism så på något sätt är det kanske självreglerande?
Som vetenskapsanalfabet så förstår du inte hur det här med intelligens fungerar. Först och främst så är veganism kompatibelt med högre IQ på alla sätt och vis, bland annat eftersom våra hjärnor drivs på glukos och består till största delen av omega-6 och omega-3, och mättat fett skadar inte bara telomererna utan även försämrar minnet osv (samma sak med transfett, som är ännu skadligare för hjärnan än mättat fett).

Sedan så är visserligen carnism fördummande, men det förändrar inte ens genetik på det sättet, så att framtida generationer får lägre IQ. Ett geni som dricker en massa alkohol och förstör hans hjärnceller på den vägen, kommer liksom inte att ändra på hans DNA så att han bara kan avla korkade ungar.

Och faktum är att genier i högre utsträckning kör veganskt, eftersom veganism inte bara är framtiden utan även det intelligentare valet.

The Great Vegans & Vegetarians:
https://i.pinimg.com/originals/e6/c8...e14d1301d4.jpg
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-04-22 kl. 10:25.
Citera
2019-04-22, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -o
Ladda upp bevis på ditt blodprov då. Inkludera testo också

Nej lillevän, du har lågt testo och därmed låg energi, obefintlig muskelmassa.

Dåså, vi möts upp då, så får vi se om du är kaxig IRL lilleman

De tog endast dessa (ej testo):
Erytrocyter (EPK) 4.3 10E12/L (4.2 - 5.7)
Hemoglobin (Hb) 136 g/L (134 - 170)
Hematokrit (EVF) 0.42 (0.39 - 0.5)
MCH (hemoglobinmassa) 32 pg (27 - 33)
Medel cell volym (MCV) 97 fL (82 - 98)
Trombocyter (TPK) 191 10E9/L (145 - 348)
Leukocyter (LPK) 3.5 10E9/L (3.5 - 8.8)

Mineraler
Järn 15 µmol/L (9 - 34)
Ferritin 28 µg/L (20 - 275)
Zink 9 µmol/L (8 - 18)
Magnesium 0.95 mmol/L (0.7 - 0.95)
Kalcium 2.36 mmol/L (2.15 - 2.5)

Hjärta/kärl
HDL – kolesterolet 1.2 mmol/L (0.8 - 2.1)
LDL – kolesterolet 1.3 mmol/L (1.2 - 4.3)
Kolesterol-total 2.9 mmol/L (2.9 - 6.1)
Triglycerider 0.67 mmol/L (0.45 - 2.6)

Vitaminer
Kobalamin – B12 397 pmol/L (100 - 450)
Vitamin D-25-OH 105 nmol/L (25 - 105)
Folat 25 nmol/L (7 - 45)

Njurfunktion
Albumin 48 g/L (35 - 50)

Diabetes/Metabolstörning
Glukos 5.1 mmol/L (4 - 6)

Sköldkörtelrubbning
TSH 1.05 mE/L (0.4 - 4)
T4, fritt 11 pmol/L (7.6 - 16)

*Tack för din provtagning.
Dina prover såg överlag bra ut. Du hade fina värden av mineraler, spårämnen, vitaminer, sköldkörtelprover, blodfetter och blodsocker samt fina förhållanden gällande dina olika blodkroppar.*

Tappade all respekt och lust att möta dig när du vägrade installera ett krypterande chatprogram för att diskutera mötet och istället ville använda telefonnummer. Skriv angående mötet via PM istället för att fäktas med ditt långa tangentbord här på tråden. Tack
Citera
2019-04-22, 10:23
Medlem
-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
De tog endast dessa (ej testo):
Erytrocyter (EPK) 4.3 10E12/L (4.2 - 5.7)
Hemoglobin (Hb) 136 g/L (134 - 170)
Hematokrit (EVF) 0.42 (0.39 - 0.5)
MCH (hemoglobinmassa) 32 pg (27 - 33)
Medel cell volym (MCV) 97 fL (82 - 98)
Trombocyter (TPK) 191 10E9/L (145 - 348)
Leukocyter (LPK) 3.5 10E9/L (3.5 - 8.8)

Mineraler
Järn 15 µmol/L (9 - 34)
Ferritin 28 µg/L (20 - 275)
Zink 9 µmol/L (8 - 18)
Magnesium 0.95 mmol/L (0.7 - 0.95)
Kalcium 2.36 mmol/L (2.15 - 2.5)

