2019-04-20, 00:36
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Vi hade en diskussion på jobbet häromdagen om den ökade polariseringen skulle leda till upplopp mellan grupper som exempelvis ER och gula västarna. Tror ni att det är något som vi kommer att se och hur många år tar det innan vi är där. Än så länge verkar ER relativt anti-våld (se kommentarer på svenska ER:s sida) men grupper av den där typen brukar ju dra till sig extremister tyvärr.
Tror även jag på extrema våldsdåd, ekoterrorism och upplopp, men inte för att ER framkallat dessa, utan för att framtiden vi är på väg mot är så varm att det en dag helt enkelt kommer vara ett par hundra procent högre matpriser, och då blir folk desperata.

Vi svenskar verkar ju fortfarande tro att det går att fortsätta i samma spår i all oändlighet, vilket är vad ER varnar för. Med dagens utsläpp och ökning av utsläpp var och varannat år (ökningen har faktiskt stagnerat lite) så tar mänskligheten nog inte sig längre än år 2100, vilket gör att barn födda idag har en stor "chans" att uppleva slutet. Det är så illa. Detta är fakta, och vad vetenskapen säger. Inte bara vetenskapsmännen som sysslar med klimatforskning alltså, utan så gott som varenda högstadielärare i fysik på jorden förstår detta.

Och då jag är rätt pessimistisk av mig och tror vi som art hellre väntar och ser hur det blir, vilket är extremt farligt alltså, så kommer vi uppleva både det ena och det andra. Och det kommer du som läser detta också, förutsatt att du har mer än 30 år kvar på jorden.
Citera
2019-04-20, 00:38
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Hehe, ja om du tror det inte kommer dö miljardtals människor vid en ökning av "blotta" 5 grader Celsius i genomsnitt så får man väl bara lov att gratta dig till Nobelpriset i fysik, då du motbevisat hundratals år av forskning och uppenbarligen är något slags ultrageni vars intelligens överstiger alla människor någonsin.
Men men. Tro på dina bloggar du.

Du verkar inte ens ha kollat på vilka länkar jag postat. Det är alltså Bill Gates och Hans Blix, två människor som är mycket respekterade ute i världen, som ägnar sig inte till att gnälla, försöka tvinga fram ideologiska lösningar med hjälp av domedagsscenario, utan kommer med riktiga och realistiska förslag som kan faktiskt göra skillnad.
Ekokommunister/ekofascister är jag inte intresserad av.
Citera
2019-04-20, 00:49
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Du verkar inte ens ha kollat på vilka länkar jag postat. Det är alltså Bill Gates och Hans Blix, två människor som är mycket respekterade ute i världen
Vet du ens vad "argument from authority" är? Har man spenderat mer än ett år på internet bör man känna till olika debattfallasier som dyker upp för jämnan.

Jag har själv använt Bill Gates, och länkat till ett klipp där han förklarar fenomenet metangas från boskapsdjur, men det var bara i utbildande syfte, inte för att han är någon jävla "expert på kor" och är "känd och skit".

Så trots att jag håller med om Bill Gates i detta fall så använder du länken på ett otroligt kasst sätt som smutsar ner debatten. Är du för kärnkraft så hitta på andra sätt att främja den. https://www.youtube.com/watch?v=g5RGgztMZ5Q

Edit: Roligt nog tog du upp just kogrejen med metangaser, men igen, du verkar ha fel uppfattning om vad en debatt ska gå ut på. Din magkänsla är "argument from autority" och då blir inlägget mer fråga om "Jag litar inte på honom, men jag litar på Bill Gates", trots att de säger så gott som samma saker. Det existerar något slags 'compound' eller kemikalie i seaweed (svenska?) som minimerar metanutsläpp från kor ja.
https://sci-techmaven.io/superpositi...keWwbF2QcpjSQ/
Senast redigerad av MDrive 2019-04-20 kl. 00:55.
Citera
2019-04-20, 01:09
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Varken Alt-Right eller Tea Party vandaliserar något. Det är vänsterslöddrets adelsmärken. Därför går det inte jämföra dessa rörelser.

Vem pratade om våld? Pussy Riot har inte varit våldsamma? Du pratade om några rörelser och jag nämnde några andra liknande rörelser på högersidan.
Citera
2019-04-20, 01:19
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Vem pratade om våld? Pussy Riot har inte varit våldsamma? Du pratade om några rörelser och jag nämnde några andra liknande rörelser på högersidan.

