2019-04-20, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiceNChicken
Kan de inte ha en omröstning som Skottland hade häromåret?

Så får man svart på vitt vad folket vill. Om de vill lämna ser jag inte varför England skulle vilja behålla styret, vad tillför Nordirland egentligen? Okej jag är svensk så kanske är smått neutral.
Majoriteten är protestanter så det är nog ingen mening.
Citera
2019-04-20, 13:38
Medlem
Konflikten var inte ensidig, både IRA och personer associerade med protestantiska och lojalistiska organisationer(t ex Ulster Defence Association) begick terrordåd under problemåren(eller kriget som en del väljer att kalla det), den brittiska försvarsmaktens roll kan man kalla fredsbevarande, åtminstone inledningsvis, och det var också brittiska soldater som rök i störst mängd, har för mig att det var uppåt 700 döda under dessa år, framförallt då diverse olika bilbomber och IEDs.

Ett av de kändare "lojalistiska" attentaten var attacken vid Milltown Cemetery då Michael Stone lobbade in handgranater i den katolska folksamlingen. Alla blev väl frisläppta vid Långfredagsavtalet, dvs både protestantiska och katolska terrorister, idag är väl dessa gubbar uppåt 60 år gamla dock och antagligen ganska så rehabiliterade.

Att konflikten skulle kunna blossa upp igen har det ju pratats om sedan Brexit-omröstningen, men vi får väl se hur det blir.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-04-20 kl. 13:47.
Citera
2019-04-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Majoriteten är protestanter så det är nog ingen mening.
Det är jämnt. Det trendar mot katolsk övervikt. I folkräkningen 2011 var 48% protestanter och 45% katoliker, och sedan dess har förmodligen skillnaden minskat ytterligare. Och vad det gäller nationalitet är kombon irländare och nordirländare fler än britterna - och ytterligare några som betraktar sig i första hand som engelsmän, skottar eller walesare - så det kan vara sådan dimensioner också, mer än kristen inriktning eller ateism.
Citera
2019-04-20, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är jämnt. Det trendar mot katolsk övervikt. I folkräkningen 2011 var 48% protestanter och 45% katoliker, och sedan dess har förmodligen skillnaden minskat ytterligare. Och vad det gäller nationalitet är kombon irländare och nordirländare fler än britterna - och ytterligare några som betraktar sig i första hand som engelsmän, skottar eller walesare - så det kan vara sådan dimensioner också, mer än kristen inriktning eller ateism.
En folkomröstning som med stor sannolikhet skulle leda till en rojalistisk förlust skulle mao ses som ett oerhört svek från London.
Citera
2019-04-20, 16:44
Medlem
Vad jag har förstått handlar det nu mer om invandring än protestant/katolism.
Dumt att bröder mördar varandra, precis som under ww1 och ww2 styrda av jooden.
Citera
2019-04-20, 18:00
Medlem
Ondahamsterns avatar
NIRA har börjat trappa upp sina attentat sedan 2018, man misstänkte att flera bombförsök under mars och februari eventuellt slulle bara av NIRA.

Hela brexit frågan och hur det brittiska parlamentet bokstavligen ignorerar hur EU har varit en viktig del i att göra IRA passiva och fredliga.

NIRA kommer tyvärr att fortsätta o växa om det blir en hard brexit
Citera
2019-04-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Det är i grunden en nationalistisk konflikt, där de båda sidorna råkar vara av en viss religion, dvs irländska nationalister(katoliker som vill tillhöra Irland) och brittiska nationalister(protestantiska lojalister) som vill vara en del av Storbritannien.
Citera
2019-04-21, 00:45
Medlem
Steff83s avatar
Som man tyvärr befarat så kommer Brexit lägga nytt bränsle på detta.

Fårskallarna fattar inte att dom riskerar motsätta sitt syfte. Många i NI som jag fattat det...ur båda grupperna, blir mer och mer positiva till en irländsk återförening och det sen ett tag bara en fråga om när..och inte om det kommer att ske. Nu kan dom få folk emot sig istället och fördröja processen.
Citera
2019-04-21, 03:08
Medlem
I-van-Toers avatar
En storm i ett vattenglas. Alla dessa bokstavskombinationer av IRA är löjliga och i stort sett alla har misslyckats med att påverka någonting överhuvudtaget. De enda som lyckats påverka historien är personer Michael Collins på 1910- och 1920-talet (och riktiga IRA) samt det så kallade PIRA (Provisional Irish Republican Army) mellan 1969-1997 där bl a Martin McGuinness var en ledande person. Under många årtionden mellan Irlands självständighet från Storbritannien och fram till slutet av 60-talet så fanns det många misslyckade grupper som kom och gick. Det är samma sak nu. Snart har man väl lagt alla alfabetets bokstäver före IRA för att hitta på ett nytt narrativ. Läs resten av mitt inlägg för det är intressant.

