2024-11-27, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrisonbergeron
https://www.studera.nu/hogskoleprov/...ringstabeller/
Inget ännu, snart jävlar.
Nu har normtabellen för hösten kommit in.
Citera
2024-11-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rageroll
Inte kommit in ännu. Folk lämnar inte sidan, gått från köplats 8000 till 7506 på en timma
Yes såg mitt precis 2.0 på verbala och 1.3 på nog delen. Sänkning med 0,1 på nog och höjning med 0,2 på verb. Jag börjar bli gaggig.
Citera
2024-11-27, 13:18
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Hur fan kan 61 rätt vara 1.5 på kvant.
Citera
2024-11-27, 14:18
Medlem
Jag hade 65/80 rätt på verbala, vilket enligt normeringstabellen borde ge ett normerad poäng på 1.6, men på resultatet står 1.5. Hur kan de vara så? Tänker jag fel!
Citera
2024-11-27, 14:41
Citat:
Ursprungligen postat av JimLahey34
Jag hade 65/80 rätt på verbala, vilket enligt normeringstabellen borde ge ett normerad poäng på 1.6, men på resultatet står 1.5. Hur kan de vara så? Tänker jag fel!

Du läser på fel rad, 1,5 är 65-67 poäng för den verbala delen.
Citera
2024-11-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Du läser på fel rad, 1,5 är 65-67 poäng för den verbala delen.
Haha detta förklarar varför jag fick dåligt på DTK
Citera
2024-11-29, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rageroll
Inte kommit in ännu. Folk lämnar inte sidan, gått från köplats 8000 till 7506 på en timma
Vad är det briljanta med kösystemet visavi att de skickar ett mail med resultatet?
Citera
2025-01-16, 01:11
Medlem
Citat:
The Young Ones
From a review of Medieval Children by Nicholas Orme
Sex, we are told, began in the 1960s. Childhood, on the other hand, began in the seventeenth century – or so the social historians of the 1960s and 1970s would have us believe. According to them, ‘in medieval society the idea of childhood did not exist’; children were simply regarded as ‘small and inadequate adults’, who dressed, worked and lived like their elders. As many of them died young and most were sent away from home at a very early age to serve in other households, parents could not afford to get too close to their offspring and treated them with a detachment and lack of sympathy that would be considered reprehensible today. The logical conclusion to be drawn from this is that the concept of childhood as something distinct and different from adulthood is a modern invention. In his informative and entertaining study, Nicholas Orme challenges this assumption and convincingly argues
that it is not merely flawed but untenable. Unlike his predecessors in the field, who principally relied on iconographical material, Orme has cast his net wide and drawn on a remarkable variety of medieval sources. His meticulous research allows an immensely detailed examination of every aspect of childhood, beginning in the womb and ending with the progression to adulthood. The result is a book that is nominally about children but actually covers every aspect of medieval life, from the impact of Church and State decrees down to the minutiae of the highly complex medieval alphabet. As Orme demonstrates, childhood was recognised as a distinct state in both religious and secular law from about 1200. Before puberty, children were exempted from making confession, receiving Communion, paying tithes and church dues and were deemed unable to get married fully and permanently. Child weddings were frowned upon and the Church refused to consider such marriages as binding until the couple reached puberty and could give their own informed consent. Two children from Cheshire who were married in 1552 aged two and three (the groom being so young he had to be carried in his uncle’s arms and have his vows said on his behalf) refused to ratify their marriage when they came of age and it therefore had to be annulled. In fact, such instances of very young children being treated as if they were adults were rare and usually confined to the rich, who had properties and dynasties to
protect. As Orme ably points out, even in the medieval period children did not emerge from their parents’ shadow until their twenties; apprentices came out of service at that age, clerks could only be made priests at twentyfour and those of noble birth could not inherit until twentyone. Because they lacked financial independence, it was impractical for them to marry before they attained majority, and most did not. Children were provided with toys: archaeological examples of spinning tops survive from the eleventh century, and mass-produced knights on horseback (made from an alloy of lead and tin) from the reign of Edward I. They had their own songs, games and riddles, depicted in manuscript illuminations and preserved in school notebooks. Then, as now, their youthful exuberance irritated their elders. The dean and chapter of Exeter Cathedral complained bitterly in 1448 about the ‘young persons’ who used their cloister for playing with ‘the top, queck, penny prick, and most at tennis, by which the walls of the said cloister have been defouled and the glass windows all burst asunder’. It is this wealth of detail and lively anecdote that makes Medieval Children so rewarding and stimulating. In less sure hands, it might have been overwhelming, but Orme’s prose is clear and concise and he never loses sight of the themes that underpin his book. Special credit should also be given to his publishers, Yale University Press, who have complemented his text with an equally rich collection of illustrations. This book is a treasure trove, full of gems, even for the non-medievalist.

