2019-04-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag får rätta mig själv.
Det verkar som att medlemsantalet är ännu högre, 300 aktiva medlemmar verkar de ha!
Hur många tusentals eller tiotusentals som stödjer organisationen kan man bara spekulera i.
https://en.wikipedia.org/wiki/Real_Irish_Republican_Army

För att följa ett stickspår:

Det ska bli rätt kul och läsa hur FB pöbeln ställer sig till dessa tiotusentals terrorister :I
Just ja, de är ju inte muslimer så då får de vara.
Citera
2019-04-23, 09:17
Medlem
BAB7s avatar
Nya IRA tar nu på sig mordet på journalisten:
”Under attacken mot fienden blev Lyra McKee tragiskt nog dödad medan hon stod bredvid fiendens styrkor”.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-ira-tar-pa-sig-journalistmordet/
Citera
2019-04-23, 14:56
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
För att följa ett stickspår:

Det ska bli rätt kul och läsa hur FB pöbeln ställer sig till dessa tiotusentals terrorister :I
Just ja, de är ju inte muslimer så då får de vara.

Jag stödjer ett enande av Irland men det skall ske genom demokratiska och fredliga metoder, NIRA kommer att gå tillbaka de som tillhörde de som valde att lägga undan sina vapen efter överenskommelsen 1997, för så fort gränsen blir hård igen så kommer helvetet att braka löst.

Hur engelsmännen aktivt ignorerar Nordirland och Skottland är det som skrämmer mig mest, de kan inte ignorera de andra kulturgrupperna längre, britterna måste arbeta tillsammans
Citera
2019-04-23, 14:59
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En intressant artikel i welt.de idag: "nu är många rädda för att de blodiga våldsamheter som präglade landet på 70 och 80-talet är på väg tillbaks, i fokus står en utbrytargrupp som kallar sig det nya IRA - bestående av unga övertygade människor som ser sin chans i brexit"
https://www.welt.de/politik/ausland/article192214457/Mord-an-Lyra-McKee-in-Nordirland-Die-Terrorerben-der-IRA.html

Det kan bli en blodig sommar.

Lägg till höst, vinter och några år, vi är snart tillbaka till de gamla dagarna nära IRA sprängde byggnader lite då och då.

Även om de troligen inte får en ny blodig söndag så är hur brexit hanteras ett rent och skärt förräderi mot irländarna
Citera
2019-04-23, 23:49
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Lägg till höst, vinter och några år, vi är snart tillbaka till de gamla dagarna nära IRA sprängde byggnader lite då och då.

Även om de troligen inte får en ny blodig söndag så är hur brexit hanteras ett rent och skärt förräderi mot irländarna

Håller med gällande Brexit men samtidigt är det inte helt olikt Sveriges regeringsbildning, när alla partier vägrar samarbeta och kompromissa blir det svårt att gå framåt.

Jag vill tillägga att det sker sprängningar just nu också (om än inte i samma utsträckning som förr i tiden), misstänker att det inte direkt uppmärksammas i svenska medier. 2 incidenter med rörbomber förra veckan (flera liknande attentat förra året, länk), för ett par månader sedan sprängdes en bil i Derry/Londonderry ( video )och förra sommaren var det oroligheter i en vecka i sträck där polisen blev attackerad i samma stad under paradsäsongen.

Förutom detta händer en del andra saker, just nu eskalerar stölder av bankomater med 10 incidenter under 2019 där grävare stulits för att bryta upp butiksväggar, lasta bankomaten och sedan eldas maskinen upp. Tror det är 3 stölder i republiken än så länge - dock har polisen gått ut med att detta inte är kopplat till finansiering av dissidenter men jag är tveksam.

Nu under påskhelgen har det ju även varit diverse parader i Belfast och Dublin vilket har väckt en del missnöje bland befolkningen.

