• 1
  • 2
2019-04-21, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Vi måste definiera vad "titta på himlen" innebär. Det är klart att dinosauriernas blickar vändes upp mot himlen då och då, men de förstod knappast vad det var de tittade på. I bästa fall förstod de skillnaden mellan dag och natt.

Förstår vi vad det är vi tittar på?
Citera
2019-04-21, 03:54
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soomman
Jag har ibland fått konstiga tankar om att det var någon som var den första att titta på himlen och att det var någon som var den första som andades. Tror ni att sådana basala aktiviteter har en första görare?

Har du tänkt att denne ska dyka upp i tråden och svara?
Citera
2019-04-21, 10:24
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Bin och en del andra insekter använder bevisligen solen (i kombination med en "inbyggd" klocka) som kompass för att navigera från och till samhället. De kan till och med kommunicera väderstreck och distans inbördes, genom att utföra en sorts "dans"!

Enligt vad jag hörde på radion bara häromdagen skall det finnas en australisk fjäril som bevisats använda vintergatan för motsvarande ändamål vid sin årliga migration...

När insekterna utvecklade denna förmåga har jag dock ingen aning om.
Sant, men de går på något slags autopilot eller script som säger åt dem att om solen/Vintergatan är uppe så ska de använda dem som referenspunkter.

Den första arten som tittade upp mot himlen och faktiskt funderade lite över vad de såg skulle nog vara någon tidig människoart.
Citera
2019-04-25, 00:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Soomman
Jag har ibland fått konstiga tankar om att det var någon som var den första att titta på himlen och att det var någon som var den första som andades. Tror ni att sådana basala aktiviteter har en första görare?

Nej, inte på individnivå i allafall - och därmed går det inte heller att peka ut någon tidpunkt. Det blir som att fråga "vem var den första fågeln som flög?" - en helt meningslös fråga därför att

1) de tidiga fåglarnas flykt utvecklades gradvis över hundratusentals generationer ur halvspringande och skuttande rörelser. Något definitivt första "bröderna Wright-ögonblick" för urfågeln finns inte.

2) vi vet i alla händelser ingenting om vilka de här fåglarna var på individnivå. Det vi har kvar av dem är i stort sett fossila skelett och en och annan fossiliserad fjäder, med miljoner år emellan enskilda exemplar.

3) det är ytterst få tidiga fåglar (eller "små bevingade dinosaurier") som har bevarats som fossil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in