2018-12-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faztr
hejsan! Vilken mattebok rekommenderar ni för högskoleprovet? pluggar matteB just nu på komvux men tycker min mattebok är för kort.
Ska såklart plugga på gamla högskoleprov också, men skönt att ha en extra mattebok som stöd.
Funderar också på att införskaffa "den kompletta guiden till högskoleprovet" och köpa premium på "hpguiden.se" några tips om detta?

Skippa hpguiden, bara slöseri med tid. Du blir inte bättre av att träna på typ-uppgifter, det är snarare det matematiska tänket du ska förbättra om du vill göra bra ifrån dig på KVANT.
Citera
2018-12-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Skippa hpguiden, bara slöseri med tid. Du blir inte bättre av att träna på typ-uppgifter, det är snarare det matematiska tänket du ska förbättra om du vill göra bra ifrån dig på KVANT.

+1

Kan det vara så att TS antingen har en mattebok med undermålig teori och/eller "kört slut" på övningsuppgifter i sagda mattebok? Det finns dock viss (mekanisk) metodik som man kan tillämpa med framgång på HP, men det matematiska tänket är centralt. Jag har läst två kommersiella skrifter som framställer sig som hjälp inför HP, ingen av dem skulle jag kalla Bra eller ens Hygglig.
Citera
2018-12-04, 18:09
Medlem
Faztrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluelys
Origo 1b/1c eller Matematik 5000 1c brukar rekommenderas i tråden. Jag använder personligen Origo.
Tack så mycket för svar! Personligen vad tycker du hittills om origo? Är det ungefärligen samma mattematik som HP? Använder matematik M2a på komvux för tillfället och den är ärligt hel kass för matten som kommer på HP.
Citera
2018-12-06, 15:13
Medlem
-777-s avatar
Antal rätt man behövde för 2.0 hösten 2012 var 69, antal rätt man behövde för 2.0 hösten 2018 var 77. Hoppas de försöker balansera nästa prov så man inte står och faller på så få poäng om man ska få 2.0
Citera
2018-12-06, 19:06
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -777-
Antal rätt man behövde för 2.0 hösten 2012 var 69, antal rätt man behövde för 2.0 hösten 2018 var 77. Hoppas de försöker balansera nästa prov så man inte står och faller på så få poäng om man ska få 2.0

Verkar bara bli svårare och svårare att få 2.0
Brukar vara något mildare på våren.
Citera
2018-12-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Verkar bara bli svårare och svårare att få 2.0
Brukar vara något mildare på våren.

Hej tänkte bara fråga hur det gick för dig på gamla DTK prov. Jag skrivit alla proven från 2000 fram till 2004 och mina resultat fluktuera ganska mycket. Mitt sämsta resultat är 11/20 och mitt bästa ligger på 18/20. Hade du också samma problem? Hur ska man kontinuerligt skriva topp resultat? Har du några råd kring detta? Jag gör förstås en grundlig felanalys på 2-3 sidor per DTK block, men ändå presterar jag inte 18+ varje prov. Hade du också samma upplevelse och hur gjorde du för att bryta mönstret?

Fixar jag DTK har jag mitt 2,0
Citera
2018-12-06, 19:35
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filovin
Hej tänkte bara fråga hur det gick för dig på gamla DTK prov. Jag skrivit alla proven från 2000 fram till 2004 och mina resultat fluktuera ganska mycket. Mitt sämsta resultat är 11/20 och mitt bästa ligger på 18/20. Hade du också samma problem? Hur ska man kontinuerligt skriva topp resultat? Har du några råd kring detta? Jag gör förstås en grundlig felanalys på 2-3 sidor per DTK block, men ändå presterar jag inte 18+ varje prov. Hade du också samma upplevelse och hur gjorde du för att bryta mönstret?