Hur anser ni rapporteringen om den skjutna journalisten har hanterats i Sverige? Har det fått mycket utrymme jämfört med andra händelser runtom i världen?
Citera
2019-04-24, 02:00
Medlem
I-van-Toers avatar
Så då är det bevisat att bokstavsbarn utfört handlingen som fick den här McKee mördad. Det spelar ingen roll hur man försöker måla det här, idioter finns på alla sidor och alla konflikter. Det som har hänt kommer dock inte leda till det som psykopaterna vill med Brexit i åtanke. NIRA, RIRA, SIRA m fl är skämt. Det är inga hot, de är idioter. Det finns bara IRA och grenen PIRA (provisional). Allt annat är fejk. IRA dog egentligen med Michael Collins efter skapandet of the Irish Free State 1922. PIRA avslutade sina handlingar 1997/1998 (beroende på hur man räknar). Det finns ingen konflikt längre. Irländarna vann men de fick aldrig hela den irländska ön och kommer aldrig att få det. Gränsen som går där vid de sex grevskapen i norr är permanent. Det finns ingenting utöver en atombomb som kan ändra på det.

Jag är expert i ämnet. Jag har skrivit ett högskolearbete på temat så om någon här i tråden har frågor så är jag villig att svara på dem.

Varför jag tar protestanternas sida i en ny, idag, uppblossad konflikt (om det skulle ske, vilket inte kommer att hända) är för att det sista jag vill se är kristna som etniskt rensar kristna. Det får inte ske. Som tur är finns det tillräckligt många intelligenta personer som inte kommer låta det ske.

Hade Khaddafi vetat om, idag, hur hela konflikten hade utkristalliserats sig så hade han inte hjälpt PIRA. På den tiden, på 70- och 80-talet, så hade han rätt men världen förändrades och han kröp till korset. Konflikten slutade vid de sex grevskapen i norr. Där tog det slut.

Brexit. Att psykopater som inte vill att Storbritannien lämnar EU vill se en ny uppblossad konflikt vid gränsen är givet. Därför startar psykopater som BAB7 trådar som dessa. Låt er inte luras. Ingenting kommer att ske. Irländarna och britterna har grävt ner stridsyxan och de idioterna som försöker gräva upp den kommer att få på käften, hårt.
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-04-24 kl. 02:04.
Citera
2019-04-24, 07:41
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Så då är det bevisat att bokstavsbarn utfört handlingen som fick den här McKee mördad. Det spelar ingen roll hur man försöker måla det här, idioter finns på alla sidor och alla konflikter. Det som har hänt kommer dock inte leda till det som psykopaterna vill med Brexit i åtanke. NIRA, RIRA, SIRA m fl är skämt. Det är inga hot, de är idioter. Det finns bara IRA och grenen PIRA (provisional). Allt annat är fejk. IRA dog egentligen med Michael Collins efter skapandet of the Irish Free State 1922. PIRA avslutade sina handlingar 1997/1998 (beroende på hur man räknar). Det finns ingen konflikt längre. Irländarna vann men de fick aldrig hela den irländska ön och kommer aldrig att få det. Gränsen som går där vid de sex grevskapen i norr är permanent. Det finns ingenting utöver en atombomb som kan ändra på det.

Jag är expert i ämnet. Jag har skrivit ett högskolearbete på temat så om någon här i tråden har frågor så är jag villig att svara på dem.

Varför jag tar protestanternas sida i en ny, idag, uppblossad konflikt (om det skulle ske, vilket inte kommer att hända) är för att det sista jag vill se är kristna som etniskt rensar kristna. Det får inte ske. Som tur är finns det tillräckligt många intelligenta personer som inte kommer låta det ske.

Hade Khaddafi vetat om, idag, hur hela konflikten hade utkristalliserats sig så hade han inte hjälpt PIRA. På den tiden, på 70- och 80-talet, så hade han rätt men världen förändrades och han kröp till korset. Konflikten slutade vid de sex grevskapen i norr. Där tog det slut.

