2019-06-05, 19:04
Medlem
docentdisciplins avatar
Finns olika nivåer av information, dels den som man kan läsa på SVT och som också förmedlas av SKL om demografiska förändringar / åldrande befolkning… en andra nivå av information hittar man i årsrapporter från kommuner, ofta ganska friserade man pratar om åldrande befolkning, uteblivna statliga bidrag och minskade skatteintäkter… sen finns en tredje nivå, i nämnder och protokoll, det är där man hittar de direkta orsakerna som från en kommun tex:

“Socialnämnden visar ett underskott på 4 miljoner beror på:

*köp av externa platser för barn och ungdomsenheten
*ökade kostnader för personlig assistans
*höga migrationskostnader
*till viss del ökning av ekonomiskt bistånd”

Visst, i en del Norrlandskommuner har man problem med en allt äldre befolkning och avfolkning, liksom i finska Österbotten, men det gäller knappast i kommuner i södra Sverige med hög inflyttning och en allt yngre befolkning, och att man där nu gör underskott trots högre skatteintäkter…
Citera
2019-06-08, 00:04
Medlem
halvarvinkels avatar
Jag funderade på hur det står till med anställningar inom kommun där den anställde har någon form av statligt lönestöd. Med tanke på att i princip varje kommun har en hop invandrare som är i arbetsför ålder som kanske inte är så eftertraktade på den privata marknaden så misstänker jag att kommunerna har sett till att själva anställa dessa invandrare. Är det så att även kommunen får anställa med ett statligt lönestöd så är det något de givetvis utnyttjar, eller är det så att kommuner inte har den förmånen?

Om de nu har det, finns det någon statistik på hur många i kommunerna är anställda med statligt lönestöd?

Så vitt jag vet brukar dessa lönestöd även vara tidsbegränsade och då står kommunerna även inför två val: Låta de fortsätta sin anställning och därmed betalar kommunen hela lönen själv eller avsluta anställningen vilket troligtvis gör att de går tillbaka till försörjningsstöd. Vilket som så belastar det den kommunala kassan men via olika poster.

Men kommunerna brukar ändå börja skära i vård, skola och omsorg innan de rör sin heliga ko.
Det är å andra sidan det här folk har röstat för...
Citera
2019-06-08, 08:53
Medlem
Larmet: Rekordvåg av skattehöjningar på väg

https://www.di.se/nyheter/danderyd-bara-borjan-vag-av-skattehojningar-pa-vag/
Citera
2019-06-08, 11:03
Medlem
Det som kommer hända är att staten tar över finansieringen av skolorna, det kommer avlasta kommunerna. Samtidigt kommer centraliseringen att öka, alla småskolor kommer läggas ner, skolor med tusentals elever i blandade åldrar kommer inrättas, helt oberoende av kommungränser. En del barn kommer behöva pendla 3-5 mil varje dag.
Citera
2019-06-08, 11:14
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det som kommer hända är att staten tar över finansieringen av skolorna, det kommer avlasta kommunerna. Samtidigt kommer centraliseringen att öka, alla småskolor kommer läggas ner, skolor med tusentals elever i blandade åldrar kommer inrättas, helt oberoende av kommungränser. En del barn kommer behöva pendla 3-5 mil varje dag.
Jag ser inte hur det finns politisk eller organisatorisk förmåga inom staten att genomföra en sån gigantisk reform jämfört med vad som har uträttats de senaste 20 åren. Dessutom är ju Göran Persson fortfarande i livet, han som kommunaliserade skolan som skolminister och statsminister på 1990-talet. Det vore mycket svårt för sossarna att kränka honom med ett återförstatligande. För att förutse svensk politik måste man se till vad som är viktigt för beslutsfattarna och vad de klarar av, och skita i konsekvenserna för samhället.
Citera
2019-06-08, 11:24
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvarvinkel
Jag funderade på hur det står till med anställningar inom kommun där den anställde har någon form av statligt lönestöd. Med tanke på att i princip varje kommun har en hop invandrare som är i arbetsför ålder som kanske inte är så eftertraktade på den privata marknaden så misstänker jag att kommunerna har sett till att själva anställa dessa invandrare. Är det så att även kommunen får anställa med ett statligt lönestöd så är det något de givetvis utnyttjar, eller är det så att kommuner inte har den förmånen?
Kommuner på samma sätt som alla andra arbetsgivare. Jag vet inte säkert specifikt, men så har det alltid varit med alla slags anställningsförhållanden och subventioner att offentlig sektor jämställs med privata företag. Om ett första undantag någonsin skulle ha ägt rum nu så hade jag nog hört talas om det.

Citat:
Om de nu har det, finns det någon statistik på hur många i kommunerna är anställda med statligt lönestöd?
Det skulle vara hos myndigheten/departementet som administrerar anställningsstödet, eller hos SKL, Sverige Kommuner och Landsting som är deras nationella rikstäckande samarbetsorganisation för att bl.a. ta fram statistik för de 290 kommunerna.

