2009-12-13, 18:06
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Jag tycker att jag kan argumentera för att Ordprov duger gott och väl. De fick med 27 av 40 på senaste provet och då merparten av de svårare. De som ordprov inte täcker inte brukar oftast vara de enklare orden du inte redan kan. HPG är ute efter att tjäna pengar på en tjänst som Ordprov tillhandahåller gratis - för mig är valet enkelt. Skippa HPG.

Att ordprov duger gott och väl håller jag absolut med om. Du tar dock inte hänsyn till att HPG omfattar bra mycket mer än bara ordlistor. Förutom ORD så finns det förberedande guider respektive övningar till alla delar, så nej, att jämföra ordprov med hpg går ej. Vad gällande ORDdelen så kan man ju rent statiskt sätt utmärka att ordprov fick en lyckoträff i år beträffade antalet ord som förekom på HP. Gällande HPG så har de alltid haft ett snitt på 30-32 ord. Sen så kan man ju även ta till hänsyn att HPGs svaralternativ till orden är mer likt Högskoleprovets utformning, utselekterade mer noggrant än ordprovs.
Citera
2009-12-13, 18:10
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROTTULF
Att ordprov duger gott och väl håller jag absolut med om. Du tar dock inte hänsyn till att HPG omfattar bra mycket mer än bara ordlistor. Förutom ORD så finns det förberedande guider respektive övningar till alla delar, så nej, att jämföra ordprov med hpg går ej. Vad gällande ORDdelen så kan man ju rent statiskt sätt utmärka att ordprov fick en lyckoträff i år beträffade antalet ord som förekom på HP. Gällande HPG så har de alltid haft ett snitt på 30-32 ord. Sen så kan man ju även ta till hänsyn att HPGs svaralternativ till orden är mer likt Högskoleprovets utformning, utselekterade mer noggrant än ordprovs.

Nu bryr jag mig inte om ORD, jag bryr mig mer om de andra sakerna som HPG har möjlighet att ge som andra inte har.

jag tänker studera under en längre period för att öka chanserna till ett bra resultat.
Citera
2009-12-13, 18:15
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
DTK OCH NOG övar du främst genom gamla prov. DTK kan du öva ytterligare genom att titta på olika typer av diagram, men det är oerhört många att du aldrig kan veta hur alla diagram ser ut. Därför är det bättre att öva upp en allmän grundförståelse för diagram och det gör du just genom att öva gamla prov.

på NOG gäller också gamla prov + att plugga ekvationer, ekvationer och ekvationer. Repetera gammal matte och se till att du fattar ekvationer till 100 % så är NOG inga problem.

LÄS övar du genom DN, SVD och äldre litteratur + gamla prov givetvis, inte genom HPG.

Slutsats: Jag tycker att jag kan argumentera för att HPG inte har något som andra inte har och därför är det inte nödvändigt att göda dem med pengar.

Det är ganska befängt av dig Caparzo att yttra dig så pass mycket om HPG när du faktiskt inte prövat deras VIP.

Beträffande NOG så handlar det huvudsakligen om att kunna ställa upp ekvationer på rätt sätt. Är du fåkunnig på detta, är det svårt att utifrån endast gamla HP få ett bra resultat. Jag säger inte att HPG har den bästa guiden, men deras guide är mer än godtycklig.

Vad gäller dina yttranden om LÄS delen så håller jag delvis med dig. Givetvis är det absolut viktigaste att du LÄSER, LÄSER och LÄSER. Allt ifrån vetenskapliga artiklar till Strindberg. MEN, det finns även andra sätt att öva upp sig på LÄS, bland annat genom att öva upp sin läshastighet, snabbläsning. Det är även viktigt att hitta rätt taktik, som passar vederbörande bäst. Detta ÄR mycket enklare att göra om man har en guide att luta sig emot.
Citera
2009-12-13, 18:33
Medlem
demitos avatar
Jag tycker att man ska akta sig för att följa en guide bara för att det är en guide. Inom programmering till exempel finns det många skolor om "hur man ska göra", i princip alltid ledda av dårar som inte har någon koll på den faktiska situationen. Jag år nyfiken på hur många av de som driver HP-guiden som sitter inne med 2.0.

Jag kikade på HP-guidens VIP-preview för DTK: http://www.hpguiden.se/Sidor/DTK.html . Här ger man en metod för att slösa bort tid (mitt tips för samma exempel: kolla på grafen och se direkt att den ligger just under mittlinjen mellan 6 och 7, d.v.s. 6.4, tar nån sekund).

Givetvis är det väldigt bra att följa en strukturerad metod i sitt övande, men gör man det är det viktigt att vara kritisk mot sin lärare. Om resten av guiderna följer samma kvalitet skulle jag starkt avråda ifrån att använda just HP-guiden.
Citera
2009-12-13, 18:39
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Det är ganska befängt av dig Caparzo att yttra dig så pass mycket om HPG när du faktiskt inte prövat deras VIP.

Beträffande NOG så handlar det huvudsakligen om att kunna ställa upp ekvationer på rätt sätt. Är du fåkunnig på detta, är det svårt att utifrån endast gamla HP få ett bra resultat. Jag säger inte att HPG har den bästa guiden, men deras guide är mer än godtycklig.

Vad gäller dina yttranden om LÄS delen så håller jag delvis med dig. Givetvis är det absolut viktigaste att du LÄSER, LÄSER och LÄSER. Allt ifrån vetenskapliga artiklar till Strindberg. MEN, det finns även andra sätt att öva upp sig på LÄS, bland annat genom att öva upp sin läshastighet, snabbläsning. Det är även viktigt att hitta rätt taktik, som passar vederbörande bäst. Detta ÄR mycket enklare att göra om man har en guide att luta sig emot.

