Det främsta argumentet (enligt politikerna) för att ha högre åldergräns på systemet än på krogen är, som någon redan skrivit, att krögarna inte får sälja alkohol till kraftigt berusade personer. Man kan mao kontrollera att inget går överstyr på samma sätt.
Annars; det är möjligt att "folkhälsan" förbättras om man håller höga åldergränser på skadliga substanser som alkohol och tobak. Jag vågar dock påstå att det är extremt marginellt, om ens överhuvudtaget. Det som bestämmer ungars alkoholdebuter är föräldrarnas tolerans alternativt ungarnas vilja kombinerat med tonårstrots. Om en 15-årings föräldrar tycker det är okej att unge dricker på skolavslutningen i nian gör han det. Om 15-åringen har stränga föräldrar men ändå är en rebell i trotsåldern som vill supa skallen av sig på skolavslutningen gör han det. Jag vet inte med er, men jag hade inga större problem att få tag i så mycket alkohol jag behövde när jag var 15 bast.
Det är liksom inte där problemet ligger. Jag är själv 19 men inte det minsta bitter för att systemet har 20-årsgräns då det ändå finns i det närmaste obegränsad tillgång på insmugglad öl och sprit. Får jag för mig på fredagseftermiddagen att jag behöver 10 flak pilsner till kvällen så åker jag och köper det, liksom.
Så utan att vara det minsta bitter anser jag personligen att 20-årsgränsen är trist då etablissemanget överhuvudtaget inte förstår var "problemet" ligger utan härjar i helt fel ände. Att man i samma veva lyckas omyndigförklara vuxna, myndiga personer samt ta ifrån oss rätten att använda våra egna kroppar som vi vill bevisar bara vilken förmyndarstat vi lever under.