Citat:
Ursprungligen postat av
halvarvinkel
Jag funderade på hur det står till med anställningar inom kommun där den anställde har någon form av statligt lönestöd. Med tanke på att i princip varje kommun har en hop invandrare som är i arbetsför ålder som kanske inte är så eftertraktade på den privata marknaden så misstänker jag att kommunerna har sett till att själva anställa dessa invandrare. Är det så att även kommunen får anställa med ett statligt lönestöd så är det något de givetvis utnyttjar, eller är det så att kommuner inte har den förmånen?
Kommuner på samma sätt som alla andra arbetsgivare. Jag vet inte säkert specifikt, men så har det alltid varit med alla slags anställningsförhållanden och subventioner att offentlig sektor jämställs med privata företag. Om ett första undantag någonsin skulle ha ägt rum nu så hade jag nog hört talas om det.
Citat:
Om de nu har det, finns det någon statistik på hur många i kommunerna är anställda med statligt lönestöd?
Det skulle vara hos myndigheten/departementet som administrerar anställningsstödet, eller hos SKL, Sverige Kommuner och Landsting som är deras nationella rikstäckande samarbetsorganisation för att bl.a. ta fram statistik för de 290 kommunerna.
Citat:
Så vitt jag vet brukar dessa lönestöd även vara tidsbegränsade och då står kommunerna även inför två val: Låta de fortsätta sin anställning och därmed betalar kommunen hela lönen själv eller avsluta anställningen vilket troligtvis gör att de går tillbaka till försörjningsstöd. Vilket som så belastar det den kommunala kassan men via olika poster.
Efter 6 månaders anställning (är det väl?) så blir man berättigad till a-kassa som är statsfinansierad. Det har förekommit att kommuner mer eller mindre öppet har gjort så för att slippa betala ut försörjningsstöd långsiktigt, men jag har bara hört om det i enstaka kommuner för flera år sedan.