Hjärta/kärl
HDL – kolesterolet 1.2 mmol/L (0.8 - 2.1)
LDL – kolesterolet 1.3 mmol/L (1.2 - 4.3)
Kolesterol-total 2.9 mmol/L (2.9 - 6.1)
Triglycerider 0.67 mmol/L (0.45 - 2.6)

Vitaminer
Kobalamin – B12 397 pmol/L (100 - 450)
Vitamin D-25-OH 105 nmol/L (25 - 105)
Folat 25 nmol/L (7 - 45)

Njurfunktion
Albumin 48 g/L (35 - 50)

Diabetes/Metabolstörning
Glukos 5.1 mmol/L (4 - 6)

Sköldkörtelrubbning
TSH 1.05 mE/L (0.4 - 4)
T4, fritt 11 pmol/L (7.6 - 16)

*Tack för din provtagning.
Dina prover såg överlag bra ut. Du hade fina värden av mineraler, spårämnen, vitaminer, sköldkörtelprover, blodfetter och blodsocker samt fina förhållanden gällande dina olika blodkroppar.*

Tappade all respekt och lust att möta dig när du vägrade installera ett krypterande chatprogram för att diskutera mötet och istället ville använda telefonnummer. Skriv angående mötet via PM istället för att fäktas med ditt långa tangentbord här på tråden. Tack

Visa bild på provet då.
Citera
2019-04-22, 10:27
Medlem
Hencuckens avatar
Att väga 67kg som 186cm lång är tillräckligt med bevis för att jag aldrig ska bli vegan. Du lider redan av undervikt och muskelsvaghet. Men fortsätt du med att förstöra dig hälsa.
Citera
2019-04-22, 10:28
Medlem
Asgarvars avatar
Som insulinberoende diabetiker har carnism-dominerad diet i mindre portioner stabiliserat mitt blodsocker (är insulinkänslig), gjort mig piggare, gjort behovet av snabbverkande insulin relativt sällsynt och lugnat ner min mage en hel del.

Jag har gått från 55kg till 68kg på ett år efter flera varv in på akuten pga ketacidos, samt att det är otroligt påfrestande för ens mentala mående av att-sväva-nära-döden så ofta. Nu äter jag visserligen från växt- och svamprikena också men det är i mycket mindre mängd. Jag lagar såklart min egen mat alltjämt. Den som säger att potatis som är kondenserade kolhydrater är nyttigt igen kommer jag scoffa åt.
Senast redigerad av Asgarvar 2019-04-22 kl. 10:30.
Citera
2019-04-22, 10:32
Medlem
Blommetupps avatar
Jag tror stenhårt på en variation med kött och veganskt är bäst. Det beror lite på också hur och var man bor. Jag har svårt att odla tillräckligt med protein med ytan jag har. Jag satsar hellre på kaniner som behöver förhållandevis liten yta men kan livnära sig på dels resterna från våra odlingar men också ängen som vi har till bina.

Kanin är väldigt proteinrikt och i kombination med odlingarna så är det perfekt. Gässen ger också en hel del mat och och kräver liten yta men bidrar rejält med spillning till odlingarna.

Jag tror det skenar mer när man har storproduktion och djur av produktionsras. Visst de ger mer kött per djur men kräver väldigt mycket mer mat och mer yta.

Vi äter mycket vegetariskt på sommaren och man märker att man får lite mindre energi då.
Citera
2019-04-22, 10:34
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hencucken
Att väga 67kg som 186cm lång är tillräckligt med bevis för att jag aldrig ska bli vegan. Du lider redan av undervikt och muskelsvaghet. Men fortsätt du med att förstöra dig hälsa.
Konfirmeringsbias. Det finns köttätare som är i den längden/vikten också. Det är inte svårt att vara överviktig på en vegansk diet. Ät en massa chips eller soja och styrketräna, inga konstigheter om du vill vara en biffig eller överviktig vegan.

Men det är sant att det är lättare att bli tjock på kött. Finns ju en anledning till att alla eskimåer är så runda, lol.

Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Som insulinberoende diabetiker har carnism-dominerad diet i mindre portioner stabiliserat mitt blodsocker (är insulinkänslig), gjort mig piggare, gjort behovet av snabbverkande insulin relativt sällsynt och lugnat ner min mage en hel del.

