Visst var det en aning politiskt rödfärgat. men uppgiften om industrilönen sticker ju ändå inte lika mycket i ögonen som siffror över hur många sjukpennings-/socialbidragstagare som lyckas/tvingas överleva på enbart skatten från en VD-lön
Min uppskattning av resultatet (baserad på träning med äldre prov) var hyffsat kvalificerad måste jag erkänna; 80 (med utrymme för förbättring då

). Att vara väl utsövd är nog särskilt viktigt om man startar med NOG eller LÄS. Fick sämre på LÄS än ELF, vilket antagligen berodde på stress (har svårt att hämta in information vid snabbläsning/tråkiga ämnen) och yttre distraktion. Får väl plocka upp en DN då och då...
Träning på gamla prov och samtidig ordrepetition via nätet gav: 1.1 , 1.3 , 1.5 , 1.4
Utifrån normeringstabell från de sju senaste proven hamnar jag med 80 rätt precis på 1.3.
Klart det nya betygssystemet och antagningsreglerna kan hota en gynnande normalisering. De (halv)smarta skriver HP för att förbättra sina chanser men som tidigare diskussioner uppmärksammat är det säkerligen många som inte fixar HP lika lätt som gymnasiestudier (pga svårigheterna att förbereda sig). Det ska verkligen bli intressant att se hur normaliseringen ser ut för våren.
Önskade vidareutbildningar på orten som lockar mig har tidigare haft ett lägsta HP-intag på <1, även utvecklingen där är intressant (om än en smula nervöst).
Jag vill tacka
scar,
farbror Sven och ordprovsskaparna