Citat:
36. What are we told about Orme’s book?
A It is impressive but tries to cover too wide an area.

B Its focus on the Middle Ages is of limited interest to modern readers.

C It is based on research that suffers from a certain lack of precision.

D Its title hardly does justice to the subject matter actually dealt with.

Jag svarade alternativ C, eftersom recensören skriver:
. "It is this wealth of detail and lively anecdote that makes Medieval Children so rewarding and stimulating. In less sure hands, it might have been overwhelming, but Orme’s prose is clear and concise and he never loses sight of the themes that underpin his book." Alltså, recensören antyder i detta stycke att författaren hanterar ämnet på ett bra sätt.

Men rätt svarsalternativ är D. Är det för att recensören skriver:
"This book is a treasure trove, full of gems, even for the non-medievalist."

Hur skall man göra en korrekt avvägning mellan alternativen?

Meningen som motiverar alternativ C är ju betydlig längre än meningen som alternativ D baseras på.
Citera
2025-01-19, 09:13
Medlem
stilichos avatar
Är det någon som vet vad som har hänt med normeringen till högskoleprovet och varför det är mycket svårare att få 2,0 idag än tidigare?

På min tid, för 20 år sedan, fick den bästa halva procenten av provskrivarna 2,0. Idag är det inte ens en promille som får 2,0 och skriver man bland de 99,5% bästa får man bara 1,8. Det är uppenbart att en väldigt stor förändring har ägt rum. Något man även kan se på antagningspoängen till högskolan. På min tid var det många utbildningar som krävde 2,0. Idag finns det inga sådana utbildningar utan de mest krävande programmen nöjer sig med 1,8. Vilket är helt naturligt eftersom dagens 1,8 motsvarar 2,0 för 20 år sedan.

Det konstiga är att jag inte lyckas hitta någon information om vad som har hänt. Det är heller ingen plötslig förändring som har skett utan normering har sakta men säkert, år för år, förskjutits så att de bästa resultaten blir svårare och svårare att uppnå (en gradvis förändring är givetvis önskvärd av rättviseskäl, så det i sig bevisar egentligen ingenting).

Från officiellt håll verkar ingenting ha kommunicerats. Det enda man kan läsa är att normeringen skiljer sig åt från år till år för att spegla hur svårt provet är. Men det kan knappast förklara den konsekventa förändringen. Om inte provskrivarna blivit konsekvent dummare över tjugo år, vilket möjligtvis kan vara sant, men knappast på den skala som krävs för de stora förändringarna som har skett.
Citera
2025-01-20, 02:52
Medlem
BetaldAvSoross avatar
Den stora skillnaden är att provet numera är delat i två delar (verbal och kvantitativ) som normeras separat. Tittar man på de enskilda delarna är det ungefär lika många som förr som får 2,0, på kvantitativa delen verkar det till och med vara fler nu för tiden (t.ex. 2024 HT: Kvantitativ 1,3% Verbal: 0,6%). Men eftersom resultatet man får för provet är snittet på de båda delarna så betyder det att man måste få 2,0 på båda delarna för att få det på provet överlag, dvs man måste tillhöra den absoluta toppen i båda grupperna. Det gör att de höga resultaten blir mer sällsynta i och med man inte längre på samma sätt kan kompensera att man "bara" är bra på den verbala delen genom att vara sjukt bra på kvantitativa delen eller vice versa.

Min förståelse är att det var ett medvetet val att trycka ner antalet som får de högsta normeringarna för att undvika att det blir lottning även om man har det bästa resultatet. Som en bonus ger det här även fler steg i skalan eftersom det nu skiljer 0,05 normpoäng mellan varje nivå i stället för 0,1.

