2010-04-06, 16:01
Medlem
KattOchPringless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Får fortfarande 14/22 på NOG, har gjort två till. Det är iaf en klar förbättring att konstant ligga på 14 än att pendla mellan 11 och 13. Tror att det beror på att jag läser uppgifterna noggrannare nu. Men jag missar ändå på vissa uppgifter. Jag vet inte om jag skall plugga på ekvationer och andra uttryck som används för att lösa uppgifterna eller om jag skall fortsätta med att nöta några NOG per dag. Vad tycker ni?

Behöver också lite råd om kosten när jag gör provet. Vad skall man äta dagen innan, på rasterna och under lunchen? Funderar på pasta till middag dagen innan, under rasterna är det kanske bra att äta en banan samt ett äpple för energi och givetvis dricka litet vatten. Till lunch vet jag inte riktigt. Vad skall man äta som ger bra energi?

Just det. Under lunchen kan jag gå hem, gör provet så nära. Rekommenderar ni att jag bara äter i lugn takt, kanske lyssnar på lite musik, browsar Facebook, Flashback. Helt enkelt ta det lugnt. Eller skall jag repetera de block som kommer efter lunch?

Jag skulle nog inte repetera under lunchen. Jag tänker inte repetera någonting ens dagen innan. Ska försöka tänka på annat och ta det lungt, samt trycka i mig ett dussin "valerina forte" (svagt sömnmedel) innan jag går och lägger mig.
Citera
2010-04-06, 16:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattOchPringles
Jag skulle nog inte repetera under lunchen. Jag tänker inte repetera någonting ens dagen innan. Ska försöka tänka på annat och ta det lungt, samt trycka i mig ett dussin "valerina forte" (svagt sömnmedel) innan jag går och lägger mig.

Jo jag tänkte på samma sak. Kanske läsa lite dagen innan, men inte göra något prov. Skumma igenom diverse böcker jag har med tips.
Citera
2010-04-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennes20000000
Äsch då, jag hjälper väl dig med då.

Det går att lösa med 1 och 2 enskilt.
Varje dotter har lika många bröder som systrar och om de är 5 blir det 3 systrar och 2 bröder.

2 ger bara att de är 3 gånger mer systrar än bröder. Det kan finns då bara en som kan stämma om varje syster har lika många bröder som systrar.

Piece of cake. Man måste som sagt inte sätta upp en ekvation för att det ska vara lösbart.

Fan den är lurig. Finns det nåt säkert sätt att kolla så endast 5 fungerar på 2an, tex genom ekvationer? För när jag ser den ser jag att det kan fungera med 5 barn, dock inte att det inte går alls med andra kombinationer.
Citera
2010-04-06, 16:33
Medlem
anniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av !Durden!
Behöver hjälp med dessa två uppgifter, tacksam om ni kan skriva lösningarna som ekvationer.

1. En vattentunna har formen av en rak cirkulär cylinder. Birgitta fyller tunnan med vatten från
en trädgårdsslang. Hur många cm per timme stiger vattnet när Birgitta fyller tunnan med
1 000 liter per timme?

(1) Om man fyller på med 2 kubikmeter per timme så är den tomma tunnan helt fylld på
15 minuter.
(2) Vattentunnan är dubbelt så hög som bred.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

(1) v=2 m3/h=2000 liter/h
t=15 min = 1/4 h
V=vt=500 liter

(2) V=πr^2*h
lite luddigt vad de menar med bredden, men jag antar att det är diametern som avses, vilket ger
h=2d
eftersom radien är hälften av diametern medför detta att h=4r, vilket i sin tur ger ekvationssystemet

πr^2*h= 500
h=4r
två obekanta+två ekvationer=löslig uppgift
vi får alltså ett värde på r (och även på h, men det är ointressant)

Volymen=arean*höjden <=> höjden=volymen/arean
volymen=1000 liter
arean=πr^2
höjden =1000/πr^2
sätt in värdet på r så är uppgiften löst.