Jag har gått från 55kg till 68kg på ett år efter flera varv in på akuten pga ketacidos och otroligt vardagligt påfrestande av att-sväva-nära-döden så ofta. Nu äter jag visserligen från växt- och svamprikena också men det är i mycket mindre mängd. Jag lagar såklart min egen mat alltjämt.
Om du har problem med kolhydrater så är skalade hampafrön (särskilt av märket Grainway) den ultimata veganska LCHF dieten.

Per 100 g:

2.8 g kolhydrater
30.3 g protein
51.9 g fett
2.8 g fibrer

Och fettet består av 75-80% fleromättade essentiella fettsyror i perfekt balans mellan omega-6 och omega-3. Växtriket har all kost du behöver.
Citera
2019-04-22, 10:37
Medlem
Hencuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Konfirmeringsbias. Det finns köttätare som är i den längden/vikten också. Det är inte svårt att vara överviktig på en vegansk diet. Ät en massa chips eller soja och styrketräna, inga konstigheter om du vill vara en biffig eller överviktig vegan.

Men det är sant att det är lättare att bli tjock på kött. Finns ju en anledning till att alla eskimåer är så runda, lol.

Du pratar om fett. Jag pratar om muskler. Din vikt är vad en normal kvinna som är så lång väger.
Citera
2019-04-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hencucken

Av Sveriges befolkning så lider 60% av övervikt. Detta är enligt den västerländska modellen av BMI som är väldigt fel ute jämfört med den man använder i japan. Enligt den japanska skulle 70% av befolkningen i Sverige vara överviktig. "Vilket är sant om du kollar runt i stan".

Äter en nyttig diet bestående av 100% råkost. Du kan väga 84kg, vara 186cm lång och vara vegan men då är du bunden till att äta väldigt stora kvantiteter av mat vilket medför extra jobb för matsmältningen som dränerar din energi. Vilket kött också gör, de dränerar din energi för att det är svårt att smälta.

Your BMI is 19.4, indicating your weight is in the Normal weight range category for adults of your height.

Vart är muskelsvagheten? Är extremt tränad och tonad. Lågt % kroppsfett.

Hur ser ditt BMI ut? Är du över 23 så är du överviktig. I det överviktsnormala Sverige är den på 25.
* https://bmicalc.org/japanese-bmi-calculator
Citera
2019-04-22, 10:40
Medlem
-os avatar
Citat:
Veganism är mer naturligt för oss eftersom det inte bara är mer hållbart för oss att äta, utan eftersom vi har tiotals miljoner år av primatevolution som våra apförfäder utvecklades på en vegansk kosthållning.

Ja men hur kommer det sig att ni mainstreamtänkare alltid kommer till fel slutsats om att kött skulle vara mer naturligt och hållbart föt oss att äta, när både matematiken och vår anatomi säger veganism? Varför denna kognitiva dissonans?

Det här med "biotillgängligheten" är ett hjärndött favoritargument bland er köttsekterister. Det är sant att animaliskt protein, retinol osv tas upo lättare än veganskt protein och omvandling av betakaroten till retinoinsyra osv, men det är inte till en fördel eftersom det också är varför animaliskt protein är mer karcinogent och lättare att utvecklas retinolförgiftning osv. Nu tog jag protein och vitamin A som exempel, det finns givetvis andra exempel också, men poängen är att det här med biotillgänglighet och antinutrienter är ett bullshit argument.

Då får du gärna posta en omfattande studie som kommer fram till att veganer lider av näringsbrist på en eller flera essentiella näringsämnen. Vad du som mainstreamtänkare inte förstår är att "biotillgänglighet" och "antinutrienter" bara är hypotetiska faktorer och att veganer i verkligheten inte lider av näringsbrist. Många antinutrienter som fytinsyra osv innehåller dessutom anti-cancer egenskaper.

Nej, animaliska livsmedel innehåller inte alla essentiella näringsämnen. Fibrer är alltid frånvarande inom animalier, och fibrer är essentiellt. Vitamin C är också frånvarande inom kött, och de flesta människor är liksom inte sugna på att äta organ och liknande vidrig skit bara för att få i sig lite vitamin C. Sedan MÅSTE man steka kött, organ osv, av hälsoskäl (dödliga bakterier och virus förstörs av värmen), vilket också förstör många värmekänsliga vitaminer och fettsyror (i synnerhet de essentiella och fleromättade fettsyrorna, som det inte finns mycket av inom animalier). Utöver det så saknas det i kött en massa näringsämnen som inte klassificeras som essentiella men som borde göras det, t.ex. fytosteroler och soja-fytoöstrogener (bra skit).

