• 1
  • 2
2019-04-21, 15:51
Medlem
Citat:
Hur är det med läskburkar?
Picklad rödlök?
Grädde?
Alkohol?
Läskburkar = nej. explosionsrisk.
Lök = går väl bra.
Grädde = nej, blir bara vattnig.
Alkohol= går bra.
Citera
2019-04-21, 16:17
Medlem
MsOprofessionells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Mina kvarglömda ölburkar deformeras bara. Fördelen med dagens burkar är att de är mycket tunnare än burkarna var för några år sedan. De exploderade nog förut mer. Glömmer nog aldrig mer en flaska i frysen. Vilken smäll det blev när den exploderade. Tur att inte glasskärvorna gick igenom plastväggarna.
För övrigt kan vi nog frysa mer än vi är medvetna om. Brukar själv frysa mjölk som skulle bli dålig i kylen under frånvaron. Det går att dricka den efter upptining men den tappar smak. Kan ju användas i matlagningen. Har hört att t.ex potatismos inte går att frysa p.g.a just mjölken. Tror dock att det är potatisen som är känslig. Kanske någon annan vet svaret? Har fryst in det mesta med gott resultat. Vad man ska tänka på är att vätskor expanderar kraftigt och kräver utrymme för detta.

Potatismos går absolut att frysa, men konsistensen kan bli något skum vid upptining så mer vätska behövs tillsättas.
Citera
2019-04-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Grädde?

Beror på vad du har tänkt använda den till. I matlagning funkar det fortfarande utmärkt, men det blir ingen höjdare att försöka använda den grädden som vispgrädde senare. Ska du absolut ha vispad grädde, vispa grädden först och frys in den senare. Men plocka inte fram fryst grädde och försök vispa den senare.
Citera
2019-04-21, 18:11
Bannlyst
Jag tror nog man kan frysa det mesta och förlänga bäst före datumet. Dock kan kvalitén försämras. Man kan ju inte frysa in färska wienerbröd och tro att dom kommer tillbaka lika spröda och frasiga som vid inköpstillfället.

Under sommarhalvåret brukar jag ibland ha mjukt bröd i kylskåpet. Då får man några extra dagar innan dom börjar mögla.
Senast redigerad av Varsamt 2019-04-21 kl. 18:13.
Citera
2019-04-21, 19:18
Medlem
StigAllans avatar
Brukar frysa rotmos med bra resultat.
Hemgjord förstås men det bör även gälla köpes på korv eller pulver.
Citera
2019-04-21, 21:03
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Läskburkar borde du inte försöka frysa om du inte gillar explosioner och metallsplitter (eller i bästa fall, en frys täckt av läsk)

Lite självklart men eftersom du skrev med "läskburkar" i frågan så är det bäst att nämna att aldrig ha glas av något slag i frysen av ungefär samma anledning som ovan.
Glas går bra att frysa, men det beror ju lite på hur man packar och vad det är i. Har man saker som expanderar mycket så måste det finnas rum att expandera i förpackningen, oavsett om det är glas eller plast.

Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Jag har glömt ölburkar i bilen ibland, vissa fall legat en hel vinter och har aldrig hänt något annat än att dom fryser. När dom tinat så är dom som vanligt med kolsyra och allt (Så länge som det inte är is kvar när man öppnar)

På glasflaskor så blir kapsylen otät
Du citerar ett inlägg om läskburkar och svarar om ölburkar. Skillnaden är ju att ölen innehåller alkohol som därför förändrar frysegenskaperna lite.
Jag har varit med när folk har glömt läsk i frysen och då har det blivit en explosion och städa ordentligt.
När jag glömde ölburkar i frysen så höll dessa och innehållet var som en slush i konsistensen (gick att äta med sked).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in