2019-04-18, 17:22
Medlem
Citat:
I september är det dags för ytterligare en färd till internationella rymdstationen ISS - och ombord kommer svenska Jessica Meir vara.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7202154

https://en.wikipedia.org/wiki/Jessica_Meir
Citera
2019-04-18, 17:27
Medlem
Jogens avatar
Värt att diskutera kan vara att hon har dubbelt medborgarskap. Amerikanskt och svenskt. Hon åker till rymden med en amerikansk flagga på dräkten.
Citera
2019-04-18, 17:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Värt att diskutera kan vara att hon har dubbelt medborgarskap. Amerikanskt och svenskt. Hon åker till rymden med en amerikansk flagga på dräkten.

Sedan är hon jude också. Det blir ganska långt från att åka upp för Sverige åtminstone om man snackar med Björn Söder.

Skulle vara intressant om hon kan ett endaste ord svenska. Men kul för henne! Förmodligen sista chansen sett till att vara en bit över 40 och något hon verkar pluggat för hela sitt liv.
Citera
2019-04-18, 17:38
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Jo hon har lite svenska anknytningar, men "svensk"... njae. Pratar inte ens svenska.

Denna har lite skämskudde.
https://www.youtube.com/watch?v=unu3y3pRyOg
Citera
2019-04-18, 17:40
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jo hon har lite svenska anknytningar, men "svensk"... njae. Pratar inte ens svenska.

----edit

Skämskudde (editerade det lite) då det verkar dras många svensk anknytningar men i realiteten är ganska få...
Citera
2019-04-18, 17:42
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sedan är hon jude också. Det blir ganska långt från att åka upp för Sverige åtminstone om man snackar med Björn Söder.

Skulle vara intressant om hon kan ett endaste ord svenska. Men kul för henne! Förmodligen sista chansen sett till att vara en bit över 40 och något hon verkar pluggat för hela sitt liv.

Citat:

Denna har lite skämskudde.

Lite svenska kan hon allt:
https://www.youtube.com/watch?v=OuiqfKhPk1U
Citera
2019-04-18, 17:46
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Lite svenska kan hon allt:
https://www.youtube.com/watch?v=OuiqfKhPk1U

Jag kan lite spanska också, men hade inte passerat som spansk någonstans. Tror vi går lite ifrån ämnet dock. Men "svensk" är hon inte.
Citera
2019-04-18, 17:49
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Jag kan lite spanska också, men hade inte passerat som spansk någonstans. Tror vi går lite ifrån ämnet dock. Men "svensk" är hon inte.

Om ämnet är "vår kvinna i rymden" och Jessicas svenskhet är lite ifrågasatt, så tycker jag att diskussion om hennes kunskaper i svenska språket är relevant. Hennes svenska medborgarskap är ett faktum.
Citera
2019-04-18, 18:00
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Om ämnet är "vår kvinna i rymden" och Jessicas svenskhet är lite ifrågasatt, så tycker jag att diskussion om hennes kunskaper i svenska språket är relevant. Hennes svenska medborgarskap är ett faktum.

Sant, men det är inte riktigt rätt forum. Nu har jag inte kollat alla de de personer som faktiskt var på månen (eller ens någon) har någon svensk anknytning men det är inte omöjligt (dvs någon av dem har någon anfader från Sverige) skulle vi då också vifta med fanan och säga att en svensk varit på månen?

Och svenska (språk) kunskaper har ingen direkt betydelse tycker jag, återigen bara för att jag kan prata lite spanska (med helt fel uttal) gör det inte mig spansk även om jag har en släkting där. Jag kan köpa "halvsvensk" men inte riktigt "svensk".

---edit

Jo bara för skoj skull..
Edwin Eugene Aldrin...
Inte allt för lång tillbaka så återfinns dessa namn:

Anders Gustav Aldrin
Karl Johan Aldrin
Emma Maria Johansson

Så enligt samma tanke...

"Svenskar" har alltså varit på månen!
Senast redigerad av 4yoonly 2019-04-18 kl. 18:05.
Citera
2019-04-18, 18:04
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Sant, men det är inte riktigt rätt forum. Nu har jag inte kollat alla de de personer som faktiskt var på månen (eller ens någon) har någon svensk anknytning men det är inte omöjligt (dvs någon av dem har någon anfader från Sverige) skulle vi då också vifta med fanan och säga att en svensk varit på månen?

Och svenska (språk) kunskaper har ingen direkt betydelse tycker jag, återigen bara för att jag kan prata lite spanska (med helt fel uttal) gör det inte mig spansk även om jag har en släkting där. Jag kan köpa "halvsvensk" men inte riktigt "svensk".

Nu blandar du ihop svenskättlingar med någon som faktiskt har svenskt medborgarskap. Om "hälften svensk" är svensk nog kan man ha olika uppfattning om. Även jag tycker att en helsvensk "Jessica Svensson" hade varit mer att hurra för.
Citera
2019-04-18, 19:23
Medlem
Påminner lite om vår "svenska" höjdhoppade Armand Duplantis som inte pratar ett ord svenska, vet inte om jag känner att han är så himla "svensk".

Svensk media älskar att kalla alla för svenskar oavsett hur liten koppling de har till sverige. Jag har vänner som har en förälder från USA, men dom beter sig och för sig som en typisk lågmäld och lite blyg svensk så deras amerikanska släktingar måste ursäkta dem lite när de är i USA "Ursäkta för kusinerna fån sverige, dom är lite speciella".
Citera
2019-04-18, 19:24
Medlem
Citat:
Gjorde en liten edit efter du svarade. Men i alla fall..

Ex. Edwin "Buzz" Aldrin var 1/4 svensk och hade säkert om han hade velat kunnat få svenskt medborgarskap (om han föddes lite senare och ville detta).
På något sätt handlar det väl om när du drar någon gräns? Och jag drog min lite snävare än dig antar jag. För mig är hon amerikan och för dig är hon svensk.

Wiki säger (kan ju tolkas annorlunda) att hennes mamma var/är? "Native American-Swedish mother".

Att hon kan lite svenska/spanska/ryska osv... jaja

---edit

Visst säger hon (Jessica) att hennes mamma är svensk, och tror dom träffades för 45 år sedan. Men hennes mamma kanske inte var helt svensk i från början (jaja nu spekulerar jag givetvis). Men det enda jag får upp är Jessica Van Meir "Van" låter lite holländskt :-)

Hennes pappa är från israel, där av efternamnet "Meir", de träffades i sverige för 45 år sedan och sedan flyttade dem till USA så det var väl den klassiska israelisk kille som avslutat militärtjänsten ger sig ut i världen på äventyrsresa och hamnar i sverige osv osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in