Brexit. Att psykopater som inte vill att Storbritannien lämnar EU vill se en ny uppblossad konflikt vid gränsen är givet. Därför startar psykopater som BAB7 trådar som dessa. Låt er inte luras. Ingenting kommer att ske. Irländarna och britterna har grävt ner stridsyxan och de idioterna som försöker gräva upp den kommer att få på käften, hårt.

Alla som aktivt tar till våld är ett hot.

Det spelar ingen roll vad du säger, ett hot är ett hot.

Våld är aldrig bra, visst det kommer inte och hjälpa men NIRA är ett bevis på att hur brexit hanteras av London är direkt idiotiskt då de är på tok för fokuserad på hur England ska bryta sig loss ur EU utan att tänka på Nordirland.

IRA var inte lyckade de heller men de lyckades lika så vara ett hot och NIRA kommer lika så vara det för detta århundrade
Citera
2019-05-20, 21:00
Medlem
SveaBaners avatar
''New'' IRA (De kallar sig själva helst bara IRA) verkar ju vilja styra upp till kamp. Men tror det kommer bli väldigt svårt. Den unga generationen, från millennieskiftet har växt upp i relativ fred. De har troligt vant sig vid lite stenkastning och Molotov cocktails. Men tror de har väldigt lång stubin tills de ska börja välkomna väpnad kamp med automatkarbiner mot britterna. Det bästa för irländarna nu skulle väl att i höjd med spänningen om Brexit kräva ett omval för Nordirlands nationella tillhörighet. Detta är väl det bästa tillfället de har för ett gynnsamt valresultat för Nordirländskt utträde ur Storbritannien?
Citera
2019-05-22, 23:04
Medlem
scomberscombruss avatar
Till och med John Lennon var ju anhängare av IRA:
http://latenochinspirationen.se/2019/february/tillhorde-john-lennon-ira.html
Citera
2019-08-06, 21:04
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer

Trots din ytterst ödmjuka inställning är jag ändå intresserad av att diskutera med dig och höra dina tankar. Två frågor (du behöver inte utveckla oerhört, mer intresserad av en överblicksbild hur du bedömer situationen). Hur kan du vara tvärsäker på att konflikten inte blossar upp igen? Vad var anledningen till att konflikten blossade upp och var så svårlöst?
Citera
2019-08-21, 16:48
Medlem
Pusts avatar
Misstänkt mord på en förmodad lojalist i County Down:

https://www.independent.co.uk/news/uk/crime/northern-ireland-shooting-man-dead-waringstown-county-down-a9070781.html?amp

Citat:
The shooting came less than 24-hours after a bomb exploded in County Fermanagh.

Police said Army bomb-disposal officers and police had searched the area over the weekend after receiving reports of a suspect device in Wattle Bridge, close to Newtownbutler and the border with the Republic of Ireland.

That item was ultimately declared a hoax, but another device exploded close-by when the bomb-disposal team attended to review the scene.

The PSNI said it appeared to be a deliberate attempt to lure officers to the area to be murdered.
Citera
2019-09-10, 23:30
Medlem
BAB7s avatar
Verkar blossa upp igen..

Nya IRA ska ha placerat en bilbomb under en bil, när polisen desarmerade bomben utbröt våldssamma upplopp och polisen ska ha blivit attackerade av ett 60-tal IRA-sympasitör som bla kastade brandbomber mot polisen.

Liknande incidenter har hänt tidigare i somras, bla hittades en bilbomb i juni under en polismans bil.

Enligt polisen ska läget vara spänt, och nya IRA har även under de senaste månaderna ha försökt med attacker mot polisstationer, bla nyligen med en granat, som dock ej expolderade.

https://www.zeit.de/politik/ausland/2019-09/grenze-irland-nordirland-autobombe-polizeistreife-entschaerfung-terror-ira
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in