2009-12-04, 15:22
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carousel
Så fungerar det inte. Jag har dem inte kvar på datorn och personen ifråga jobbar inte med välgörenhet. Tyvärr.

Idioter, men jag antar att man inte vill dela med sig om man inte har så mycket bakom pannbenet från början?
Citera
2009-12-04, 17:55
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Så fungerar det inte. Jag har dem inte kvar på datorn och personen ifråga jobbar inte med välgörenhet. Tyvärr.

Må hända att det inte funkar så för inskränkta skitstövlar som inte ens har en gnutta solidaritet i kroppen. Dra åt helvete..
Citera
2009-12-04, 20:24
Medlem
Moofys avatar
ka-POW!
Citera
2009-12-06, 14:34
Medlem
Det är personen i fråga som lever efter den devisen. Man kan tycka vad man vill om det, men det är knappast rimligt att man ska dela med sig av allt pga solidaritet. Kul att personer hetsar upp sig över att det. För att göra något själv är ju helt orimligt.
Citera
2009-12-07, 09:56
Medlem
Det var ju ingen som ens testade att be snällt :P
Citera
2009-12-07, 11:09
Medlem
Chilliemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isbith
Det var ju ingen som ens testade att be snällt :P

Tycker allt GROTTULF bad i tillräckligt vänlig ton!
Citera
2009-12-07, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilliemann
Tycker allt GROTTULF bad i tillräckligt vänlig ton!

Ja, jo, inte hans fel att stämningen blev så hätsk heller :P

I ärlighetens namn så skulle ju jag också bli tacksam om någon la upp dom, men vfan, kan ju inte gnälla på andra när jag inte har tid själv. Men snubben skulle ju bli en riktig hjälte!
Citera
2009-12-07, 15:33
Medlem
Caparzos avatar
Jag har en fråga: Jag fick 1,5, 91 p, fördelade som följer:

Ord 27 / 40
Nog 17 / 22
Läs 15 / 20
DTK 16 / 20
ELF 16 / 20

TOT: 91 / 122

Vilka delar är det "effektivast" för mig att plugga på? I vilken prioritet bör jag läsa på inför de olika områdena? Mitt mål är att få 1,9 om ett år (HT 2010) och det kräver 104 p.
En höjning på 13 poäng måste jag åstadkomma med andra ord, vad skulle ni läsa på?
Citera
2009-12-07, 15:47
Medlem
Chilliemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Jag har en fråga: Jag fick 1,5, 91 p, fördelade som följer:

Ord 27 / 40
Nog 17 / 22
Läs 15 / 20
DTK 16 / 20
ELF 16 / 20

TOT: 91 / 122

Vilka delar är det "effektivast" för mig att plugga på? I vilken prioritet bör jag läsa på inför de olika områdena? Mitt mål är att få 1,9 om ett år (HT 2010) och det kräver 104 p.
En höjning på 13 poäng måste jag åstadkomma med andra ord, vad skulle ni läsa på?

Framför allt, DTK och NOG. Annars är det bra att läsa böcker (både svenska och engelska)
Citera
2009-12-07, 15:53
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilliemann
Framför allt, DTK och NOG. Annars är det bra att läsa böcker (både svenska och engelska)

Är det de delarna som är enklast att få bra på genom övning? Hur lång tid tror du det tar att gå till nära full pott varje gång på både DTK och NOG och är det bara gamla prov som gäller? Får jag full pott på bägge dem och inte sänker mig på övriga delar vinner jag 9 p. Då borde jag kunna skrapa ihop totalt 4 p på de övriga delarna tillsammans, genom att läsa lite. Vilken litteratur är bra och är ordlistsnötande dåligt?

Tack på förhand!

MVH CaparZo
Citera
2009-12-07, 17:39
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Det är personen i fråga som lever efter den devisen. Man kan tycka vad man vill om det, men det är knappast rimligt att man ska dela med sig av allt pga solidaritet. Kul att personer hetsar upp sig över att det. För att göra något själv är ju helt orimligt.

Ingen har ju trots allt påstått att man ska "dela med sig av ALLT". Vederbörande hade ju, enligt dig, proven tillgängligt, så nån större bedrift skulle det precis inte vara. Men men, om person i fråga inte ägnar sig åt välgörenhet så får jag väl respektera det, även om jag inte förstår mig på den människan.

Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Är det de delarna som är enklast att få bra på genom övning? Hur lång tid tror du det tar att gå till nära full pott varje gång på både DTK och NOG och är det bara gamla prov som gäller? Får jag full pott på bägge dem och inte sänker mig på övriga delar vinner jag 9 p. Då borde jag kunna skrapa ihop totalt 4 p på de övriga delarna tillsammans, genom att läsa lite. Vilken litteratur är bra och är ordlistsnötande dåligt?

Tack på förhand!
MVH CaparZo

Om jag i din sits så skulle jag primärt övat ord. Detta genom att antingen gå igenom ordprovs listor eller hpguidens listor (vilken jag föredrar). Utöver det så hade jag läst dagstidningar, DN & Svenskan med fokus på kultur, debatt och ledarsidorna, samt understrecket. Sen skulle jag även försökt att läsa en timmes skönlitteratur per dag, äldre sådana. Exempelvis Dostojevski, Hemmingway, Wilde, Kafka.

NOG och DTK låg du förhållandevis högt i. Jag tycker du bör göra ett par gamla prov, analysera dina fel och rätta till dem. Öva bort din slarvfel. Detta bör inte ta allt för många timmar. Jag tror dock det är svårt att sätta dem helt felfria, det är alltid nån uppgift som rör till det.

Lycka till.
Citera
2009-12-07, 18:05
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROTTULF
Om jag i din sits så skulle jag primärt övat ord. Detta genom att antingen gå igenom ordprovs listor eller hpguidens listor (vilken jag föredrar). Utöver det så hade jag läst dagstidningar, DN & Svenskan med fokus på kultur, debatt och ledarsidorna, samt understrecket. Sen skulle jag även försökt att läsa en timmes skönlitteratur per dag, äldre sådana. Exempelvis Dostojevski, Hemmingway, Wilde, Kafka.

NOG och DTK låg du förhållandevis högt i. Jag tycker du bör göra ett par gamla prov, analysera dina fel och rätta till dem. Öva bort din slarvfel. Detta bör inte ta allt för många timmar. Jag tror dock det är svårt att sätta dem helt felfria, det är alltid nån uppgift som rör till det.

Lycka till.

Tack för tipsen, det uppskattas oerhört! Jag tänkte fråga hur det är bäst att gå igenom orden? Ta 40 ord per dag, öva in dem, för att sedan repetera alla 280 orden vid slutet av veckan? Hur många timmar bör gemene man lägga på det här? Personliga erfarenheter skulle vara intressanta att ta del av

Ja, det är klart att det brukar vara någon uppgift som är marig, men det borde gå att öva upp så att man max får 1-2 fel per del, vilket innebär att jag totalt höjer mig med 5-7 poäng åtminstone. Om jag sedan höjer mig 2 p på läs och 2 p på ELF + minst 3 p å ORD så borde jag ha en höjning på 13 p, men lättare sagt än gjort

Är det för övrigt någon som gått från 1,5 till 1,9 eller liknande, i så fall skulle det vara intressant att höra lite hur ni gjorde osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in