2019-05-09, 10:13
Medlem
Overminds avatar
Göteborgs kommun är härnäst! Fy fan vad roligt. Kan vi inte köra något slags bingo i den här tråden? Där vi gissar vilken kommun som härnäst kommer gå ut med att de befinner sig i en ekonomisk kris?

Typ nästa månad tror jag Västerås går ut med ekonomisk kris. Och sen vilken kommun nästa månad etc etc.
Citera
2019-05-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Göteborgs kommun är härnäst! Fy fan vad roligt. Kan vi inte köra något slags bingo i den här tråden? Där vi gissar vilken kommun som härnäst kommer gå ut med att de befinner sig i en ekonomisk kris?

Typ nästa månad tror jag Västerås går ut med ekonomisk kris. Och sen vilken kommun nästa månad etc etc.

Små Norrlandskommuner står nog näst på tur. Och så är det bara att kolla på de kommuner som tog emot flest lyxmigranter 2015-2016.
Citera
2019-05-09, 11:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

Haha, Västerås har redan flaggat för det i förrgår:
2019-05-07: Västerås stad går sämre ekonomiskt än väntat
Det är tuffa tider rent ekonomiskt för Västerås stad. Enligt prognosen går staden närmare 100 miljoner kronor sämre än beräknat.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7212437
Citera
2019-05-09, 14:50
Medlem
MrLevaLivets avatar
Det blir allt värre, tragiskt debattinlägg hur otroligt illa det är ställt med prioriteringar, det känns som att leva i ett alternativt universum, hur blåsta är dessa människor som bränner våra skattekronor!?

Vad fan får jag för pengarna!?

"Sverige har hamnat i en normkritisk lyxfälla

Sommarjobbare i Trelleborg får betalt för att göra normkritiska granskningar av statyer. På andra håll är det kommunala hemsidor som sätts under normkritisk lupp. Det är högkonjunktur i den normkritiska sektorn, och att skattefinansierade kärnverksamheter vacklar verkar inte bromsa efterfrågan."

https://timbro.se/smedjan/sverige-har-hamnat-i-en-normkritisk-lyxfalla/
Senast redigerad av MrLevaLivet 2019-05-09 kl. 14:58. Anledning: Citat
Citera
2019-05-10, 00:01
Medlem
fasligts avatar
Hedemora sällar sig till de olyckliga kommunerna på obestånd.
40 miljoner kronor under budget. Det är nu prognosen man jobbar med i Hedemora och kommunen kommer nu tvingas till åtstramningar.
[...]
– Det är främst kostnader för barn och unga, missbruk och försörjningsstöd som drar iväg, säger Annika Strand, kommundirektör i Hedemora.
[...]
– Vi kan se att det kommer in många fler orosanmälningar för barn som riskerar att fara illa, säger Annika Strand.

Förra året kom närmare 300 anmälningar in. I 141 fall startades en utredning, utredningar som kostar både tid och pengar.

Samtidigt drar kostnaden för försörjningsstöd iväg. Där är man också orolig för att kostnaderna ska öka än mer i och med att de statligt finansierade extratjänsterna nu dras in.

– Då måste kommunen hitta andra lösningar och det riskerar ju att öka försörjningsstödet, säger Annika Strand.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/dyster-prognos-for-hedemoras-ekonomi

300 orosanmälningar om barn som far illa är mycket för en kommun med drygt 15 000 invånare. Illavarslande på så många fler sätt än rent ekonomiskt.
Citera
2019-05-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
7-klöverröstarna är ju bara för gulliga.

Uppe i Luleå röstar man typ 90% 7-klövern.
"Vi behöver flyktingarna - de ger oss en superekonomi"
Och sedan går man ut och demonstrerar för den politik man själva har röstat fram

Helt sinnessjukt, de är i opposition till sig själva.

Ni får se vad som kommer att hända när vi snart befinner oss i en lågkonjunktur. Det blir en resa som heter duga. Jag avundas verkligen inte de politiker som då kommer att tvingas hålla i yxskaftet. Frågan är om det ens går att få fram dem genom allmänna val?
Senast redigerad av Konrad 2019-05-10 kl. 00:32.
Citera
2019-05-10, 02:08
Medlem
Lösningen är att kommunalskatten avskaffas och socialbidragen betalas ut av staten. Varför ska jag betala tusentals kronor mer i skatt än motsvarande person i Täby. Bara för att skattekraften är mycket större i Täby. Utjämningen kan juninte lösa grundproblemet att skatteunderlaget är så skevt fördelat. Vi lever i samma land och då borde alla skattebetalare få dela på hela skattekakan. Om Särby betalar in en hel guldkalv varenda år, fine by me.
Citera
2019-05-10, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Lösningen är att kommunalskatten avskaffas och socialbidragen betalas ut av staten. Varför ska jag betala tusentals kronor mer i skatt än motsvarande person i Täby. Bara för att skattekraften är mycket större i Täby. Utjämningen kan juninte lösa grundproblemet att skatteunderlaget är så skevt fördelat. Vi lever i samma land och då borde alla skattebetalare få dela på hela skattekakan. Om Särby betalar in en hel guldkalv varenda år, fine by me.

Om man avskaffar kommunalskatten avskaffar man också per definition kommunalpolitiken och det är givetvis en större fråga.
Citera
2019-05-10, 07:56
Medlem
8711s avatar
Citat:
Kommun slår larm: Åtta av tio nyanlända arbetslösa

En majoritet av nyanlända flyktingar och migranter i Filipstads kommun saknar jobb.

Åtta av tio som kommit till den värmländska kommunen från länder utanför Europa är arbetslösa.

Filipstads kommun varnar nu att de kommer att behöva 50 miljoner från staten för att klara av att betala ut försörjningsstöd.

https://www.expressen.se/gt/kommun-slar-larm-atta-av-tio-nyanlanda-arbetslosa/
Citera
2019-05-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Om man avskaffar kommunalskatten avskaffar man också per definition kommunalpolitiken och det är givetvis en större fråga.

Näe inte direkt. Jag vet att vissa fjällkommuner i Norge har tex råvaruskatt som dom tar ut av gruvbolag eller staten för att dom bidrar med vattenkraft. Det finns också andra tänkbara inkomstkällor som en turistskatt. Om en liten kommun som Storuman tex har många utländska besökare eller skidturister som kommer i en stor drös några veckor per år kostar det givetvis i vägar, VA och sopor. Medan kommunkassan kammar noll.
Citera
2019-05-10, 09:09
Medlem
Citat:
Näe inte direkt. Jag vet att vissa fjällkommuner i Norge har tex råvaruskatt som dom tar ut av gruvbolag eller staten för att dom bidrar med vattenkraft. Det finns också andra tänkbara inkomstkällor som en turistskatt. Om en liten kommun som Storuman tex har många utländska besökare eller skidturister som kommer i en stor drös några veckor per år kostar det givetvis i vägar, VA och sopor. Medan kommunkassan kammar noll.

Jo, jag har också studerat den norska modellen med råvaruskatt och den är klart intressant.
Citera
2019-05-10, 09:13
Medlem
Citat:

Lösningen är naturligtvis att menaiterna åker hem. Freden har kommit åter i Syrien, Irak mm och Somalia hade allmänna val redan för några år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in