• 2
  • 3
2019-04-19, 22:26
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappapaya
Jag ska kolla runt om jag hittar någon som kan ställa upp. Men är det någon som förstår varför banken gör såhär? Varför säger de inte nej direkt bara? Senaste mötet var 3:e april och innan de var de typ 5:e mars. Hon har inte sagt något alls, men varit allmänt virrig. Först hade vi två möten då hon nämnde exakt samma sak på båda mötena. Sedan skickade jag papper på min sålda bostad (kontrakt osv) till henne, efter någon vecka frågar hon om jag sålt min bostad. Har haft samma bank i 2år så känns så oseriöst allt :/
Tanken har inte slagit dig att det beror på att du inte varit uppriktig mot banken utan ljugit och hoppats att de inte ska syna dina kort?

Du får ursäkta men hur f*n tänkte du? Eller tänkte du alls?
Citera
2019-04-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Tveksamt, TS kommer mest roligt behöva betala skadestånd till säljaren om han inte kan fullfölja köpet om ingenting annat avtalats i kontraktet.
Bara ett belopp som motsvarar säljarens förlust. Och nivån ska styrkas. Om hen säljer till tvåan bland spekulanterna som hade lagt 10 000 mindre i bud kan det bli det beloppet. Men även förseningar kan behöva ersättas om kostnaden kan styrkas. Ingen drömsituation för någon part givetvis. Jag ville bara peka på att TS inte lär bli skyldig flera miljoner i skadestånd.
Citera
2019-04-19, 22:37
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Bara ett belopp som motsvarar säljarens förlust. Och nivån ska styrkas. Om hen säljer till tvåan bland spekulanterna som hade lagt 10 000 mindre i bud kan det bli det beloppet. Men även förseningar kan behöva ersättas om kostnaden kan styrkas. Ingen drömsituation för någon part givetvis. Jag ville bara peka på att TS inte lär bli skyldig flera miljoner i skadestånd.

Problemet blir ju att säljaren till objektet kan ha köpt nåt nytt som denne inte kan ta över. Och blir då skadeståndsskyldig för det objektet. Det skadeståndet kommer TS få betala för. Plus skadeståndet för objektet som TS inte klarar av att köpa som du nämner.
Sen finns det annat såsom mäklarkostnader, eventuellt överlappande boende och lite annat som kan läggas på också.

Men ja, en miljon kronor blir det inte. Men några hundra tusen kronor kan det allt bli om det vill sig illa.
Citera
2019-04-19, 23:01
Medlem
Citat:
Borde de inte nämna det i meddelandet då? Eftersom hon säger att hon inte sett mina lönespecar / intyg?

Normalt är banken inte i intresserade av dessa så bara det att de frågar innebär att de misstänker att något inte stämmer. Räkna med att de kommer kontakta arbetsgivaren.
Citera
2019-04-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Normalt är banken inte i intresserade av dessa så bara det att de frågar innebär att de misstänker att något inte stämmer. Räkna med att de kommer kontakta arbetsgivaren.
Från dag 1 har de velat ha dessa. Jag skickade in 3 månader och min sambo skickade in 6 månaders lönespec. Problemet var att jag då var anställd vilket jag inte är nu.
Citera
2019-04-19, 23:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men är det någon som förstår varför banken gör såhär? Varför säger de inte nej direkt bara?

Därför att du inte var ärlig när du ansökte om lånet gissar jag?
Citera
2019-04-20, 06:28
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Från dag 1 har de velat ha dessa. Jag skickade in 3 månader och min sambo skickade in 6 månaders lönespec. Problemet var att jag då var anställd vilket jag inte är nu.

Nu sitter ju TS i en jäkligt märklig sits.
Men undrar om det skulle gå och ringa upp bank-kvinnan och säg att du känner att detta är alldeles för oseriöst från bankens sida med att hon ringer dig och frågar om du sålt bostaden (när du skickat in papper) och att nu ska dom ha intyg igen trots att du redan skickat in det.. Fråga lite undrandes över om du måste fortsätta med lånet då du istället funderar gå över till nästa bank som gett dig lånelöfte och verkar mer seriösa..

Detta är en oerhört lös tråd och dra i.. Skulle nog rekommendera TS att vara ärlig, men då kommer du inte få ditt lån.. Upp till TS nu..
Citera
2019-04-20, 07:06
Medlem
Vad är problemet med att banken ringer arbetsgivaren? Om din chef kan intyga att du har jobb och kommer bli anställd på heltid från sommaren är väl det en bra sak för dig?
Citera
2019-04-20, 09:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Jag fick ett intyg av min arbetsgivare att jag hade ett vikariat året ut. Det räckte för banken för ett lån till bostad för några år sedan. Plus inga betalningsanmärkningar.
Citera
2019-04-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig
Nu sitter ju TS i en jäkligt märklig sits.
Men undrar om det skulle gå och ringa upp bank-kvinnan och säg att du känner att detta är alldeles för oseriöst från bankens sida med att hon ringer dig och frågar om du sålt bostaden (när du skickat in papper) och att nu ska dom ha intyg igen trots att du redan skickat in det.. Fråga lite undrandes över om du måste fortsätta med lånet då du istället funderar gå över till nästa bank som gett dig lånelöfte och verkar mer seriösa..

Detta är en oerhört lös tråd och dra i.. Skulle nog rekommendera TS att vara ärlig, men då kommer du inte få ditt lån.. Upp till TS nu..
Ja, vi tycker allt känns så oseriöst. Vi funderar på att byta bank och att jag inte ska ha med lånet att göra utan min sambo och en annan medsökande. Känns nästan bäst så. Men nu är det såpass kort tid kvar så det blir så stressigt. Hinner man få ett lån utbetald på mindre än 2v? Om man startar om hela processen?

Men vi kommer ringa henne på tisdag och fråga varför allt kommer såhär i sista minuten och även ifrågasätta hennes tidigare misstag. Ska även säga till henne att vi antagligen kommer byta bank
Citera
2019-04-20, 15:07
Medlem
Citat:
Om jag tar gamla dokument, ändrar datum osv.. Kommer det gå igenom då? Vet alla risker osv, men visste inte att banken skulle kontakta mig 2v innan tillträdet. Trodde allt kollades upp innan de godkände mig att skriva på avtalet..

Olika banker har olika rutiner, en del ringer till HR-avdelningen och kontrollerar underlagen,, andra gör en check på Linkedin för att bedöma rimligheten i styrkningen.

Om jag var du hade jag inte snott in mig i en massa dokumentförfalskning, är man inte kreditvärdig ska man inte belåna sig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in