Jag anser ju i grund och botten att irländarna och katolikerna hela tiden haft rätt moraliskt. Det finns en enorm skillnad på irländare och britter. Det är inte samma folkslag även om man plockar bort religionen ur ekvationen. Irländare som under århundraden försökt bryta sig loss från Storbritannien har haft rätt. Den rätten ska alla folkslag ha att använda sig av. De senaste ca 100 åren har dock skapat en situation tack vare de irländska katolikernas seger under Michael Collins som gör att man måste betrakta den här konflikten som en helt egen utan tidigare prejudikat. För det är den. Den är unik i sitt slag i och med händelseförloppet och historien. Som situationen är för närvarande med Brexit som häller bensin på elden så måste man bibehålla ett status quo. Katolikerna är minimalt färre än alla de andra grupperna ihop. Däremot är man större än de samlade protestantiska. Det finns andra grupper också som påverkar demografin. Det är en oerhörd balansgång som inte bör ges chansen att spilla över till ett regelrätt krig bara för att maffian i Bryssel, Strasbourg och Luxemburg vägrar att lösa gränskonflikten logiskt på den irländska ön. Går britternas till slut ur EU (vilket jag tyvärr inte tror kommer att inträffa) så ska det vara en hård gräns mellan Irland och Nordirland.

Hela diskussionen är egentligen ett skämt när man tänker på t ex Cypern, där greker och turkar delat ön sedan årtionden, men där båda länderna är NATO-medlemmar. I normala fall är vatten en normal avgränsning mellan etniska grupper och religioner. Öar förstärker detta i och med sin fysiska geografi. I den irländska öns fall så kommer aldrig hela ön att tillhöra katoliker och det borde den inte heller göra. För anledningen till det är att det som Michael Collins m fl lyckades med borde egentligen vara omöjligt. Att Irland som stat skapades 1922 är egentligen mer än vad historien oftast bjuder på när en etniskt grupp egentligen är motarbetad av alla med makt. Folk borde verkligen läsa på om hur IRA på 1910-talet lyckades beväpna sig från första början. Vad som krävdes och vad det kostade. Börjar man inte där så kan man inte föra en diskussion i ämnet.

I grund och botten den gränsen som finns där idag är faktisk och permanent, och bör så förbli. Oavsett vad psykopaterna gör med Brexit Alla de fasor irländare och katoliker fick genomgå p g a britterna historiskt får aldrig ske åt andra hållet. Om det ens finns en tillstymmelse till att en etnisk rensning kan inträffa så kommer jag ställa mig på protestanternas sida mot min övertygelse. Precis av samma anledning skulle jag ställa mig på Rysslands sida mot NATO, men då av ren övertygelse. Den ekvationen går faktiskt ihop om man vet skillnaden mellan rätt och fel. Vad som hänt den senaste tiden är olyckligt men det är långt ifrån en kris som vissa vill blåsa upp det till.
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-04-21 kl. 03:14.
Citera
2019-04-21, 19:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Hur mycket kan tillskrivas brexit?

En intressant artikel i welt.de idag: "nu är många rädda för att de blodiga våldsamheter som präglade landet på 70 och 80-talet är på väg tillbaks, i fokus står en utbrytargrupp som kallar sig det nya IRA - bestående av unga övertygade människor som ser sin chans i brexit"
https://www.welt.de/politik/ausland/article192214457/Mord-an-Lyra-McKee-in-Nordirland-Die-Terrorerben-der-IRA.html

Det kan bli en blodig sommar.
Citera
2019-04-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hank.leach
Vad är det dom inte är överens om?

Den gamla konflikten har alltid varit kampen om Nordirlands styre samt ett bihang av den gamla katolicismen mot protestantismen. Nu när Brexit kommer så kommer Nordirland inte längre att vara ett EU-land och det blir således en unionsgräns mellan Irland och Nordirland som retar folket totalt då många familjer har släkt på båda sidor om gränsen, det är lite som Tornedalen.

Folk har inte tänkt på att IRA har varit aktiva men i dvala i 20 års tid och politikerna har bara trott att IS har varit den organisation som har bråkat mest. I och med britternas uträde ur EU har IRA vaknat upp ur sin dvala, då utträdet som sagt gör större påverkan på folket än på politikerna som vill ha utträdet.

Det finns inget unionsavtal mellan Irland och Nordirland såsom det gör mellan Norge och Sverige samt övriga Nordiska länder. Därav blir Nordirland ett tredjepartsland och totalt borta från allt vad det gäller att åka och handla hos farmor som exempel.
Citera
2019-04-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Hur mycket kan tillskrivas brexit?

Just nu, allt. BRexit är en viktig fråga då du får en hård yttre unionsgräns med full passkontroll och visumtvång mellan Irland och Nordirland, pga. att de inte har ett unionsavtal såsom Norge och Sverige har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in