Fixar jag DTK har jag mitt 2,0

Mitt ända råd är att fortsätta nöta och ta till dig av förklaringarna som ges.
Jag läser alltid av diagrammet först lite fort så jag vet vad det handlar om, viktigt att notera småsaker som att skalan är i miljoner eller tusental osv, samt viktigt att läsa hela texten om diagrammet då det kan finnas småsaker som man annars lätt missar.

Mitt sista råd är att använda en linjal av samma slag som du får på provet som du kan kladda på, mycket lättare att markera tex en längd med linjalen om man ska mäta vilken stapel som är längst tex, istället för att mäta i mm, om du förstår vad jag menar?
Citera
2018-12-06, 19:45
Medlem
Citat:
Mitt ända råd är att fortsätta nöta och ta till dig av förklaringarna som ges.
Jag läser alltid av diagrammet först lite fort så jag vet vad det handlar om, viktigt att notera småsaker som att skalan är i miljoner eller tusental osv, samt viktigt att läsa hela texten om diagrammet då det kan finnas småsaker som man annars lätt missar.

Mitt sista råd är att använda en linjal av samma slag som du får på provet som du kan kladda på, mycket lättare att markera tex en längd med linjalen om man ska mäta vilken stapel som är längst tex, istället för att mäta i mm, om du förstår vad jag menar?

Jag förstår exakt vad du menar. Jag brukar nämligen markera staplarnas längd på linjalen med neon penna och läser av direkt mot skalan. Väldigt användbart. Tack för råden ska fortsätta nöta uppgifterna. Visst siktar du också mot läkarprogrammet? Och om jag inte missminner mig så är den verbala delen din stötesten?
Citera
2018-12-06, 20:14
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filovin
Jag förstår exakt vad du menar. Jag brukar nämligen markera staplarnas längd på linjalen med neon penna och läser av direkt mot skalan. Väldigt användbart. Tack för råden ska fortsätta nöta uppgifterna. Visst siktar du också mot läkarprogrammet? Och om jag inte missminner mig så är den verbala delen din stötesten?

Yes läkarprogrammet här med, ord ställer till det en hel för mig.
Men till vårens prov kommer jag ha hunnit gå igenom de flesta grundligt så hoppas på ett bra resultat.
Gjorde ett verbalt prov från 2014 i måndags där jag fick 1.7 vilket jag är nöjd med, även här var orden delen jag missade mest på.
Lycka till i vår, så kanske vi ses på läkarprogrammet
Citera
2018-12-06, 20:34
Medlem
Citat:
Yes läkarprogrammet här med, ord ställer till det en hel för mig.
Men till vårens prov kommer jag ha hunnit gå igenom de flesta grundligt så hoppas på ett bra resultat.
Gjorde ett verbalt prov från 2014 i måndags där jag fick 1.7 vilket jag är nöjd med, även här var orden delen jag missade mest på.
Lycka till i vår, så kanske vi ses på läkarprogrammet

Ja, absolut! Vi kommer fixa det. Måste säga att du har varit en stor inspiration för mig här på forumet, med tanke på hur mycket du har höjt dig kvant.
Citera
2018-12-09, 21:27
Medlem
Bluelyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faztr
Tack så mycket för svar! Personligen vad tycker du hittills om origo? Är det ungefärligen samma mattematik som HP? Använder matematik M2a på komvux för tillfället och den är ärligt hel kass för matten som kommer på HP.

Matematiken på högskoleprovet är lite av sitt eget slag. Det är inte svår matematik, utan grundläggande matematik där de försöker finta dig och dribbla bort din uppmärksamhet. Nivån på matematikdelen motsvarar första matematikkursen på gymnasiet, eventuellt en liten del av matematik 2 med andragradare och ekvationssystem.
Citera
2018-12-13, 13:49
Medlem
Tja! Vad tror ni om möjligheten att höja sig från 1.4 till 1.6? Jag skrev 1.4 med minimalt plugg (en vecka innan med lite matte) sen pluggade jag rätt bra inför nästa omgång men skrev då bara 1.3, uppenbarligen har jag ju studerat rätt dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in