2006-02-28, 20:13
Bannlyst
ska göra en diskussion av detta i skolan. mina argument ska alltså vara emot att unga ska få köpa ut alkohol från systemet under 18. behöver dock lite hjälp, man får ju köpa alkohol på krogar när man är 18, men finns det någon gräns på det? såsom att man inte får köpa mer efter ett visst klockslag, eller hur starkt det ska vara osv.

men den huvudsakliga frågan är: om man kan köpa alkohol på systemet när man är 18, varför ska man inte få köpa alkohol på systemet förrän man är 24? ganska lite skumt ställd fråga, men all hjälp uppskattas då jag inte är allt för insatt i detta ^^
Citera
2006-02-28, 20:16
Medlem
Boogie-ads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piggelin
ska göra en diskussion av detta i skolan. mina argument ska alltså vara emot att unga ska få köpa ut alkohol från systemet under 18. behöver dock lite hjälp, man får ju köpa alkohol på krogar när man är 18, men finns det någon gräns på det? såsom att man inte får köpa mer efter ett visst klockslag, eller hur starkt det ska vara osv.

men den huvudsakliga frågan är: om man kan köpa alkohol på systemet när man är 18, varför ska man inte få köpa alkohol på systemet förrän man är 24? ganska lite skumt ställd fråga, men all hjälp uppskattas då jag inte är allt för insatt i detta ^^

Huh?

Du får handla på bolaget när du är 20 år fyllda och 18 år så får du handla på krogen, förmodligen har dom kommit fram till dessa åldrar genom att diskutera om "normal" svensken är mogen nog att ha tillgång till hur mycket alkohol som helst. Där kan jag hålla med dom att 20 är en lämplig ålder, vart har du fått 24 år ifrån och kan du förtydliga din sista fråga lite ?
Citera
2006-02-28, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boogie-ad
Huh?

Du får handla på bolaget när du är 20 år fyllda och 18 år så får du handla på krogen, förmodligen har dom kommit fram till dessa åldrar genom att diskutera om "normal" svensken är mogen nog att ha tillgång till hur mycket alkohol som helst. Där kan jag hålla med dom att 20 är en lämplig ålder, vart har du fått 24 år ifrån och kan du förtydliga din sista fråga lite ?

hmm, k. jadu. 24 minns jag inte riktigt, jag har väl sagt fel . men frågan är varför borde en 18åring inte få köpa alkohol på systemet? och hur är reglerna för att köpa alkohol på krogen?
Citera
2006-02-28, 23:46
Medlem
yandaxs avatar
Jag har ingen källa som styrker mitt argument, men jag vågar ändå påstå
att det beror på:

Argument 1:
20-åringar är generellt mognare än 18-åringar, och därmed mer ansvarsfulla.
Därför är det mindre risk att 20-åringar köper ut åt minderåriga.

Jag tror helt klart att "utköpen" skulle öka om man sänkte åldersgränsen.

Argument 2:
På krogen finns det vakter och andra vuxna (personalen, äldre besökare).
Med andra ord så är det under kontrollerade former som man får dricka alkohol
om man är 18 år.
När man är 20 så anses man vara tillräckligt mogen för att
sköta sitt alkoholintag utan överseende av andra.

-

Du frågade även hur reglerna på krogen är,
och reglerna är detsamma för 18-åringar som för äldre människor.

Jag kan självklart inte alla regler, men du får köpa hur stark alkohol du vill,
och även hur sent du vill.

Däremot får krögarna inte sälja alkohol hur sent som helst.
När man ansöker om alkoholtillstånd så bestäms det hur sent man får sälja.
Det är olika från krog till krog, och jag gissar på att det är säkerhet (antal vakter m.m.)
som spelar in när beslutet tas.

Jag vet inte om det finns några restriktioner om hur stark alkohol man får sälja,
men jag antar att man inte får sälja t.ex 96 procentig sprit.

Man får inte heller sälja alkohol till kraftig berusade personer,
men eftersom det är en definitionsfråga så säljer många krögare till folk
som kanske egentligen inte borde ha så mycket mer.

Hoppas du fick lite argument att använda, och lycka till med skolarbetet!

/yandax
Citera
2006-03-01, 00:06
Medlem
Kyparens avatar
Tycker att 18 åringar ska sitta hemma hos mamma och pappa och titta på TV, höj åldern på krogarna

Citat:
Ursprungligen postat av yandax
Argument 1:
20-åringar är generellt mognare än 18-åringar, och därmed mer ansvarsfulla.
Därför är det mindre risk att 20-åringar köper ut åt minderåriga.

