2019-05-10, 19:10
Medlem
Nässjö, höglandets pärla, som tagit in rejält mycket ansvar från Afrikas horn blir nästa kommun på listan.

Socialbudgeten sprängdes förra året med 20 miljoner (tror jag mig minnas). Lär ju inte ha minskat i år.
Citera
2019-05-10, 19:29
Medlem
Nimars avatar
Linköping ser ut att vara nästa kommun som faller. http://www.friatider.se/link-ping-varnar-f-r-ekonomiska-problem-kat-utanf-rskap-f-r-socialbidragen-att-skena

Citat:
Bakgrunden är ett så kallat ökat utanförskap samt en växande grupp äldre med stora omsorgsbehov, som innebär att allt färre ska försörja alltfler, skriver man i ett pressmeddelande idag.

Och naturligtvis så skyller dom på pensionärer som jobbat hela sitt liv, vi har aldrig någonsin haft så många unga som skulle kunna jobba om man satte lite krav på dom.

Och sen pratar dom om att utanförskap är anledningen, men ligger inte Skäggetorp relativt centralt?
Citera
2019-05-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazebag
Jag tog mig friheten att försöka sammanställa en lista över de kommuner som har nämnts såhär långt i tråden detta nådens år 2019, har aktivt valt att inkludera de i Stockholmsregionen som bara än så länge primärt är med och finansierar kalaset och då landade jag på följande 29:

Alingsås
Bengtsfors
Borås
Botkyrka
Dorotea
Eskilstuna
Falun
Flen
Filipstad
Göteborg
Hedemora
Helsingborg
Hylte
Hällefors
Kalix
Katrineholm
Kramfors
Kristanstad
Luleå
Malmö
Norrköping
Nyköping
Sigtuna
Södertälje
Vilhelmina
Västerås
Ystad
Örebro
Örnsköldsvik

Exakt 10% av totala antalet kommuner i Sverige men jag tror de flesta av trådens läsare förstår att den faktiska siffran är avsevärt högre då samtliga krisande kommuner inte tagits upp i tråden och att jag kan ha missat några som har det. Känns för mig givet att många platser fortfarande jobbar intensivt med att putsa på Potemkinkullisen och kanske ännu inte fått något illavarslande omnämnande i media, men deras tid kommer.
Hjälp gärna till att uppdatera listan med fler kommuner som lyckats kvala in bland de officiellt "krisande."
Lägg till Emmaboda på listan.

https://24emmaboda.se/emmaboda-i-allvarligt-ekonomiskt-lage-kan-komma-att-varsla_5f47e3f5

Citat:
Under tisdagen sammankallade kommunalrådet Jonsson till presskonferens. Där berättade han att Emmaboda kommuns ekonomiska läge är synnerlig allvarlig.
– Prognosen jag har framför mig visar att om vi inte vidtar några åtgärder kommer vi att gå cirka 20 miljoner kronor minus under år 2019.
Senast redigerad av Whiskra 2019-05-10 kl. 19:34.
Citera
2019-05-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazebag
Skulle vara ett "inte" med i mitt förra inlägg i tråden, noterade att jag missade en bokstav i Kristianstad också. Nåväl, det är sånt som händer. Kul att Linköping också ansluter sig till gänget, vem vågar sig på att gissa vilken kommun som annonserar sina problem härnäst?
Själv tippar jag på Borlänge, Ludvika eller Ockelbo, men min magkänsla ger mig sällan tur i spel.

Mina tips på kommande kommuner att braka samman;
Högsby, Fagersta, Hultsfred, Robertsfors, Emmaboda, Vetlanda, Nässjö, Borlänge, Gävle, Avesta.
Citera
2019-05-10, 20:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Det jag framför allt undrar just nu är hur underskotten kan vara så astronomiska. Hur mycket kostar de här människorna som utgör problemet, egentligen? Vad fan äter de för något? Får för kläder? Jag menar, boende bör vara ungefär snorbilligt på små skitorter på rena bonnvischan, där det ju står rivningsklara skabbkåkar på rad och bara väntar, och så lite fickpengar på det. Underskott på tiotals miljoner flera år...? Hur många somalier bor det i typ Degerfors?
Citera
2019-05-10, 20:43
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Haha, Västerås har redan flaggat för det i förrgår:
2019-05-07: Västerås stad går sämre ekonomiskt än väntat
Det är tuffa tider rent ekonomiskt för Västerås stad. Enligt prognosen går staden närmare 100 miljoner kronor sämre än beräknat.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7212437