Sedan fanns väl också någon tanke om att man t.ex. skulle kunna söka in på ingenjörsutbildningar med enbart resultatet från kvantitativ utbildningarna eller dylikt, men något sådan hände aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Är det någon som vet vad som har hänt med normeringen till högskoleprovet och varför det är mycket svårare att få 2,0 idag än tidigare?

På min tid, för 20 år sedan, fick den bästa halva procenten av provskrivarna 2,0. Idag är det inte ens en promille som får 2,0 och skriver man bland de 99,5% bästa får man bara 1,8. Det är uppenbart att en väldigt stor förändring har ägt rum. Något man även kan se på antagningspoängen till högskolan. På min tid var det många utbildningar som krävde 2,0. Idag finns det inga sådana utbildningar utan de mest krävande programmen nöjer sig med 1,8. Vilket är helt naturligt eftersom dagens 1,8 motsvarar 2,0 för 20 år sedan.

Det konstiga är att jag inte lyckas hitta någon information om vad som har hänt. Det är heller ingen plötslig förändring som har skett utan normering har sakta men säkert, år för år, förskjutits så att de bästa resultaten blir svårare och svårare att uppnå (en gradvis förändring är givetvis önskvärd av rättviseskäl, så det i sig bevisar egentligen ingenting).

Från officiellt håll verkar ingenting ha kommunicerats. Det enda man kan läsa är att normeringen skiljer sig åt från år till år för att spegla hur svårt provet är. Men det kan knappast förklara den konsekventa förändringen. Om inte provskrivarna blivit konsekvent dummare över tjugo år, vilket möjligtvis kan vara sant, men knappast på den skala som krävs för de stora förändringarna som har skett.
Citera
2025-01-20, 10:46
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetaldAvSoros
Den stora skillnaden är att provet numera är delat i två delar (verbal och kvantitativ) som normeras separat. Tittar man på de enskilda delarna är det ungefär lika många som förr som får 2,0, på kvantitativa delen verkar det till och med vara fler nu för tiden (t.ex. 2024 HT: Kvantitativ 1,3% Verbal: 0,6%). Men eftersom resultatet man får för provet är snittet på de båda delarna så betyder det att man måste få 2,0 på båda delarna för att få det på provet överlag, dvs man måste tillhöra den absoluta toppen i båda grupperna. Det gör att de höga resultaten blir mer sällsynta i och med man inte längre på samma sätt kan kompensera att man "bara" är bra på den verbala delen genom att vara sjukt bra på kvantitativa delen eller vice versa.

Min förståelse är att det var ett medvetet val att trycka ner antalet som får de högsta normeringarna för att undvika att det blir lottning även om man har det bästa resultatet. Som en bonus ger det här även fler steg i skalan eftersom det nu skiljer 0,05 normpoäng mellan varje nivå i stället för 0,1.

Sedan fanns väl också någon tanke om att man t.ex. skulle kunna söka in på ingenjörsutbildningar med enbart resultatet från kvantitativ utbildningarna eller dylikt, men något sådan hände aldrig.

Tack för svaret. Det är logiskt och rimligt och något jag inte hade tänkt på, kanske för att jag inbillade mig att det var mindre skillnad i prestationerna mellan de verbala och de kvantitativa delarna.

Men det förklarar ändå inte hela utvecklingen. Jag roade mig med att lite snabbt göra en tabell över andelen som fått 2,0 sedan 2012. Där är det tydligt att denna andel har sjunkit kontinuerligt så att det idag är bara ungefär en tredjedel så många som får 2,0 jämfört med för tio år sedan. Förändringen är särskilt kraftig kring år 2020, vilket osökt får en att tänka på covid-restriktioner, även om jag har svårt att se hur det kan ha någon påverkan på just detta.

Citera
2025-04-02, 08:24
Medlem
DeWolfess avatar
På schemat över lördag står det att dörrarna till skolan öppnas 07.45 samt "08.10 – 08.30 Legitimationskontroll mot deltagarförteckning och placering. Inpasseringskontroller kan förekomma." Är det alltså korrekt då att dörren till klassrummet stängs 08.30 eller stängs den 08.10?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in