2010-01-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Kort fråga: Hur pass mycket tid behöver man lägga ned på HP-plugg för att få minst 1.8? Det är ju individuellt såklart, men, löst räknat, går det på 1 år? Om man börjar på (i princip) noll, och om vi säger att man pluggar litegrann varje dag.
Beror ju på om du har gjort provet förut. Har du det så får du ett högre resultat andra gången du gör det, men jag själv har gjort HP två gånger och fått 1,8. Då pluggade jag visserligen väldigt mycket inför det (la säkert ner 6 - 8 timmar om dagen i en kort period).
Citera
2010-01-23, 01:08
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Kan du hela ordprovs ordlista borde du får över 32 iaf. 5' ord delat med 60 dagar blir ca 83 ord per dag, vilket är fullt möjligt. För att sätta 83 ord behöver du inte plugga mer än en halvtimme per dag. Kom på exempelmeningar och knasiga associationer så minns du orden lättare. Sedan hjälper det mycket att repetera, så du kanske vill hålla ett högre tempo, kanske 120 ord per dag, vilket jag skulle uppskatta tar 40-45 minuter för att kunna orden hyfsat. Det beror givetvis på förkunskaper, många av orden kan du sedan tidigare.

På LÄS kan du göra gamla prov, där du testar olika tekniker för att lösa frågorna. Skumma kontra djupläsa och snegla vs snegla inte på frågorna är nog de punkter där du kan titta efter. Sedan finns det hemsnickrade strategier du kan testa.

Elf är svår att nöta, att regelbundet läsa t ex The Economist eller Newsweek är bra, har jag hört.

DTK + NOG är till 90 % att kötta gamla prov.

Har du gjort provet tidigare? Har du inte gjort det, ser jag 1,9-2,0 som ej realistiskt, givet att det är ytterst få som får toppresultat.

Ordprovs grundlista generade dock endast 19 ord. Så att endast lära sig denna garanterar långt ifrån ett resultat över 32.

120 ord känns för övrigt som overkill. Jag kan lova dig att du inte klarar detta på 45 min, såvida vi pratar om ord du inte kan sen tidigare. Sen så sätter sig faktiskt inte alla ord första gången, dagen, man övar dem, utan vissa ord tar betydligt längre tid att minnas och pränta in.
Citera
2010-01-23, 01:21
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROTTULF
Ordprovs grundlista generade dock endast 19 ord. Så att endast lära sig denna garanterar långt ifrån ett resultat över 32.

120 ord känns för övrigt som overkill. Jag kan lova dig att du inte klarar detta på 45 min, såvida vi pratar om ord du inte kan sen tidigare. Sen så sätter sig faktiskt inte alla ord första gången, dagen, man övar dem, utan vissa ord tar betydligt längre tid att minnas och pränta in.

5' ord är inklusive extralista.

Som sagt är det inte helt nya ord, utan bara 120 ord ur ordlistan. Alla ord sätter sig inte första gången, vilket är skälet till att man bör repetera.
Citera
2010-01-23, 01:59
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
5' ord är inklusive extralista.

Som sagt är det inte helt nya ord, utan bara 120 ord ur ordlistan. Alla ord sätter sig inte första gången, vilket är skälet till att man bör repetera.

Alltså det går ju inte att argumentera så. Självklart hade man kunnat "lära" sig 1000 ord om dagen om man redan kan dem. Det är väl mer relevant att prata om hur många ord man träffar på. I det fallet tror jag tyvärr att gränsen ligger på 20-30, speciellt om man sen skall komma ihåg alla flera veckor/månader senare och behöver repetera dem. En ganska intressant artikel är http://www.bbsonline.org/documents/a/00/00/04/32/bbs00000432-00/index.html och där snackas det som mest om 20 ord per dag och då gäller det barn, och de har som bekant plastiska hjärnor i högre grad än oss.
Citera
2010-01-23, 02:06
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Helt omöjligt att uttala sig om det då. För lättare diskussion tror jag inte att man kan lära sig och komma ihåg mer än kanske 20-30 nya ord per dag, speciellt om det inte rör sig om att komma till ett nytt land med nytt språk och leva med det språket under tiden.
Googla "tolkskolan", eller sök här på Flashback. Kolla deras utsagor om hur många ord de lär sig i veckan...

Varför skulle det vara lättare att lära sig ord i ett nytt språk än ord i ett språk man redan kan där man mycket lättare kan härleda ordens betydelse?
Citera
2010-01-23, 02:08
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Alltså det går ju inte att argumentera så. Självklart hade man kunnat "lära" sig 1000 ord om dagen om man redan kan dem. Det är väl mer relevant att prata om hur många ord man träffar på. I det fallet tror jag tyvärr att gränsen ligger på 20-30, speciellt om man sen skall komma ihåg alla flera veckor/månader senare och behöver repetera dem. En ganska intressant artikel är http://www.bbsonline.org/documents/a/00/00/04/32/bbs00000432-00/index.html och där snackas det som mest om 20 ord per dag och då gäller det barn, och de har som bekant plastiska hjärnor i högre grad än oss.

http://www.varnpliktsnytt.se/Reportage/Januari09/En-dag-med-mycket-teori/
Citera
2010-01-23, 03:28
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
http://www.varnpliktsnytt.se/Reportage/Januari09/En-dag-med-mycket-teori/

Ok det var 40 ord, inte 30 och då snackar vi:

"Att bli tolk innebär att man pluggar språk 12 timmar om dagen sju dagar i veckan. Er livscykel verkar vara sova, äta, plugga, sova, äta, plugga."