Håller med dessutom langar ju 20 åringar till sina 18 åriga kompisar, medans 18 åringar langar till sina 16 åriga polare.
Citera
2006-03-01, 00:09
Medlem
LartiC 1987s avatar
men det e ganska irreterande att sverige ska vara iprincip det enda landet som det ska finnas höga åldersgränser och lagar på allt

nämmn 3 st övriga länder det det e 20+ på att handla sprit
Citera
2006-03-01, 00:15
Medlem
Kyparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LartiC 1987
men det e ganska irreterande att sverige ska vara iprincip det enda landet som det ska finnas höga åldersgränser och lagar på allt

nämmn 3 st övriga länder det det e 20+ på att handla sprit

Finland, USA, Norge. Vad vann jag?
Citera
2006-03-01, 00:47
Medlem
yandaxs avatar
Citat:
men det e ganska irreterande att sverige ska vara i princip det enda landet som det ska finnas höga åldersgränser och lagar på allt

Håller inte med. Visserligen är jag 20 år själv, och "lider" därför inte av den lagen,
men rent objektivt så är det ju bra för folkhälsan att man satt en hög åldersgräns.
Nog hinner folk med att supa skallen av sig ändå.

Jag tror att när man väl är 20 så tycker de flesta att det faktiskt var ganska bra
att man inte fick köpa på Systembolaget tidigare,
även fast jag vet hur frusterande det var när man inte fick handla där.
Citera
2006-03-01, 00:50
Medlem
LartiC 1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Finland, USA, Norge. Vad vann jag?

men då kan du ju nämna 50 andra länder där det är lagligt att köpa sprit på deras "ica" Inget speciellt svårt att göra det..
Citera
2006-03-01, 00:55
Medlem
LartiC 1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yandax
Håller inte med. Visserligen är jag 20 år själv, och "lider" därför inte av den lagen,
men rent objektivt så är det ju bra för folkhälsan att man satt en hög åldersgräns.
Nog hinner folk med att supa skallen av sig ändå.

Jag tror att när man väl är 20 så tycker de flesta att det faktiskt var ganska bra
att man inte fick köpa på Systembolaget tidigare,
även fast jag vet hur frusterande det var när man inte fick handla där.

Jo visseligen kan jag hålla med dig i lite av de du skriver men då tycker jag det ska vara likadant över hela världen.. och var får 18 åringarna tag i spriten?..
av föräldrar och kompisar vill jag ha nått ber jag tex morsan att köpa det till mig bara.
därimot 16 som det är i väldigt många länder är aldeles för ungt..

som sakt man har en liten mer personlig mognad vid 20 års åldern än 18 men de jag inte gillar är sverige ska ha lagar och höga åldersgränser på de mesta som finns inte bara alkohol
Citera
2006-03-01, 01:08
Medlem
Kyparens avatar
Citat:
men då kan du ju nämna 50 andra länder där det är lagligt att köpa sprit på deras "ica" Inget speciellt svårt att göra det..

Det kan jag med men du ställde en fråga och jag gav ett svar

Tycker också att man borde sälja alla typer av alkohol i vanliga affärer. Tur för alla 20 åringar i Sverige att man inte sätter åldern efter min mognad, dricker tills jag stupar varje gång(nåja) och är runt 30 bast . Ska jag vara riktigt ärlig så upptäckte jag att jag personligen ändrade till ett obetydligt mer moget drickande när jag var runt 23, kanske därför dom flesta krogar sätter gränsen där(och att 23+ oftast har mer pengar).
Citera
2006-03-01, 01:29
Medlem
Det främsta argumentet (enligt politikerna) för att ha högre åldergräns på systemet än på krogen är, som någon redan skrivit, att krögarna inte får sälja alkohol till kraftigt berusade personer. Man kan mao kontrollera att inget går överstyr på samma sätt.

Annars; det är möjligt att "folkhälsan" förbättras om man håller höga åldergränser på skadliga substanser som alkohol och tobak. Jag vågar dock påstå att det är extremt marginellt, om ens överhuvudtaget. Det som bestämmer ungars alkoholdebuter är föräldrarnas tolerans alternativt ungarnas vilja kombinerat med tonårstrots. Om en 15-årings föräldrar tycker det är okej att unge dricker på skolavslutningen i nian gör han det. Om 15-åringen har stränga föräldrar men ändå är en rebell i trotsåldern som vill supa skallen av sig på skolavslutningen gör han det. Jag vet inte med er, men jag hade inga större problem att få tag i så mycket alkohol jag behövde när jag var 15 bast.

Det är liksom inte där problemet ligger. Jag är själv 19 men inte det minsta bitter för att systemet har 20-årsgräns då det ändå finns i det närmaste obegränsad tillgång på insmugglad öl och sprit. Får jag för mig på fredagseftermiddagen att jag behöver 10 flak pilsner till kvällen så åker jag och köper det, liksom.

Så utan att vara det minsta bitter anser jag personligen att 20-årsgränsen är trist då etablissemanget överhuvudtaget inte förstår var "problemet" ligger utan härjar i helt fel ände. Att man i samma veva lyckas omyndigförklara vuxna, myndiga personer samt ta ifrån oss rätten att använda våra egna kroppar som vi vill bevisar bara vilken förmyndarstat vi lever under.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in