Veganism är överlägset carnism eftersom veganism innehåller bättre näring och är tusen gånger miljövänligare att framställa. Att du inte har förstått detta än beror på att du inte förstår näringslära (vilket är ett djupt ämne) och hur ohållbart det är att våra industrier ska skövla all skog i världen bara för att ni iGnoranta iDioter ska kunna äta hamburgare och dricka komjölk.

Problemet med karnism och lakto-ovo dieter, är inte djurhållning utan att de förintar biosfären. Att animalisk kosthållning också skadar din hälsa är en annan faktor som jag i vanliga fall inte hade brytt mig om, jag menar, det är ju bara bra att ni iGnoranta iDioter droppar som flugor av hjärtattacker, cancer osv. Problemet är att ni förstör miljön och riskerar att ödelägga hela biosfären pga er efterblivna stenålderskost.

Som vetenskapsanalfabet så förstår du inte hur det här med intelligens fungerar. Först och främst så är veganism kompatibelt med högre IQ på alla sätt och vis, bland annat eftersom våra hjärnor drivs på glukos och består till största delen av omega-6 och omega-3, och mättat fett skadar inte bara telomererna utan även försämrar minnet osv (samma sak med transfett, som är ännu skadligare för hjärnan än mättat fett).

Sedan så är visserligen carnism fördummande, men det förändrar inte ens genetik på det sättet, så att framtida generationer får lägre IQ. Ett geni som dricker en massa alkohol och förstör hans hjärnceller på den vägen, kommer liksom inte att ändra på hans DNA så att han bara kan avla korkade ungar.

Och faktum är att genier i högre utsträckning kör veganskt, eftersom veganism inte bara är framtiden utan även det intelligentare valet.

The Great Vegans & Vegetarians:
https://i.pinimg.com/originals/e6/c8...e14d1301d4.jpg

Helvete vilket jävla svammel. Så otroligt mycket felaktigheter att jag inte ens orkar bemöta allt, men jag ger mig på lite av ditt skitsnack;

1. Det är veganer som är mainstream, din dumma åsna. WHO, mainstream media osv promotar alla veganism. Antar att du har för lågt IQ för att koppla det.

2. Biotillgängligheten är högst relevant, så svårt ska det väl inte vara att förstå? Våra magar kan inte smälta och ta upp näring från grönsaker, frukter, frön och nötter m.m. Dvs, det går rakt igenom och vi bajsar ut det. Som du märkt bajsar du 5-10 ggr om dagen precis som alla veganer, undrar varför?

3. Jo, animaliska produkter innehåller precis ALLA livsnödvändiga vitaminer, mineraler och aminosyror. Du får i dig C-vitamin i exempelvis lever och andra organ.

4. Fiber är gift och omöjligt för oss att smälta. Skapar hål i våra tarmar / magsäck och bajsar sedan rakt ut. Totalt värdelöst.

5. Veganism är sämre än en "vanlig" svensson-diet a lá pizza ibland, Mcdonalds och lite svensk husmanskost. ALLT som veganer äter är helt omöjligt att smälta och ta upp näring ifrån. Därav är samtliga veganer undernärda, tröga och psykiskt sjuka - vilket även studier stödjer.

6. Veganer förstör dessutom naturen mer i.om att onaturliga grönsaker fraktas från andra kontinetner m.m - lägg dessutom till att allt blir besprutat och genmodiferat för att idioter som Du ska kunna äta det. Googla t.ex "wild carrot" eller vilken frukt/grönsak som helst så förstår du.

7. Hahah nej våra hjärnor drivs inte på glukos. Herregud. Din hjärna (det lilla som finns kvar) består av saturerade fetter och kolesterol, och drivs givetvis av detsamma.

Det är otroligt roligt att höra all confirmation-biased "vetenskap" av veganer, som länkar till studier sponsrade av medicin och kolhydrats-bolag som blivit debunkat sen typ 50 år tillbaka.

Men fortsätt som du gör, du gör oss alla en tjänst. Nature's gonna nature. Dvs, utrota de svaga och emotionella. Du tar livet av dig långsamt och hjälper dessutom andra svaga människor att hoppa på samma tåg. Tack för det.
Citera
2019-04-22, 10:47
Medlem
Citat:
Jag menar att veganism gjord rätt, är överlägset både närngsmässigt..

