2013-08-11, 22:26
Medlem
Detets avatar
Har aldrig skrivit högskoleprovet på riktigt förut men har gjort ett övningsprov där jag fick 1,7 på kvantitativa och 0,8 på verbala. Blir lätt okoncentrerad när jag sitter och läser trams.
Har iallafall börjat förbereda mig för höstens HP genom att träna ord och läsa på ledarsidan enligt tips. Har tur nog lätt att lära mig ords betydelse. Läsningen måste dock tränas extra mycket.
Citera
2013-08-11, 23:50
Medlem
Footstepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detet
Har aldrig skrivit högskoleprovet på riktigt förut men har gjort ett övningsprov där jag fick 1,7 på kvantitativa och 0,8 på verbala. Blir lätt okoncentrerad när jag sitter och läser trams.
Har iallafall börjat förbereda mig för höstens HP genom att träna ord och läsa på ledarsidan enligt tips. Har tur nog lätt att lära mig ords betydelse. Läsningen måste dock tränas extra mycket.

Hade samma problem med koncentrationen när det kom till längre och svårare texter. Har börjat läsa understrecket på SvD och The economist och läsförståelsen kommer sakta men säkert. Försätt så! ska inte dröja allt för länge innan du märker förbättring.
Citera
2013-08-12, 10:48
Medlem
Argh123s avatar
rutat papper

Får man använda sig av rutat papper?
http://www.youtube.com/watch?v=rGzKs3PmnV8
Visst går det att med linjal mäta rätt, men man får bättre översikt med denna metod tycker jag. OBS det kan bli en hel del sträck åt höger...
E: Jag har på mina 3 prov aldrig sätt ngn med rutat papper, men då denna person tycks vara en rutinerad HP-skrivare så vill jag lite på hnm
E2: hej igen, att ha med sig överstrykspenna är att varmt rekommendera i synnerhet när man inte har tid att minnas saker särskilt länge.
Senast redigerad av Argh123 2013-08-12 kl. 10:51.
Citera
2013-08-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Får man använda sig av rutat papper?
http://www.youtube.com/watch?v=rGzKs3PmnV8
Visst går det att med linjal mäta rätt, men man får bättre översikt med denna metod tycker jag. OBS det kan bli en hel del sträck åt höger...
E: Jag har på mina 3 prov aldrig sätt ngn med rutat papper, men då denna person tycks vara en rutinerad HP-skrivare så vill jag lite på hnm
E2: hej igen, att ha med sig överstrykspenna är att varmt rekommendera i synnerhet när man inte har tid att minnas saker särskilt länge.

Man får väl endast ta med sig penna linjal och suddgummi? Har för mig dem har någon regel där det står att man inte får ha något annat alls.
Citera
2013-08-12, 11:13
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Tror inte man får ta med sig papper, däremot är det något jag undrade över:

Får man få be om hur många ark som helst när provet delas ut? Det har faktiskt hänt mig att det tog slut på papper för mig och jag hade tjänat på att be om fler ark när provhäftet delades ut.
Citera
2013-08-12, 11:31
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Bazookatone
Tror inte man får ta med sig papper, däremot är det något jag undrade över:

Får man få be om hur många ark som helst när provet delas ut? Det har faktiskt hänt mig att det tog slut på papper för mig och jag hade tjänat på att be om fler ark när provhäftet delades ut.
Nope, du får endast skriva på provet.
Citera
2013-08-12, 11:35
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jettesnel
Nope, du får endast skriva på provet.
Om jag inte minns fel så delade ut man ark att skriva på, men det var för länge sedan så jag kanske minns fel helt enkelt.
Citera
2013-08-12, 13:56
Medlem
DKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Bazookatone
Om jag inte minns fel så delade ut man ark att skriva på, men det var för länge sedan så jag kanske minns fel helt enkelt.

Jag har också för mig att man får ett kladdpapper.
Citera
2013-08-12, 14:07
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DKey
Jag har också för mig att man får ett kladdpapper.

Jag vet inte hur det var förr, men nu får du endast skriva i provhäftet. Det räcker gott och väl, det är inga stora uträkningar som man ska göra. Anledningen till att man inte får ha kladdpapper är för att då riskerar uppgifter från övningsblocket att läcka ut. Dessutom kan du ha formler osv nedskrivna sen tidigare på kladdpappret.
Senast redigerad av Osakasun 2013-08-12 kl. 14:10.
Citera
2013-08-12, 14:08
Medlem
Mitt största problem på läs är att jag börjar vandra i tankarna vilket gör att jag missar väsentlig info. Jag tycker inte texterna är särskilt tråkiga heller. Hur ska jag öka min koncentration? Har läst en hel del understreckare(200-300+) men jag insåg inte att mitt problem låg i att jag hade bristande koncentration.

Kort info om mig:
- Äter bra
- Tränar 5ggr i veckan

Så problemet bör vara mentalt.

Har något kämpat sig ur samma problem och isf hur?

Tackar på förhand
Citera
2013-08-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
Mitt största problem på läs är att jag börjar vandra i tankarna vilket gör att jag missar väsentlig info. Jag tycker inte texterna är särskilt tråkiga heller. Hur ska jag öka min koncentration? Har läst en hel del understreckare(200-300+) men jag insåg inte att mitt problem låg i att jag hade bristande koncentration.

Kort info om mig:
- Äter bra
- Tränar 5ggr i veckan

Så problemet bör vara mentalt.

Har något kämpat sig ur samma problem och isf hur?

Tackar på förhand
Har haft samma problem. I mitt fall låg lösning i att acceptera att en del frågor saknade bra svarsalternativ och en del hade många vettiga svarsalternativ.
Det är bra om du enkom tränar på de övningsprov som läggs ut på studera.nu så att du får "rätt" svarsalternativ så ofta som möjligt på läsförståelsen.
Citera
2013-08-12, 16:14
Medlem
Är det värt att plugga på extralista 1 och 2 på ordprov.se? Träffsäkerheten på dom har liksom inte varit det bästa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in