Hur då liknande? Alt-right vandaliserar inte. Wannabe bolsjeviker gör det mer än gärna. Jag tycker inte de liknar varandra oberoende av deras partitillhörigheter.

Pussy Riot har varit våldsamma i samband med gripanden.
Citera
2019-04-20, 01:52
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Hur då liknande? Alt-right vandaliserar inte. Wannabe bolsjeviker gör det mer än gärna. Jag tycker inte de liknar varandra oberoende av deras partitillhörigheter.

Pussy Riot har varit våldsamma i samband med gripanden.

Du kallar alltså Pussy Riots motstånd för våld? Ska du samla alla rörelser som ifrågasätter dig under samma parasol? Är du rädd för Greta? Dessutom så har t.ex Wikileaks och Pussy Riot gjort saker tillsammans. Wikileaks är ju även anklagade för att stödja Alt-right (Trump) i o m valet. Är Wikileaks en våldsam organisation?

I sådant fall kan man nog också koppla ihop Alt-Right med andra rörelser på högersidan ganska snabbt genom att t.ex kolla på Unite the Right rally (Charlottesville). Men nu handlar ämnet om Extinction Rebellion vilket jag inte har upplevt ha en partitillhörighet.
Citera
2019-04-20, 02:04
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Vet du ens vad "argument from authority" är? Har man spenderat mer än ett år på internet bör man känna till olika debattfallasier som dyker upp för jämnan.

Jag har själv använt Bill Gates, och länkat till ett klipp där han förklarar fenomenet metangas från boskapsdjur, men det var bara i utbildande syfte, inte för att han är någon jävla "expert på kor" och är "känd och skit".

Så trots att jag håller med om Bill Gates i detta fall så använder du länken på ett otroligt kasst sätt som smutsar ner debatten. Är du för kärnkraft så hitta på andra sätt att främja den. https://www.youtube.com/watch?v=g5RGgztMZ5Q

Edit: Roligt nog tog du upp just kogrejen med metangaser, men igen, du verkar ha fel uppfattning om vad en debatt ska gå ut på. Din magkänsla är "argument from autority" och då blir inlägget mer fråga om "Jag litar inte på honom, men jag litar på Bill Gates", trots att de säger så gott som samma saker. Det existerar något slags 'compound' eller kemikalie i seaweed (svenska?) som minimerar metanutsläpp från kor ja.
https://sci-techmaven.io/superpositi...keWwbF2QcpjSQ/

Jag vet vad "argument from authority" betyder, men här handlar det inte om det. Vi har en 60-årig "student" som klottrar på väggarna och pratar om att miljarder kommer dö om vi inte.. ja, vad? Inför kommunism? Jag har inte sett några seriösa förslag från hans sida, bara prat om att domedagen kommer.

Dessutom överdriver han. Enligt det värsta scenariot kommer temperaturen öka, vad, 1-2 grader på hundra år? Med tanke på alla teknologiska framsteg blir jag förvånad om vi inte inom nästa 100 år kommit på hur man gör konstgjord fotosyntes. Det har man redan gjort iofs men i mindre skala.

SVT: Konstgjord fotosyntes snabbare än naturens egen
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...-naturens-egen

Då kan vi börja rensa atmosfären på all koldioxid

Jag är intresserad av seriösa förslag som inte är grundade i ideologiska lösningar. Jag bryr mig inte om kärnkraften. Jag är inte pro-kärnkraft, men jag har läst på och än så länge så verkar det i mitt tycke vara kärn- och vattenkraft som är mest miljövänligt. Vindkraft är bra men opraktiskt, det kan låta mycket, dödar massa fåglar och vad gör man när det inte blåser? Solenergi är bra men inte praktiskt för energiproduktion i stor skala. Men vi kan satsa på alla dessa, göra dem ännu mer effektiva. Det gör man redan.
Jag har läst om det där med alger som man matar boskapsdjur med, intressant.
Citera
2019-04-20, 10:53
Medlem
Citat:
Tror även jag på extrema våldsdåd, ekoterrorism och upplopp, men inte för att ER framkallat dessa, utan för att framtiden vi är på väg mot är så varm att det en dag helt enkelt kommer vara ett par hundra procent högre matpriser, och då blir folk desperata.