Herregud.... Innan 2019 är slut, då är nog säkerligen 60-75% gått ut med att de befinner sig i ekonomisk kris.........................
Citera
2019-05-10, 20:43
Medlem
Totiuss avatar
Sala tycks vara på gång också. 2:e vice ordföranden och en ledamot i kommunstyrelsen varnade i april:
S: Dags för en kriskommission
Citat:
Sala kommuns ekonomi är nu i ett så allvarligt läge att kommunens politiska ledning inte själva kan reda ut situationen. Det behövs nu hjälp utifrån för att kunna komma tillrätta med det underskott och den ekonomiska kris som kommunen befinner sig i. Förutom att återställa förra årets underskott på 36 miljoner kronor, ska kommunen också under 2019 åtgärda den ekonomiska obalans som både skolan och vård och omsorg befinner sig i.
https://www.salaallehanda.com/artikel/insandare/insandare-s-dags-for-en-kriskommission
Citera
2019-05-10, 20:51
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Mina tips på kommande kommuner att braka samman;
Högsby, Fagersta, Hultsfred, Robertsfors, Emmaboda, Vetlanda, Nässjö, Borlänge, Gävle, Avesta.

Jag lägger till Sandviken på den listan. Trots rapporten som DN glatt skrev om för några år sedan.
Citera
2019-05-10, 20:52
Medlem
Vattenspanns avatar
Lilla Edet har ett besvärligt läge för omsorgsnämnden. Vad det beror på kan man såklart diskutera. Är lite osäker på om social- och omsorgsnämnden hänger samman i kommunen.

http://www.lillaedet.se/nyheter/nyhetsarkiv/besvarligtekonomisktlageforomsorgsnamnden.12647.ht ml

Citat:
Samtliga nämnder i Lilla Edets kommun har ett ansvar att vara återhållsamma i det ekonomiska läge som råder i kommunen.

Kanske något att lägga till på listan?
Citera
2019-05-10, 20:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Sala tycks vara på gång också. 2:e vice ordföranden och en ledamot i kommunstyrelsen varnade i april:
S: Dags för en kriskommission

https://www.salaallehanda.com/artikel/insandare/insandare-s-dags-for-en-kriskommission
Surrealistiskt.

"Hjälp utifrån"? "Återställa förra årets underskott på 36 miljoner kronor"? "Under 2019 åtgärda den ekonomiska obalans som både skolan och vård och omsorg befinner sig"...? Hur fanken är detta tänkt att gå till? Ska de ge sig ut med tiggarstav i hand? Återuppta brytningen i silvergruvan? Sala är så KÖRT, och glöm för all del heller inte vad Widar Andersson skrev om orten helt nyligen:

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Citera
2019-05-10, 21:10
Medlem
- Ett 50-tal kommuner i kollapstillstnd
- En krona lika svag som något man ser i länder där statskupp ägt rum
- Svensk skola sämst i hela OECD
- Minusränta i en högkonjunktur, hur sjukt är inte det?
- Sverige nästan sämst tillväxt/capita av samtliga OECD-länder
- Enorm privat skuldsättning hos befolkningen

Hur kunde det bli så här?! Invandrarna skulle ju ge oss en SUPEREKONOMI enligt 7-klövern och LO
Senast redigerad av Endryt 2019-05-10 kl. 21:15.
Citera
2019-05-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kalix ansluter sig nu till gruppen kris kommuner med 34 miljoner minus i budgeten. Vädjar om hjälp från staten och tar till höjda avgifter för parkering och hemsjukvård.

De senaste veckorna har Filpstad kommit ut med ett minus på 50 miljoner pga bidragsberoendet har hos vissa grupper fastnat på mycket hög nivå och blivit kroniskt. Sedan kom det ett nödrop från Vilhelmina med 39 miljoner back. Och nu Kalix med 34 miljoner.

Hur är läget i landets övriga 287 kommuner? Vilka kommuner kommer vi få läsa om här näst?

Vi vet att Malmö är en kamin som bränner pengar med ett underskott på 30% (rätta mig om jag har fel). Även ett stort antal andra kommuner går stadigt back. Vilka o hur många?

Kommer besparingar på service och skattehöjningar få konsekvenser?

Malmö stad brukar snacka om solidaritet när andra ska dela med sig till dem så nu kanske malmö stad kan dela med sig av de gratispengar de får till de andra eller gäller bara solidaritet i en riktning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in