Jag behöver inte testa deras VIP för 1 000 kr halvåret eller vad nu deras hutlösa pris är, utan jag skriver vad jag tycker och sunt förnuft kan användas här. Om det nu är så bra, varför höjde du dig inte mer på ORD-delen?

Det är bättre att damma av gamla matteböcker och bara räkna ekvationer, ekvationer, ekvationer. Att betala dyrt för något som du kan låna gratis på biblioteket är inte nödvändigt.

Även böcker om snabbläsning, guider etc. kan lånas på bibliotek och därför tillför HPG inte mycket.
Citera
2009-12-13, 18:46
Medlem
Ferres avatar
jag tycker också att de har för höga priser. Får egentligen studera mycket enligt den information jag fått.

Göra gamla prov, läsa böcker som jag lånat från biblioteket om just Högskoleprovet.
Citera
2009-12-13, 18:46
Medlem
Citat:

HPG har inte ett snitt på 30-32, de har ett snitt på 27. Enligt deras egna hemsida.

Sen är det väl inte helt och hållet en lyckoträff från ordprovs sida. En stor anledning till att de prickar in fler ord bör vara att deras lista har utökats med fler ord.

I övrigt har jag ingen aning om HPG är bra eller inte. Beror på hur man är som person också.
Citera
2009-12-13, 19:04
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Jag behöver inte testa deras VIP för 1 000 kr halvåret eller vad nu deras hutlösa pris är, utan jag skriver vad jag tycker och sunt förnuft kan användas här. Om det nu är så bra, varför höjde du dig inte mer på ORD-delen?

Det är bättre att damma av gamla matteböcker och bara räkna ekvationer, ekvationer, ekvationer. Att betala dyrt för något som du kan låna gratis på biblioteket är inte nödvändigt.

Även böcker om snabbläsning, guider etc. kan lånas på bibliotek och därför tillför HPG inte mycket.

Nu kostar det ju visserligen 850kr, om man bara ger manken åt att fylla i några extra fält, huruvida det är hutlöst eller inte tänker jag inte svara på. Jag kan bara säga att jag personligen ökade min inlärning av ord per minut avsevärt vid användning av HPG istället för att bara plöja ordlistor rakt av. Sen kan man ju även ställa sig frågan hur mycket man faktiskt får ut av bara lära sig ett ord rakt av, utan att veta hur man applicerar ordet med dess rätta betydelse och sammanhang också.

Jag har inte använt mig utan HPG förren ett par månader sedan. Provet innan dess plöjde jag som sagt ordprovs grundordlista och extralista1, och nej, jag fick inte det resultat jag önskade.

Jag tror inte heller på det du säger om NOG. Har du gjort ett par prov märker du allt eftersom att det är uppgifter av samma slag som återkommer gång på gång. Att då lära sig hur man ska ta sig an dessa uppgifter tror jag är bra mycket effektivare än att damma igenom hela matematikböcker.

Jag säger inte att HPG är bäst eller effektivast MEN för oss som vill ha en, i min mening, bra utformad guide där allt finns samlat på samma ställe så rekommenderar jag HPG.
Citera
2009-12-13, 19:07
Medlem
Ferres avatar
Jag är medlem på HPG men har inte köpt VIP paket. Det är det jag menar.
Citera
2009-12-16, 08:39
Medlem
Chilliemanns avatar
Jag funderar på en sak, hur mycket hjälper HPG på de andra delarna än bara ORD? (Eller har missuppfattat allt och det är den enda delen som finns där, det är ju bara ORD det pratas om )
Citera
2009-12-16, 18:21
Medlem
Synergys avatar
Jag har lite frågor om högskoleprovet:

På vilken gymnasienivå ligger egentligen matten på högskoleprovet? Är det ner till C?

Om man har bra betyg finns det egentligen någon anledning till att göra högskoleprovet?

Sen imbecill-frågan jag alltid dragit mig från att fråga:

Om man saknar - låt oss säga - samhälle A, vilket är grundläggande för högskolan kan man då komma in på högskolan om man fått ett visst resultat på högskoleprovet som varit över snittet som krävts för utbildningen man sökt?

Frågan är alltså om man helt kan bortse ifrån betyg och enbart söka genom högskoleprovet; en slags genväg alltså.
Citera
2009-12-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Jag har lite frågor om högskoleprovet:

På vilken gymnasienivå ligger egentligen matten på högskoleprovet? Är det ner till C?

Om man har bra betyg finns det egentligen någon anledning till att göra högskoleprovet?

Sen imbecill-frågan jag alltid dragit mig från att fråga:

Om man saknar - låt oss säga - samhälle A, vilket är grundläggande för högskolan kan man då komma in på högskolan om man fått ett visst resultat på högskoleprovet som varit över snittet som krävts för utbildningen man sökt?

Frågan är alltså om man helt kan bortse ifrån betyg och enbart söka genom högskoleprovet; en slags genväg alltså.

nej du kan inte bortse från betyg.

Och ja det kan vara bra att göra provet även om du har bra betyg. Har du 18.00 och utbildningen du vill in på brukar ligga kring 19.00 tex...ganska självklart.
Men om dina betyg är tillräckligt bra för det du vill läsa finns det såklart ingen direkt anledning att göra HP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in