Citat:
Så vitt jag vet brukar dessa lönestöd även vara tidsbegränsade och då står kommunerna även inför två val: Låta de fortsätta sin anställning och därmed betalar kommunen hela lönen själv eller avsluta anställningen vilket troligtvis gör att de går tillbaka till försörjningsstöd. Vilket som så belastar det den kommunala kassan men via olika poster.
Efter 6 månaders anställning (är det väl?) så blir man berättigad till a-kassa som är statsfinansierad. Det har förekommit att kommuner mer eller mindre öppet har gjort så för att slippa betala ut försörjningsstöd långsiktigt, men jag har bara hört om det i enstaka kommuner för flera år sedan.
Citera
2019-06-08, 12:44
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Kommuner på samma sätt som alla andra arbetsgivare. Jag vet inte säkert specifikt, men så har det alltid varit med alla slags anställningsförhållanden och subventioner att offentlig sektor jämställs med privata företag. Om ett första undantag någonsin skulle ha ägt rum nu så hade jag nog hört talas om det.

Det skulle vara hos myndigheten/departementet som administrerar anställningsstödet, eller hos SKL, Sverige Kommuner och Landsting som är deras nationella rikstäckande samarbetsorganisation för att bl.a. ta fram statistik för de 290 kommunerna.

Efter 6 månaders anställning (är det väl?) så blir man berättigad till a-kassa som är statsfinansierad. Det har förekommit att kommuner mer eller mindre öppet har gjort så för att slippa betala ut försörjningsstöd långsiktigt, men jag har bara hört om det i enstaka kommuner för flera år sedan.

Det kallas för arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Ett samarbete mellan arbetsförmedlingen och socialtjänsten. En handläggare inom arbetsförmedlingen kontaktar olika enheter inom kommunen om de är villiga att anställa några personer där staten står för 80 procent av lönen medan enheten för 20 procent. Anställningen är på ett år och väldigt få blir anställda efter att tiden gått ut. Tanken är att man ska få ett cv, en referens och att man kommer in i systemet med a-kassa. Väl där kan man harva på med a-kassa och ströjobb några för att åter hamna på försörjningsstöd.

En kommun med många invandrare men har normal arbetslöshet är väl en indikator att många har anställningar efter nämnda åtgärd. Vi talar inte om kvalificerade jobb, utan som städare, personlig assistent, hemtjänstpersonal, resurs i receptionen, parkarbete eller jobba på lager. Flera städföretag och restauranger utnyttjar givetvis tillfället. När den ena har haft jobbet ett år tar nästa vid. Så här cirkulerar det på.

Nu talar vi om större kommuner. Normalstora och i mindre kommuner fungerar inte det här systemet eftersom varje verksamhetsområde och därtill enhet är mer slimmad. Det finns inte utrymme att hjälpa till med arbetsuppgifter för de som har sådana här åtgärder. Det är därför kommuner som Filipstad sitter fast.
Citera
2019-06-08, 21:43
Medlem
Kommunerna kommer börja plocka pengar från de kommunala bolagen.
Räkna med högre pris för sophantering, fjärrvärme, elnät, vatten och avlopp.
Räkna även med nya avgifter såsom regnvattenavgift, gatubelysningsavgifter etc.
Citera
2019-06-08, 21:51
Medlem
Vryzass avatar
Citat:

Det kommer att höja vår ekonomiska zon's BNP.

Medborgare i EU's ekonomiska zon #15 älskar massinvandring och höjd BNP. Det är livet.
Citera
2019-06-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Finns olika nivåer av information, dels den som man kan läsa på SVT och som också förmedlas av SKL om demografiska förändringar / åldrande befolkning… en andra nivå av information hittar man i årsrapporter från kommuner, ofta ganska friserade man pratar om åldrande befolkning, uteblivna statliga bidrag och minskade skatteintäkter… sen finns en tredje nivå, i nämnder och protokoll, det är där man hittar de direkta orsakerna som från en kommun tex:

s. 27 till 37:

https://webbutik.skl.se/sv/artiklar/ekonomirapporten-maj-2019.html

Ovanligt tydligt formulerat där.

Mycket svårt att få en överblick genom att titta på kommunernas årsredovisningar - de gömmer och skickar runt olika slags kostnader så pass mycket att det är väldigt svårt att spåra vad som egentligen orsakat de ökade kostnaderna.

De mongon som går under benämningen "revisorer" gör inget imponerande arbete härvidlag kan jag tillägga...

/Johan
Citera
2019-06-09, 10:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Kristianstad

Du har helt rätt. Avgifter är närapå den ända parameter till ökade inkomster kommunerna kan påverka. På de platser där kommunerna hyr ut mark så kan det bli betydligt dyrare att bo.

”Enligt P4 Kristianstad tänker politikerna nu fylla på den kommunala kassan med 100 miljoner kronor genom att öka vinstuttagen från de kommunala bolagen med 50 miljoner samt genom att få intäkterna från mark och fastigheter att växa”.

https://www.friatider.se/stor-invandring-bakom-ekonomiskt-krisl-ge-i-kristianstad
Citera
2019-06-09, 10:29
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
s. 27 till 37:

https://webbutik.skl.se/sv/artiklar/ekonomirapporten-maj-2019.html

Ovanligt tydligt formulerat där.

Mycket svårt att få en överblick genom att titta på kommunernas årsredovisningar - de gömmer och skickar runt olika slags kostnader så pass mycket att det är väldigt svårt att spåra vad som egentligen orsakat de ökade kostnaderna.

De mongon som går under benämningen "revisorer" gör inget imponerande arbete härvidlag kan jag tillägga...

/Johan

Skulle säga att många gör ett imponerande väl utfört jobb att dölja og förvirra i redovisningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in