Eftersom vi talar om "gjord rätt" så kan man enkelt göra argumentet att en diet som ej utesluter något (animaliska produkter) är bättre, rent näringsmässigt, än en diet som utesluter många livsmedel ifall de båda är gjorda korrekt. Med det sagt så är ju troligtvis den genomsnittliga veganska dieten avsevärt bättre än den genomsnittliga vanliga dieten, eftersom veganer har gjort ett aktivt val och tänker på vad de äter i en helt annan utsträckning än den genomsnittliga människan.

Citat:
.. och miljömässigt.
Tekniskt sett så kan man göra samma argument som ovan även här, men jag förstår såklart din poäng och håller med dig. Animaliska produkter är inte vidare bra för miljön och att utesluta dem från sin diet är bra från en miljösynvinkel.

Citat:
Jag menar också att köttätare tillhör låg IQ lägret, medan veganism både kräver och lockar till sig intelligenta användare. Det finns t.ex. studier som länkar vegetarianism och veganism till högre IQ.

Den intressanta diskussionen här är inte huruvida genomsnittsveganen är intelligentare än genomsnittet eller inte, utan huruvida dieten faktiskt leder till högre intelligens. Tyvärr så är detta inget jag kan svara på, mer än att hänvisa till min första poäng med att hänvisa till att en diet som utesluter produkter inte kan vara bättre rent näringsmässigt.

Sedan säger det sig själv att genomsnittsveganen är intelligentare än genomsnittsindividen. Jag antar, någon får gärna komma med någon källa, att veganism lockar till sig fler högutbildade som är, till exempel, oroade för miljön. En vegansk diet kräver såklart även mer kunskap och är generellt sett dyrare, vilket också leder till att folk med hög utbildning och intelligens dras till den.

Citat:
I det stora hela menar jag att man kan sammanfatta köttätare som korkade reaktionära bakåtsträvare.

Ni som identifierar er som carnivorer och omnivorer, hur rättfärdigar ni er kosthållning när veganism i själva verket är överlägset?

^^ Många argument som kommer att ältas i tråden, tas upp där. En favorit bland mainstreamveganer är att moralisera om etik hit och moral dit, men jag tycker att vi håller moraliserandet och holier than thou attityden och liknande snobberier borta från den här tråden.

I det stora hela menar jag att man kan sammanfatta folk som känner att de måste klanka ner på andra som korkade osäkra pajaser. Skämt åsido, denna diskussion hade varit mer intressant ifall du faktiskt försökte vara lite mer objektiv och inte omedelbart hoppa på folk för att de har en annan diet.

Vad gäller veganism och dess "överlägsenhet" så anser jag ej att du har lyckats etablera det. Jag höll med dig om den miljömässiga överlägsenheten, men från en näringsmässig och ekonomisk synvinkel så är den ej det (ifall den görs rätt, vilket du tidigare har hänvisat till). Vad gäller den ekonomiska synvinkeln så behöver konsumtion av animaliska produkter ej vara dyrt, medan många alternativ till kött ofta kan vara det.

Den enklaste motiveringen till varför jag inte är en vegan är för att jag ej tycker om arbiträra restriktioner. Jag kan förstå och lägga vikt vid hälsomässiga argument för varför man bör minska på konsumtionen av, till exempel, kött, men jag skulle aldrig fullt utesluta det. Överlag så har jag dock den diet jag har eftersom jag tycker om den (vet du hur underbart gott mjölk är) samt att jag anser att den är näringsrik och bra för mig.

Den miljömässiga aspekten är för mig i princip irrelevant, då jag redan lever en väldigt miljövänliga livsstil. Jag har ingen bil, ogillar att flyga och tycker om min cykel. Visst kan jag göra mer genom att utesluta animaliska produkter, men jag anser inte att det är värt det och att andra bör ändra sig innan mig.

Sedan skall det väl också nämnas att jag jobbar som slaktare och därför har tillgång till extremt billigt kött via företaget. Det går såklart att hålla en diet innehållandes kött billig oavsett (blandfärs på ICA är inte dyrt när de har extrapris), men det gör det såklart ännu enklare för mig. Det är svårt att konkurrera med svensk entrecôte för 99 kr/kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in