2010-04-10, 22:32
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artiq
För att ord kan man slå upp och jag tycker logik är minst lika viktigt.
Fast saken är väl ändå den att man har större användning av en välutvecklad språklig förmåga och halvkass logik än tvärtom vid majoriteten av alla högskoleutbildningar?
Citat:
Ursprungligen postat av zaraja
Beredd att instämma här. Jag cashar lugnt in runt 30 p på orddelen utan att plugga inför....hur enkelt som helst. sen att vissa ord är för mkt är en sak....

Tycker jag har MYCKET mindre nytta av matte/diagram och språk faktiskt i viss mån. Svenska delen och orddelen bör finnas kvar.

Är det de manliga matematikerna som klagat? Sjukt i så fall. Jag klarar mig bättre på högskolan än de i min klass som läst natur och scorat bra betyg i matte och fysik....
Precis, bara man läser en bok ibland och dagstidningen så kammar man ju hem iaf 25-30 rätt på orden, detsamma med LÄS. Bara flashbackande leder ju inte till maxpoäng. :P

Enda problemet med "oss" HPare är ju att vi i vissa fall kanske inte har den disciplin som krävs för högskolestudier, men det är nog bara en detalj i sammanhanget.
Citera
2010-04-10, 22:34
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fail
Genustexterna på hp är ju riktigt underhållande, här är en klar favorit (första texten): http://home.student.uu.se/f/frho5413/HP/2007vt/las.pdf

Haha, ren humor
Citera
2010-04-10, 22:38
Medlem
danitras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artiq
För att ord kan man slå upp och jag tycker logik är minst lika viktigt.

Det vore bra om dom kunde få till det som varit på tal, nämligen att man ska kunna söka in till olika utbildningar med olika delresultat.
Citera
2010-04-10, 22:44
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Visst var det en aning politiskt rödfärgat. men uppgiften om industrilönen sticker ju ändå inte lika mycket i ögonen som siffror över hur många sjukpennings-/socialbidragstagare som lyckas/tvingas överleva på enbart skatten från en VD-lön

Min uppskattning av resultatet (baserad på träning med äldre prov) var hyffsat kvalificerad måste jag erkänna; 80 (med utrymme för förbättring då ). Att vara väl utsövd är nog särskilt viktigt om man startar med NOG eller LÄS. Fick sämre på LÄS än ELF, vilket antagligen berodde på stress (har svårt att hämta in information vid snabbläsning/tråkiga ämnen) och yttre distraktion. Får väl plocka upp en DN då och då...

Träning på gamla prov och samtidig ordrepetition via nätet gav: 1.1 , 1.3 , 1.5 , 1.4
Utifrån normeringstabell från de sju senaste proven hamnar jag med 80 rätt precis på 1.3.

Klart det nya betygssystemet och antagningsreglerna kan hota en gynnande normalisering. De (halv)smarta skriver HP för att förbättra sina chanser men som tidigare diskussioner uppmärksammat är det säkerligen många som inte fixar HP lika lätt som gymnasiestudier (pga svårigheterna att förbereda sig). Det ska verkligen bli intressant att se hur normaliseringen ser ut för våren.

Önskade vidareutbildningar på orten som lockar mig har tidigare haft ett lägsta HP-intag på <1, även utvecklingen där är intressant (om än en smula nervöst).

Jag vill tacka scar, farbror Sven och ordprovsskaparna
Senast redigerad av R.W.Cheese 2010-04-10 kl. 22:54.
Citera
2010-04-10, 22:50
Medlem
funnymidgets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara
Bitter, någon?

Citat:
Ursprungligen postat av dataSara
Majoriteten av utbildningar på högskola & uni är ej mattetunga, eller har ej mattekurser, varför ska då matte vara en så stor del av HP (annat än pga en bunt gnälliga analfabeter)?
Matte är logiskt tänkande. Logiskt tänkande har man alltid mycket mer nytta av än att veta vad någon jävla jokk är.
Citera
2010-04-10, 22:51
Medlem
Caparzos avatar
http://ordprov.se/resultat.html

Totalt 28 av orden fanns med bland ordlistans totalt ca 5000 ord.

KOMMENTAR:
För andra året i rad lyckades ordlistan riktigt bra. 22 av orden återfanns bland grundlistans 3000 ord. 4 av orden prickades in av extralista 1 (fabel, hematologi, karg och namne). Och 2 av orden fanns med i extralista 2 (indolens och pådrag).

28 av 40 ord med, så det är ett stabilt resultat som ordprov presenterar för det första kvartalet.
Citera
2010-04-10, 22:53
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
108p. Förmodligen strax under 2.0, igen.

keep at it, samma sak hände mig två ggr innan jag fick min tvåa
Citera
2010-04-10, 23:00
Medlem
Jammys avatar
Hann inte skriva ner orddelen och då det handlar om 40p/122 så känns det inte lönt att räkna ut de övriga delar. och även delvis pga hur bra det verkade gå för många av er; grattis men man får mindrevärdeskomplex!; och delvis för att orddelen kändes sådär. Många ord man känner igen men där flera alternativ kändes 'rätt'.

Var dock den första gången jag skrivit det, och om jag ska bli statistiker så räcker mina betyg för att jag ska komma in på linjen såvida intagningsgränsen inte höjs väsentligt.

På gamla prov som jag gjort via internet har jag jämt fått 1,3. Vet inte om detta prov gick bättre eller sämre än det, men just det skulle kännas rätt bra tycker jag.
Citera
2010-04-10, 23:04
Medlem
Måste bara säga att jag inte upplevde provet som stressigt överhuvudtaget. Hade alltid 5-10 minuter på mig att kontrollera svaren - jo, det var en hel del fel visade det sig, men dessa berodde på bristande kunskaper (vilket jag är helt säker på). Undantaget var så klart LÄS, som jag inte sett fram emot alls. På ORD blev det väl lite småstressigt mot slutet, men tiden var mer än tillräckligt. Hur som helst är jag knappast något stjärnskott med mina 79 rätt, men det är mer än tillräckligt för att komma in på de utbildningar jag sökt.

Kan också nämna att våra provvakter var tre (riktigt heta) tjejer i 20-årsåldern, vilket förmodligen var nog så distraherande för de manliga deltagarna.
Citera
2010-04-10, 23:08
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funnymidget

Matte är logiskt tänkande. Logiskt tänkande har man alltid mycket mer nytta av än att veta vad någon jävla jokk är.
Haha, jag undrar just hur den geografiska fördelningen av personer som svarade rätt på jokk ser ut. Minns att jag direkt kom att tänka på jockstrap Därefter Jokkmokk...
Citera
2010-04-10, 23:09
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.W.Cheese
Haha, jag undrar just hur den geografiska fördelningen av personer som svarade rätt på jokk ser ut. Minns att jag direkt kom att tänka på jockstrap Därefter Jokkmokk...
http://www.norrmejerier.se/bilder/tryck2/0828.jpg = 1p
Citera
2010-04-10, 23:11
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.W.Cheese

Jag tänkte på samer och renar
Renkalv var det va som var ett av alternativen?

Det tyckte jag passade. Titta där i skogen en liten jokk springer omkring va fin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in