Vi svenskar verkar ju fortfarande tro att det går att fortsätta i samma spår i all oändlighet, vilket är vad ER varnar för. Med dagens utsläpp och ökning av utsläpp var och varannat år (ökningen har faktiskt stagnerat lite) så tar mänskligheten nog inte sig längre än år 2100, vilket gör att barn födda idag har en stor "chans" att uppleva slutet. Det är så illa. Detta är fakta, och vad vetenskapen säger. Inte bara vetenskapsmännen som sysslar med klimatforskning alltså, utan så gott som varenda högstadielärare i fysik på jorden förstår detta.

Och då jag är rätt pessimistisk av mig och tror vi som art hellre väntar och ser hur det blir, vilket är extremt farligt alltså, så kommer vi uppleva både det ena och det andra. Och det kommer du som läser detta också, förutsatt att du har mer än 30 år kvar på jorden.

Upplopp, massiva flyktingströmmar och krig är en väntad effekt av klimatförändringarna (och det finns ju de som anser att klimatförändringar ligger bakom kriget i Syrien även om den teorin är ifrågasatt också). Gula västarnas aktioner i Frankrike visar ju samtidigt att folk redan börjar bli desperata då miljöpolitiken slår mot de som har det sämst ställt. Jag ifrågasätter inte alls ditt framtidsscenario men det var inte det jag frågade om.

Min oro är att ökad polarisering gör att politiker fegar ur och gör inte det som krävs. Om en i grunden viktig rörelse som ER bara till liten del kapas av de som tycker att det är lite för roligt att slänga gatsten på poliser och om dessa dessutom drabbar ihop med andra rörelser kan det orsaka handlingsförlamning bland ängsliga politiker och få gemene man som än till stor del är alldeles för okunniga om klimatkrisen (det är väl närmre 40 % av amerikanerna som tvivlar på global uppvärmning) att stänga öronen och gräva ned huvudet än djupare i sanden. Detta kan ske långt innan matpriserna skjuter i höjden.
Citera
2019-04-20, 11:09
Medlem
Madagascars avatar
Jag tycker att det verkar var en mer precis åtgärd att störa flygtrafik då den är 100% fossilt driven. Jag gissar även att just flyg, jämfört med andra transportslag, till stora delar är semester och joy rides. Men deras försök att störa trafiken på Heathrow igår misslyckades.

Att störa trafiken i London generellt inklusive lokaltrafiken, vilket de lyckats med, är jag mer skeptisk till. Sky channel intervjuade igår en taxichaffis som hade investerat i en elbil. Han var jävligt förbannad för att han inte kom fram.

ER:s aktioner verkar dock inte vara tänkta att vara precisa. Tanken verkar mest vara att störa samt väcka uppmärksamhet.

Polisen håller nu på att tömma Oxford circus på rebeller. Rebellerna har uppmanat till förstärkning så vi får se hur det slutar. Polisen har den här veckan gjort ca 700 arresteringar. Kraven på att polisen gör mer ökar.

Jag undrar hur mycket stöd ER har av allmänheten och hur mycket ER bryr sig om allmänhetens stöd.

Greta Thunberg är på väg till London för att ansluta sig. Hon tar inte flyget. Tåg antar jag. I så fall ca 8 byten. Det är galet att det är så uselt att åka tåg längre sträckor.

Edit:
Livestream från Reuters: https://www.reuters.tv/l/PFRq/2019/0...central-london
Ser lugnt ut.
Senast redigerad av Madagascar 2019-04-20 kl. 11:48.
Citera
2019-04-20, 22:00
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Dessutom så har t.ex Wikileaks och Pussy Riot gjort saker tillsammans. Wikileaks är ju även anklagade för att stödja Alt-right (Trump) i o m valet. Är Wikileaks en våldsam organisation?
Varken Alt-right eller Wikileaks är våldsamma rörelser, till skillnad från Antifa och många anarkistiska organisationer på yttersta vänsterkanten.
Citera
2019-04-20, 22:05
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Greta Thunberg är på väg till London för att ansluta sig. Hon tar inte flyget. Tåg antar jag. I så fall ca 8 byten. Det är galet att det är så uselt att åka tåg längre sträckor

Vem är det som betalar hennes turné?
Citera
2019-04-20, 23:13
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Greta Thunberg är på väg till London för att ansluta sig. Hon tar inte flyget. Tåg antar jag. I så fall ca 8 byten. Det är galet att det är så uselt att åka tåg längre sträckor

Lagen om utbud och efterfrågan. Få vill tuffa på i flera timmar när flyget erbjuder betydligt kortare restider på längre stäckor.

Lilla Greta var viss på audiens hos påven och talade inför det italienska parlamentet. Man undrar vem/vilka som bokar hennes möten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in