Fan, det känns som att jag krånglar till det för mycket, jag skyller på sömnbrist :P
Citera
2010-04-06, 18:13
Medlem
Smashiesmashs avatar
Emma täljer barkbåtar av tall och gran. Hur stor andel av barkbåtarna har hon gjort av tall?

1. Om man tar bort tre barkbåtar gjorda av gran så återstår en lika stor andel granbarkbåtar som tallbarkbåtar.
2. Om man tar bort en barkbåt så finns det bara en barkbåt av tall kvar.

Svaret ska vara e, förstår inte riktigt hur.. markerade förvirringen i texten
Citera
2010-04-06, 18:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smashiesmash
Emma täljer barkbåtar av tall och gran. Hur stor andel av barkbåtarna har hon gjort av tall?

1. Om man tar bort tre barkbåtar gjorda av gran så återstår en lika stor andel granbarkbåtar som tallbarkbåtar.
2. Om man tar bort en barkbåt så finns det bara en barkbåt av tall kvar.

Svaret ska vara e, förstår inte riktigt hur.. markerade förvirringen i texten

Tror att det är skrivet så för att man skall bli förvirrad. Det finns ju inte tillräckligt med information för att lösa denna. Med själva twisten är nog att man skall tro att det bara finns två barkbåtar, en av gran och en av tall. Eller fan. Jag bara svamlar här.
Citera
2010-04-06, 18:22
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Tror att det är skrivet så för att man skall bli förvirrad. Det finns ju inte tillräckligt med information för att lösa denna. Med själva twisten är nog att man skall tro att det bara finns två barkbåtar, en av gran och en av tall. Eller fan. Jag bara svamlar här.
Nej nej, du har nog helt rätt.

Det dom i verkligheten säger är att vi tar bort en båt från totalen och du har då kvar en båt, och det räcker ju inte (x+y-1=1).

Men det låter ju lite som att dom säger : Vi tar bort 1y och du har då kvar 1x=1.

edit: (1) för sig funkar ju inte heller för där får vi ju bara x = y + 3
Citera
2010-04-06, 18:25
Medlem
dataSaras avatar
Hoppas verkligen att utprovningsblocket är ELF/ORD.

Mardrömsscenartiot vore ju om det kommer 2 NOG och man lyckas bra på det ena och dåligt på det andra.
Citera
2010-04-06, 18:28
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara

Mardrömsscenartiot vore ju om det kommer 2 NOG och man lyckas bra på det ena och dåligt på det andra.

Mardrömsscenariot var ju två LÄS på varandra följande under förmiddagen.

Som det förra provet dvs.

Vet inte om de följer något schema, men VT 09 var det ELF/ORD och HT 09 LÄS. Bör kanske bli DTK eller NOG nu. Hoppas, hoppas.
Citera
2010-04-06, 18:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara

Haha det vore hemskt. Eller två DTK, allt som rör matte är min svaga sida. Skulle vara skönt om det var LÄS som det var förra gången, LÄS är nog min bästa del tillsammans med ELF. ORD är okej, men det beror på vilka ord man får. Om man får två ORD-block kanske man får ett block med lätta ord och ett block med "svåra" ord. Jag har märkt stora skillnader från år till år när jag gjort äldre prov.

Burrrrrr.
Citera
2010-04-06, 18:31
Medlem
Scrooge.McDucks avatar
Nej, drömscenariot är när utprövningshäftet är det nya högskoleprovet, som det var senast jag skrev skönt med en tupplur mitt i det hela...
Citera
2010-04-06, 18:40
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrooge.McDuck
Nej, drömscenariot är när utprövningshäftet är det nya högskoleprovet, som det var senast jag skrev skönt med en tupplur mitt i det hela...

Haha lyx. Då slipper man iaf vara orolig för att ha skrivit bättre på utprövningsblocket...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in