I stand corrected. Imponerande att de kan lära sig så många ord även om det verkar vara på gränsen.

För att återknyta till ämnet kanske folk nu förstår att de kan glömma att "plugga in" ordlistorna inför vårens högskoleprov om de startar nu. Däremot är det självklart värt att göra det långsiktigt. Det kommer de ha nytta av i andra sammanhang än på högskoleprovet också.

Slutligen är jag imponerad av Flow91:s kompisar som klarar av bedriften att läsa in minst 100% fler, ibland 250% fler, ord om dagen än folk i tolkskolan. Jag påstår fortfarande att det krävs autismliknande färdigheter för det.

Intressant diskussion som förhoppningsvis har en tillnyktrande effekt på många ORD-intressenter
Senast redigerad av ESS-Lund 2010-01-23 kl. 03:40.
Citera
2010-01-23, 03:53
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

"Att bli tolk innebär att man pluggar språk 12 timmar om dagen sju dagar i veckan. Er livscykel verkar vara sova, äta, plugga, sova, äta, plugga."

I stand corrected. Imponerande att de kan lära sig så många ord även om det verkar vara på gränsen.

För att återknyta till ämnet kanske folk nu förstår att de kan glömma att "plugga in" ordlistorna inför vårens högskoleprov om de startar nu. Däremot är det självklart värt att göra det långsiktigt. Det kommer de ha nytta av i andra sammanhang än på högskoleprovet också.

Slutligen är jag imponerad av Flow91:s kompisar som klarar av bedriften att läsa in minst 100% fler, ibland 250% fler, ord om dagen än folk i tolkskolan. Jag påstår fortfarande att det krävs autismliknande färdigheter för det.

Intressant diskussion som förhoppningsvis har en tillnyktrande effekt på många ORD-intressenter
Nåja, om vi tänker på att det där handlade om ett nytt språk tillhörandes en helt annan språkgren än vår där man blandar glosnötandet med grammatik- och uttalsstudier medan svenska är ett språk man kan vilket innebär att härledandet av ord (kvalificerade gissningar helt enkelt) är fruktansvärt mycket enklare så blir ju påståenden om fler ord än så inte helt uddlösa.
Citera
2010-01-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Beror ju på om du har gjort provet förut. Har du det så får du ett högre resultat andra gången du gör det, men jag själv har gjort HP två gånger och fått 1,8. Då pluggade jag visserligen väldigt mycket inför det (la säkert ner 6 - 8 timmar om dagen i en kort period).

Jag har gjort det förut. Det gick inte alls bra. Grejen är att HP är sånt jag är dålig på rent allmänt (läsning och ordkunskap och dylikt). Därför kommer jag behöva mycket träning för att kunna fixa 1.8-2.0.
Undrar om strax under ett år räcker.
Citera
2010-01-23, 11:07
Bannlyst
Citat:

Ja, de memorerade över 200 ord per dag. Faktum är att man behöver inte komma ihåg alla ord som man memorerar egentligen om man pluggar inför HP. Det finns ju alternativ som man kan välja mellan i ORD-provet, och en person som har läst ordet innan kan nog gissa rätt på orden. Fast det beror på hur alternativen är skilda från varandra, vissa ord betyder nästan samma sak men det är alltid något som skiljer dem åt.
Citera
2010-01-23, 13:05
Medlem
ESS-Lunds avatar
Jumpcut tror du inte att de lär sig orden bättre just när de sätts in i sammanhang?
De 300 ord de lär sig varje vecka kommer nog vara såna som ansetts vara viktiga i språket. Även om de lär sig grammatik och annat under tiden så borde dessa extra studier hjälpa ihågkommandet. Sen har jag inte hittat någon forskning som handlar om huruvida det är enklare att lära sig och komma ihåg grundorden i ett språk (barn, pappa, sol, hus osv) än flerstaviga saker som i stort sätt aldrig används i dagligt tal. I fallet med oss själv och svenska skulle jag gissa på att det främst är ord ur senare kategorin som behövs läras.

Flow91, antingen kan man ordet eller ej. Detta högskoleprovet hade jag stött på alla orden tidigare och jag anser mig vara hyfsat bra på att härleda saker från latin och andra språk men jag fick ändå bara 33 på ORD-delen. Möjligt att jag hade väldig otur i de fall jag gissade mellan två alternativ, men du förstår nog vad jag menar.
Citera
2010-01-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Vad menar du? Vad är det inte som fungerar så bra för mig?
Jag menar att du verkar stressa upp dig och sätta väldigt stora krav på dig själv, och ditt påstående stämmer ju inte så bra in på dig själv i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in