2019-04-20, 09:43
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2019/april/20/20-april-0056-morddrap-forsok-stockholm/

Citat:
20 april 00:56, Mord/dråp, försök, Stockholm
Tekniker ska undersöka den lägenhet på Högbergsgatan där polisen fick samtal om att en man var skadad.

Brottsoffret fördes till sjukhus med stickskador i bålen. Den man som greps misstänks för mordförsök fördes först till sjukhus då han behövde vård för en skärskada.

Polisen genomförde dörrknackning i fastigheten. Polisens tekniker kommer genomföra teknisk undersökning i lägenheten samt på innergården.

Vet någon mer om händelsen?

Vad kan sägas om området?
Citera
2019-04-20, 10:03
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2019/april/20/20-april-0056-morddrap-forsok-stockholm/

Vet någon mer om händelsen?

Vad kan sägas om området?

Om området kan väl sägas att det är ömsom vin, ömsom vatten. Trevligt område men med närhet till Björns Trädgård och på gatan finns Stadsmissions akutboende för hemlösa med "problematik".
Som den fördomsfulla person jag är så gissar jag på boendet i första hand.
https://www.stadsmissionen.se/vad-vi-gor/boende/akutboende/akutboende-bostallet-manniskor-i-hemloshet
Citera
2019-04-20, 10:16
Medlem
Stickskadad? En överslätande beteckning på knivskuren? Stickskadad låter som om man råkat sätta tummen i ett häftstift.
Citera
2019-04-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Stickskadad? En överslätande beteckning på knivskuren? Stickskadad låter som om man råkat sätta tummen i ett häftstift.

Snarare att vapnet kan ha varit något annat än en kniv, exempelvis skruvmejsel.
Citera
2019-04-20, 10:24
Medlem
Citat:
Snarare att vapnet kan ha varit något annat än en kniv, exempelvis skruvmejsel.
Anledningen till att jag tar upp det är att benämningen stickskador är ny. Läser man sedan i domar ser man att det varit frågan om knivskärningar. Det är så här media arbetar i dag.

Det här lite som när TV kablade ut nyheten om den norska och den danska tjejen som blev halshuggna. På nyheterna hette det att de hade stickskador på halsen. Samtidigt varnade man för att titta på den video som visade just halshuggningarna.
Citera
2019-04-20, 15:20
Medlem
Marmosets avatar
Den psykiskt sjuke yxmannen som försökte mörda en man på Nytorget för några år sen bor på Högbergsgatan 59, sen finns det en blandmissbrukare i huset intill som är dömd för brott mot knivlagen, mm.
Fram med adressen!
Citera
2019-04-20, 17:16
Medlem
anarkias avatar
Såg två polisbilar parkerade utanför Högbergsgatan 62 eller 64 vid ca 02.45 tiden, natten som var. Porten stod vidöppen så jag förstod att någonting hänt.
Noterade inte exakt port men det var efter containern som står parkerad på höger sida från Swedenborgsgatan sett.
Citera
2019-04-20, 17:16
Medlem
Citat:
Anledningen till att jag tar upp det är att benämningen stickskador är ny. Läser man sedan i domar ser man att det varit frågan om knivskärningar. Det är så här media arbetar i dag.

Delar din uppfattning om medias omskrivningar generellt, vet dock inte om jag tycker just "stickskador" är en direkt omskrivning. För mig låter det som en generellare term, men inte mindre allvarlig än "skärskada" eller "knivskada".
Citera
2019-04-20, 17:30
Medlem
Citat:
Delar din uppfattning om medias omskrivningar generellt, vet dock inte om jag tycker just "stickskador" är en direkt omskrivning. För mig låter det som en generellare term, men inte mindre allvarlig än "skärskada" eller "knivskada".
Vi har olika uppfattning men jag kan leva med det.
Citera
2019-04-20, 19:51
Medlem
Citat:
Vi har olika uppfattning men jag kan leva med det.

😊. Dessutom delar vi grundinställningen att media förskönar vissa ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in