Citat:
Ursprungligen postat av
allan78
En enkel tumregel är att ha 10% av kapitalet på börsen för varje år du har som horisont.
Jag anser att denna tumregel är missvisande och alldeles för 'simpel' för att göra någon nytta. Den uppmuntrar till dåliga sparvanor och bränner sparkonton, särskilt under högkonjunkturer när fler vanliga människor/arbetare lockas till att spara på börsen. Det viktigaste att komma ihåg är att desto kortsiktigare en börsinvestering är, desto större är risken att man förlorar pengar. Således gäller det att dela upp sitt sparande i kategorierna 'kortsiktigt' respektive 'långsiktigt'.
Kortsiktigt sparande kan vara allt ifrån att spara ihop till kontantinsats på hus/lägenhet till att köpa en bil. Dessa har såklart olika sparhorisonter, man skulle ju t.ex. kunna köpa en bil för 50 000:- som kanske tar ett år att spara ihop jämfört med kontantinsats som kan ta 3 - 5 år att gneta samman. Men 3 - 5 år på börsen är att anse som en kortsiktig investering, för att inte tala om 1 år. Dessa pengar bör alltså sitta på ett sparkonto med förmånlig ränta, alternativt kan de investeras i en kort räntefond med statsobligationer/lån till kreditvärdiga företag som främsta investeringsform (sådana fonder bär mycket låg risknivå).
Långsiktigt sparande definierar jag som minst 10 års sikt, helst 20 men inget fel med 30+. I detta fall är det framförallt pensionssparande som är relevant, men visst kan man spara långsiktigt för t.ex. ett mycket större hus eller kanske ett företag som man känner sig redo att starta när man är 50. Denna tidshorisont nästintill garanterar en god avkastning på börsen.
Det enklaste sättet att spara långsiktigt och diversifierat är genom att kontinuerligt (månatligen) köpa mer av en global aktiefond som exempelvis Avanza Global, med en avgift på endast 0,11%. Det hela bör ske på autogiro, att varje månad dras X antal kronor från kontot och investeras direkt genom nya köp i fonden/fonderna man har i sin portfölj. I mitt tycke räcker det med att ha en global indexfond i sin portfölj, men jag förstår att vissa kanske inte instämmer. Men man bör sträva efter att hålla sitt sparande relativt simpelt, särskilt för de som inte är särskilt insatta i aktiemarknaden. Warren Buffetts främsta tips till genomsnittliga sparare är att lägga 90% av sitt sparande i en fond som följer S&P500 och 10% i korta räntefonder. Jag tycker att det säger sitt!