2010-03-18, 21:02
Medlem
anniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Tack för hjälpen, förstår nu.
Nu kommer dock följdfråga. Annique du har räknat ut alla talen, väldigt bra för att visa mig hur man löser talen men är detta nått du gör under provet också? gör du det i sådna fall på alla frågor? eller bara dom lite krångligare?

Lugnt
Jag har gjort HP en gång hittills, då räknade jag mest på av bara farten, men det behöver man ju inte göra. Nyckeln är ofta att ställa upp ekvationssystem, så prova det. Har du sen lika många obekanta som ekvationer kan uppgiften lösas (precis som Grottulf skrev).
Citera
2010-03-18, 21:26
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Tack för hjälpen, förstår nu.

Även här tackar jag.

Nu kommer dock följdfråga. Annique du har räknat ut alla talen, väldigt bra för att visa mig hur man löser talen men är detta nått du gör under provet också? gör du det i sådna fall på alla frågor? eller bara dom lite krångligare?

Och till dig Grottulf, du pratade om variabler, använder du denna taktik på alla frågor(om det ens går) eller försöker du räkna ut dom som kanske annique gör?

Finns ju egentligen ingen anledning att räkna ut talet till fullo, en generell lösning räcker ju för att besvara frågorna. Så nej, jag räknar aldrig ut några exakta svar. Tillämpar denna metod på alla uppgifter som går, ja.
Citera
2010-03-19, 03:11
Medlem
jag funderar på att bli medlem i hpguiden och dela kontot och betalningen med min kompis, vet någon om det går att vara inloggad på olika datorer samtidigt?
Citera
2010-03-19, 10:12
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stack.Bundles
jag funderar på att bli medlem i hpguiden och dela kontot och betalningen med min kompis, vet någon om det går att vara inloggad på olika datorer samtidigt?

Om jag inte missminner mig så fungerar det inte. Tror att man behöver återuppta sessionen. Sen så kommer det ju för övrigt inte fungera att vara två om ni vill jobba samtidigt. Den primära anledningen man köper VIP hos hpguiden är ju för ORDprogrammet och eftersom att man "gör" sina egna listor och spara sina egna ord som man har svårt för går det ju inte att dela.
Citera
2010-03-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROTTULF
Om jag inte missminner mig så fungerar det inte. Tror att man behöver återuppta sessionen. Sen så kommer det ju för övrigt inte fungera att vara två om ni vill jobba samtidigt. Den primära anledningen man köper VIP hos hpguiden är ju för ORDprogrammet och eftersom att man "gör" sina egna listor och spara sina egna ord som man har svårt för går det ju inte att dela.

Tack för din hjälp, jag använder just nu "Den kompletta guiden till högskoleprovet" tror den och ordprov.se duger gott och väl, eller?
Citera
2010-03-19, 13:05
Medlem
Scrooge.McDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stack.Bundles
Tack för din hjälp, jag använder just nu "Den kompletta guiden till högskoleprovet" tror den och ordprov.se duger gott och väl, eller?

Det beror väl helt på vad du satsar på och hur duktig du är. Men det är antagligen ett väldigt bra alternativ för att plugga inför HP. Lycka till!
Citera
2010-03-20, 13:08
Medlem
KattOchPringless avatar
Jag har problem med en NOG-uppgift från HP 2002.

Citat:
Fem medlemmar ur släkten Lundgren skulle fotograferas sittande bredvid varandra i en soffa.
I vilken ordning från vänster till höger satt de tre damerna Alice, Cecilia och Ella samt
de två herrarna Bo och Dick?

(1) På vardera sidan av varje herre satt en dam. Bo satt längre till vänster än Dick.
(2) Alice satt längre till vänster än både Cecilia och Ella. Dick satt lika långt från Cecilia
som från Ella.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Rätta svaret är enligt facit E ej genom de båda påståendena. Men jag kan inte komma fram till annat än att C i (1) tillsammans med (2) är det rätta svaret. Eftersom första informationen säger att de sitter kvinna - Bo - kvinna - Dick - kvinna och andra informationen säger dels att Alice sitter längre till vänster än både Cecilia och Ella (tillsammans med info 1 blir det alltså Alice-Bo-kvinna-Dick-kvinna) men även att Dick satt lika långt från Cecilia som från Ella, dvs Alice-Bo-Cecilia-Dick-Ella.

Var har jag räknat fel eller är det facit som har fel?
Citera
2010-03-20, 14:07
Medlem
Scrooge.McDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattOchPringles
Jag har problem med en NOG-uppgift från HP 2002.

Rätta svaret är enligt facit E ej genom de båda påståendena. Men jag kan inte komma fram till annat än att C i (1) tillsammans med (2) är det rätta svaret. Eftersom första informationen säger att de sitter kvinna - Bo - kvinna - Dick - kvinna och andra informationen säger dels att Alice sitter längre till vänster än både Cecilia och Ella (tillsammans med info 1 blir det alltså Alice-Bo-kvinna-Dick-kvinna) men även att Dick satt lika långt från Cecilia som från Ella, dvs Alice-Bo-Cecilia-Dick-Ella.

Var har jag räknat fel eller är det facit som har fel?

Du kan inte veta var Cecilia och Ella ska sitta. De skulle kunna sitta på både 3e och 5e platsen.
Citera
2010-03-20, 20:28
Medlem
broadways avatar
fick reda på att en bekant till mig ska vara provledare, finns det någon möjlighet att dra nytta av detta? menar de får väl se proven samtidigt som oss? skulle gärna behöva hjälp med några av de svåra orden till exempel
Citera
2010-03-20, 20:57
Medlem
Lägg ner fusket och plugga ffs!
Citera
2010-03-20, 21:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broadway
fick reda på att en bekant till mig ska vara provledare, finns det någon möjlighet att dra nytta av detta? menar de får väl se proven samtidigt som oss? skulle gärna behöva hjälp med några av de svåra orden till exempel

Japp, proven kommer i svarta påsar, de vet inte vilken ordning proven är i ens.
Citera
2010-03-20, 22:26
Medlem
broadways avatar
jag har pluggat , men som sagt ngra extra rätt på ord är inte fel, så ni tror inte jag kan dra nytta av honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in